
Bransoleta kobieca
między 1940 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Bransoleta kobieca została odlana z miedzi metodą na wosk tracony przez dogońskiego kowala. Jest to ozdoba obecnie rzadko spotykana. Dawniej tego typu bransolety noszone były przez kobiety na przegubach obu rąk. Współcześnie dominują ozdoby lekkie i delikatne. Duże i ciężkie bransolety praktycznie wyszły z użycia. W społeczeństwie Dogonów szczególnie ważną rolę pełnią dwie grupy zawodowe – kowale oraz skórnicy. Uważani są za ludzi z kast – zamkniętych grup społecznych, dostępnych jedynie przez urodzenie. Kowale, zwani w języku dogo-so iru, uważani są za specjalistów w obróbce metali (wykonują przedmioty z żelaza, miedzi, brązu, mosiądzu i aluminium) oraz za „mistrzów drewna”. Dzięki wykonywanej profesji są niezwykle szanowani przez Dogonów. Kowalstwo uważane jest za najtrwalsze rzemiosło, które wymaga dużej specjalizacji i wysokich kwalifikacji. Postać kowala zajmuje również szczególne miejsce w mitologii dogońskiej. Według mitu kowal zszedł na ziemię z nieba i przyniósł pierwszym ludziom ziarna zbóż oraz daba – żelazne motyki, dzięki którym zostali rolnikami. Ponadto wykradł kawałek słońca, którym rozpalił pierwszy ogień, aby następnie wykonać niezbędne ludziom narzędzia i broń. Dogonowie wierzą, że współcześni kowale to potomkowie mitycznego protoplasty, który nauczył ludzi rolnictwa i upowszechnił narzędzia.
Kowal pełni również rolę mediatora w sporach. Podczas kłótni uderza młotem w kamienie, aby uspokoić nastroje i zaprowadzić porządek. Uważany jest także za łącznika pomiędzy światem ludzkim, a światem sił nadprzyrodzonych. Ludzie zwracają się do niego o pomoc, gdy swym zachowaniem urażą przodków. Proszą go również o wykonanie rzeźb oraz przedmiotów, które obdarzone mocą przodków, mają zapewnić im zdrowie, dobrobyt, płodność, żyzność ziemi i urodzaj.
Katarzyna Findlik-Gawron
Inne nazwy
men
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 2.7 cm, szerokość: 9.6 cm
Rodzaj obiektu
bransoleta, ozdoba ciała, biżuteria
Technika
cyzelowane, grawerowane, kute, odlewane metodą wosku traconego
Tworzywo / materiał
miedź
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
między 1940 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1920 — 1930
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1920 — 1930
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.