treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
Grafika - widok nabrzeża w Szczecinie - Ujęcie z przodu. Kolorowany widok Szczecina z Łasztowni w stronę kościoła św. Jana, przedstawia pełne statków nabrzeże po obu stronach Odry. Kompozycja zdominowana masztami statków zacumowanych w kilku rzędach wzdłuż wschodniego brzegu rzeki. Wśród nich jednostki z napędem parowym, łodzie i barki. Na kilku masztach częściowo rozwinięte żagle. Liczne niewielkie łodzie z pojedynczymi masztami, ścieśnione są na przeciwległym brzegu, gdzie na szerokim bulwarze ustawione są parasole sprzedawców. Partery wąskich, wielokondygnacyjnych budynków wzdłuż nabrzeża przesłonięte są markizami, ocieniającymi sklepy i kantory na parterze. Na brzegu po stronie Łasztowni, ukazanym w trójkącie lewego dolnego narożnika, wiaty i zabudowa magazynowa, wozy z beczkami i zajęci ludzie. W tle od prawej nawarstwione dachy zabudowy Starego i Nowego Miasta z dominującym nad nimi kościołem św. Jana. Odrę przecinają dwa mosty: pierwszy niski z przepustem, drugi w głębi o łukowych przęsłach konstrukcji żelaznej (w rzeczywistości na pierwszym planie winien być przedstawiony żelazny Most Kolejowy, a za nim drewniany Most Nowy prowadzący od nabrzeża przed dworcem na Kępę Parnicką).

Widok nabrzeża w Szczecinie

Clerget Hubert

po 1878

Muzeum Narodowe w Szczecinie

grafika - widok portu i Wałów Chrobrego - Ujęcie  grafiki na białym tle. Widok Szczecina od strony północnej z fragmentem portu, Wałami Chrobrego i panoramą Starego Miasta. Grafika o charakterze pamiątkowym, przypominająca fotografie z lat 20-tych XX w. wykonana przez grafika zajmującego się pamiątkowymi wedutami i widokami architektury. Ośrodkiem kompozycji jest Odra z zacumowanymi przy obu brzegach statkami, w centrum płynący w stronę widza duży parowiec prowadzony przez dwa dymiące holowniki. Po prawej stronie zachodni brzeg Odry z wielobocznym dachem budynku na nabrzeżu i ciągiem kamienic w rejonie Dolnego Wiku (obecna ul. Jana z Kolna) z podbarwionymi na kolor brązowo-czerwony dachami budynków. Za nimi charakterystyczny komin centrali elektrycznej przy dzisiejszej ul. Storrady, a powyżej reprezentacyjna zabudowa Wałów Chrobrego, z dwuwieżowym budynkiem rejencji (ob. Urząd Wojewódzki) oraz gmachem muzeum miejskiego i pawilonami wieńczącymi schody tarasów. Po lewej stronie muzeum brakuje siedziby dyrekcji ceł, co pozwala na datowanie ilustracji na okres poprzedzający lato 1914 r. W tle schematycznie opracowana zabudowa Starego Miasta z sylwetą zamku i wysoką wieżą kościoła św. Jakuba. Partia nieba z obłokami i dymami oraz rzeki z odbiciami w wodzie podbarwione kolorem niebieskim, nieco ciemniejszym odcieniem błękitu podkolorowano również dachy budynku rejencji, muzeum i pawilonów.

Widok portu i Wałów Chrobrego

Timstein M.

1914

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Akwaforta - Nabrzeże w Szczecinie - ujęcie z przodu; Widok na nabrzeże portu szczecińskiego z mostem Hanzy (Długim) w tle. Na Odrze liczne statki żaglowe i motorowe z okazałą jednostką parową w centrum. Na nabrzeżu marynarze. Nieboskłon zaokrąglony w górnych rogach. Podpisana odręcznie pod ilustracją po lewej: Stettin Bollwerk, po prawej podpis autora: Pallmann. Interesująca kreska świadcząca o dobrym wyczuciu ekspresji.

