![N/Bn/581/ML Aw. U góry widoczna część napisu pisanką: BILET SKARBOWY; niżej numer serii : A i napis:
Uchwała Rady Najwyższej Narod. Dnia 8 Czerw.1794
Niżej, centralnie na osi symbole wolności: czapka frygijska, uzbrojenie sankiulotów, baszty murów więziennych, łańcuchy absolutyzmu, gromy ludu i skrzydła wolności. Wyżej z lewej Orzeł, a z prawej strony Pogoń. Po bokach napis: Bilet – Skarbowy, a niżej w podwójnej prostokątnej ramce na ciemnym kreskowanym tle wartość nominału:
500 – PIĘCSET
Pod spodem tekst uchwały:
Na Pięcset Złotych polskich/: rachując z iedney / Grzywny Kolońskiej Złłch polch 84 1/2 Monety / Srebrnej:/ które Skarb Narodowy każdemu Uka= / zicielowi ninieyszego Biletu z funduszow / na umorzenie Biletów skarbowych prze= / znaczonych y na ogólnych Dobrach Na= / rodowych hypotekowanych zapłaci oraz / we wszelkich dochodach Publicznych we= / dług powyższey Uchwały Rady Naywyż= / szey Narodowey przyimować będzie
Pod tekstem uchwały znaki zabezpieczające, pośrodku centralnie obłamany stempel suchej pieczęci Dyrekcji Biletów Skarbowych z poziomą inskrypcją: WOLNOŚĆ / CAŁOŚĆ / NIEPODLE / GŁOŚĆ i napisem otokowym: * PIECZĘĆ DYREKCYI BILETÓ[W]. Po bokach litery B – S, wybarwiane chemicznie. Niżej odręczne podpisy komisarzy wybranych spośród mieszczan warszawskich: J. (Jan Klemens) Gaczkowski, J. (Jan) Klek, A. (Antoni) Michałowski i numer w owalnej ramce: 486
Rw. Czysty bez nadruków.](/brepo/panel_repo/2022/04/16/46hqbe/contain-360-1000-max-n-bn-581-ml-001.webp)
Bilet skarbowy - 500 złotych polskich
1794
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Pieniądz papierowy insurekcji kościuszkowskiej i Księstwa Warszawskiego
Bilety skarbowe o nominale 100 złotych polskich z okresu insurekcji kościuszkowskiej wprowadzono do obiegu wraz z innymi nominałami pierwszej serii, to jest 16 sierpnia 1794 roku. Pełniły rolę środka płatniczego do końca powstania, do 6 listopada tego roku. Łączny nakład biletów o tej wartości wyniósł 19 300 sztuk. Stanowiły zatem niecały 1 procent ogólnej produkcji biletów skarbowych, jednak ich wartość nominalna – aż 18 procent. W przeciwieństwie do niższych nominałów bilety stuzłotowe – podobnie jak pięciuset- i tysiączłotowe – drukowano na nieco grubszym papierze, choć pochodził z tych samych wytwórni zlokalizowanych na terenie Holandii i dzisiejszej Belgii. Jedyną różnicą jest to, że na papierze pochodzącym z wytwórni J HONIG&ZOONEN znak wodny przedstawiający herb oraz inskrypcja z nazwą papierni są większe niż na papierach tej samej firmy, których użyto do druku biletów 5, 10, 25 i 50 złotych. Najprawdopodobniej do wydrukowania biletów skarbowych wszystkich nominałów pierwszej serii nie zamawiano specjalnych dostaw papieru, lecz doraźnie wykorzystano zapasy zgromadzone w Warszawie w zupełnie innym celu.
Bilety stuzłotowe drukowano na papierze barwionym na czerwono z różowym odcieniem. Wszystkie elementy graficzne – herby Polski i Litwy oraz symbole rewolucyjne i tekst na biletach – drukowano techniką miedziorytniczą, natomiast ozdobne obramowanie nanoszono techniką drzeworytniczą.
Prezentowany egzemplarz oznaczono numerem 3951. Został wycięty ręcznie z oprawionego bloku, przy czym zrobiono to wyjątkowo starannie, w związku z czym przy stałej szerokości także długość biletu jest porównywalna na obu bokach. Posiada on wszystkie zabezpieczenia biletów skarbowych, to jest: specyficzny kolor użytego papieru, indywidualny numer, chemicznie wybarwiony papier wokół liter B i S będących skrótem od słów Bilet Skarbowy, odcisk intencjonalnie obłamanego suchego stempla z napisem „Dyrekcja Biletów Skarbowych”, odmienny wzór ozdobnej ramki z dominującym motywem trójkąta oraz podpisy komisarzy – w tym przypadku J. Gaczkowskiego, J. Kleka i A. Michałowskiego. Zarówno numer biletu, jak i podpisy nanoszono ręcznie przy użyciu atramentu. Być może dodatkowym elementem zabezpieczającym było zastosowanie w przypadku podpisów atramentu w trzech kolorach: czerwonym, czarnym i brązowym.
Leszek Poniewozik
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 178 mm, szerokość: 97 mm
Rodzaj obiektu
pieniądz papierowy
Technika
drzeworyt, miedzioryt
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Papiernia D & C BLAU
1794
Muzeum Narodowe w Lublinie
Papiernia D & C BLAU
1794
Muzeum Narodowe w Lublinie
Papiernia D & C BLAU
1794
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.