Stettin Bollwerk | Nabrzeże w Szczecinie

Pallmann, Kurt

1920 — 1935

Muzeum Narodowe w Szczecinie

grafika - fragment Łasztowni od strony Odry - Ujęcie w ramce. Widok fragmentu zabudowy Łasztowni ze statkami na Odrze. Do wydanej w celach reklamowych książki Schönleber wybrał fragment zabudowy Łasztowni nie efektowny, lecz pozbawiony reprezentacyjności, nawet nieco zaniedbany, ale malowniczy, dający możliwość ukazania kunsztu ilustratorskiego w zakresie drzeworytu. Być może nawiązał tu do widoków z czasów studiów w Wenecji. Na I planie łagodnie sfalowany nurt rzeki z parowo-masztową łodzią, ciągnącą łódkę po prawej stronie, po lewej łódź z rozpostartym białym żaglem, pełna ładunku i niebezpiecznie pochylona pod wpływem zwrotu i podmuchu wiatru. Na II planie płytka zatoka portowa, z nabrzeżem ze zróżnicowaną zabudową kilkupiętrowymi, wąskofrontowymi kamienicami typu miejskiego (po prawej), przysadzistymi budynkami w konstrukcji ryglowej (w centrum) oraz drewnianymi barakami i wiatami (bezpośrednio przy brzegu). Wzdłuż brzegu drewniane pomosty, do których przycumowane są żaglówki, liczne postacie zajęte różnorodnymi zajęciami, wóz zaprzężony w dwa konie w środku. Najbardziej charakterystyczny jest zespół zabudowy w środku kompozycji z jasnym naczółkowym domem mieszkalnym z przybudówką bezpośrednio nad wodą i znacznie większymi budynkami typu mieszkalno-spichlerzowego w głębi.

Lastadie (obecnie Łasztownia) widziana od strony Odry

Schönleber Gustav

1881

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Grafika - pejzaż portowy - Ujęcie z przodu. Akwaforta na papierze w kolorze sepiowym przedstawiająca port w Szczecinie. Widok od strony północnej na Odrę w rejonie Wałów Chrobrego z panoramą miasta. Na pierwszym planie niewielki parowiec przycumowany do dalb na rzece w trakcie wyładunku towaru do stojącej obok szerokiej, płytkiej barki. W głębi po lewej drugi statek widoczny od strony dzioba w otoczeniu płytkich barek. Obok w tle kolejna jednostka stojąca bliżej nabrzeża. W tle ukazano panoramę Wałów Chrobrego z 2-wieżowym budynkiem rejencji po prawej stronie (ob. Urząd Wojewódzki), gmachem muzeum (z niską wieżą częściowo zasłoniętą przez komin statku) oraz wydłużonymi budynkami dawnego urzędu finansowego i zakładu ubezpieczeniowego (ob. Akademia Morska), przed którymi schematycznie zaznaczono skarpę w stronę nabrzeża. Po lewej fragment sylwety Starego Miasta z wysoką wieżą kościoła św. Jakuba i zespołem wież zamkowych wśród zamarkowanej zabudowy kamienicowej. Całość ujęta nieco z góry - partia nieba z rozproszonymi obłokami zajmuje 2/3 powierzchni grafiki. Bez sygnatur.

Akwaforta - pejzaż portowy

nieznany

1920 — 1940

Muzeum Narodowe w Szczecinie

grafika - Widok na Wały Chrobrego - Ujęcie z przodu. Widok na Taras Hakena, obecne Wały Chrobrego w Szczecinie zza Odry, z dwoma głównymi budynkami: Muzeum Miejskiego po lewej i Rejencji (ob. Urząd Wojewódzki) po prawej stronie. Na I planie Odra widziana z Łasztowni z zacumowanymi przy zachodnim brzegu w kilku rzędach statkami pasażerskimi i holownikami. Głębokie odbicie statków i panoramy w lekko sfalowanej tafli wody. Na bulwarze nadbrzeżnym wydłużone, drewniane wiaty przystani i drobne postaci przechodniów oraz charakterystyczne latarnie flankujące masyw tarasu widokowego z niszą basenu na poziomie bulwaru. Na skrajach zadrzewionej ulicy wieńczącej wzgórze dwa kolumnowe pawilony ograniczające centralne założenie widokowe i porośnięte trawą boczne skarpy. W górnej części monumentalne budynki użyteczności publicznej: od lewej dwuwieżowy, wieloszczytowy gmach administracji rządowej, a po lewej siedziba muzeum (dawniej miejskiego, dziś narodowego) o zwartej bryle rozdzielonej pilastrami i zwieńczonej centralną, przysadzistą wieżą. Widok ujęty ze skosu umożliwia ukazanie części bocznych elewacji budynków.

Widok Hakenterrasse (obecnie Wały Chrobrego)

Andreas Jensen

około 1918

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 9 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd