treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
S/Mal/270/ML - Ikona przedstawia wizerunek Maryi z Dzieciątkiem Jezus w ujęciu do ramion. Głowa Matki jest lekko przechylona. Maryja podtrzymuje lewą dłonią ramię Chrystusa, prawą przytula jego głowę do swego policzka. Ma okrągłą twarz i duże, brązowe oczy o intensywnym, smutnym, wpatrzonym w dal spojrzeniu. Wąski nos i zaciśnięte usta wskazują na wyzbycie się zmysłowości, zaś bruzda na czole i szyi – mądrość i obecność Ducha Świętego. Jej szaty są bardzo ozdobne i precyzyjnie oddane: czerwony maforion (od podbicia zielony), z gwiazdami na czole i ramieniu wykończony jest lamówką ze złotym ornamentem i pasem drogich kamieni. Suknia Maryi zebrana jest przy nadgarstku złotym mankietem, ozdobionym dwoma rzędami pereł i kamieniem. Spod maforionu widoczny jest błękitny kekryfolos (czepiec). Nad lewy ramieniem Maryi widnieje kartusz, naśladujący w uproszczony sposób motyw rocaille, z cyrylickim napisem Umilenije. Jej głowę otacza złoty nimb, u góry, po jego bokach, w podobnych kartuszach z wydzielonymi owalnym polami znajduje się monogram maryjny.
	Chrystus przytula się do Maryi, otaczając jej szyję lewym ramieniem, prawym dotykając maforionu. Podobnie jak Maryja, ma okrągłą twarz o wąskim nosie i ustach oraz szeroko otwartych, wpatrzonych w dal oczach, ma także zmarszczkę na czole i szyi. Włosy ma ułożone w równe pukle. Ubrany jest w błękitny, ozdabiany złotym wzorem chiton z czerwonym stichosem i czerwony himation. Jego głowę otacza nimb, obok widnieje jego monogram IC XC.
	Postacie Maryi i Dzieciątka oddane są niezwykle precyzyjnie, z użyciem głębokich, intensywnych barw, co daje wrażenie bogactwa i dostojeństwa, nie pozbawionych jednak słodyczy.
	Po bokach, na polu ikony znajduje się po dwóch świętych, opisanych cyrylicą. Po lewej stronie w obramieniu naśladującym kształt cerkiewnej bani, na niebieskim tle ukazano archanioła Rafała. Trzyma on kulę, na której widnieje trzykrotnie powtórzona l

Eleusa

szkoła wietkowska

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/16801/ML - Feretron drewniany polichromowany. Z kręgu sztuki prawosławnej. W obramieniu trójlistnym ze stylizowanymi liśćmi akantu, przedstawia Matkę Bożą Chełmską i Św. Mikołaja. 
Madonna z Dzieciątkiem: w niebieskiej szacie ze złotym wykończeniem przy szyi, czerwonym płaszczu, złotej koronie. Na prawym ramieniu trzyma Dzieciątko, w biało-szarej szacie i złotej koronie. Wzrok postaci skierowane ku sobie. Wokół głów – złote nimby. Karnacja cielisto-brązowa. Tło ciemnobrązowe. Po obu stronach głów postaci litery.
Św. Mikołaj: postać stojąca w czerwono-niebieskiej szacie ze złotymi lamowaniami. W lewej, zgiętej w łokciu ręce – księga, brązowa ze złotymi kartami. Prawa ręka zgięta i uniesiona w geście błogosławieństwa; pod nią torba. Na szyi – łańcuch z krzyżem. Na głowie biskupia korona, a wokół niej złoty nimb. Po obu stronach postaci, na wysokości ramion, napisy w j. greckim. W tle pejzaż ze wzniesieniem i roślinnością, a po lewej stronie przedstawienia – cerkiew. 
Kolory obramienia feretronu: ceglasty, czerwony, granatowy, ciemnozielony. 

Konserwacja: 1999-2000

Matka Boża Chełmska i Święty Mikołaj

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/819/ML - Przedstawienie rozłożystego, bezlistnego drzewa na tle bocznej elewacji kościoła. Usytuowane na pierwszym planie, nieco na prawo od osi. Pień drzewa niski, przysadzisty, pokryty naroślami. Z niego wyrastają potężne, poskręcane konary. Drobne gałęzie zaznaczone gęstą siecią swobodnych, łukowatych smug. Górne partie korony ucięte przy krawędzi. Poprzez gałęzie widoczna elewacja boczna gotyckiego kościoła z niższym prezbiterium. Po lewej, u góry zarysy szkarpy i ostrołuczne okno. Po prawej, u dołu w ścianie prezbiterium zamknięty półkoliście portal. Wokół drzewa rozrzucone fragmenty kolumn. Przedstawienie szkicowe, prowadzone szerokimi, swobodnymi smugami w odcieniach szarości. Detale architektoniczne podkreślone miękką linią.

Stara lipa w Piotrawinie

Wyczółkowski, Leon

1918 — 1919

Muzeum Narodowe w Lublinie

Na pierwszym planie wzburzone jezioro zalewające brzeg ze znajdującym się tu pomostem. W głębi, wzdłuż linii horyzontu widoczne są domy i drzewa, a z prawej strony biała bryła kościoła ze strzelistą wieżą i kopułą.

Wylew jeziora

Żukowski, Stanisław

Muzeum Narodowe w Lublinie

widok 1

Szabla bojowa

nieznany

XX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Pokrow Przeświętej Bogurodzicy

ikona

1800 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico

Bogurodzica Eleusa

ikona

1850 — 1910

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico

Bogurodzica Hodigitria

ikona

połowa XIX wieku

Muzeum – Zamek w Łańcucie

scena rodzajowa - ujęcie z przodu; Na pierwszym planie jeździec na koniu kierujący się ku lewej stronie. Lewą ręką trzyma uzdę biegnącego obok luzem konia. Mężczyzna w kurtce z futrzanym kołnierzem, w rogatywce na głowie. Na dalekim planie zarys wsi z sygnaturą kościoła pośród drzew po prawej stronie. U dołu obrazu dwie rośliny. Koloryt jasny.

Luzak

scena rodzajowa

Kossak Juliusz

1898

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Naczynie gliniane (waza) - Ujęcie z przodu i z góry. Naczynie gliniane (waza) o przysadzistych proporcjach, barwy jasnobrunatnej. Brzusiec wazy jest w całości zdobiony dookolnie nieregularnymi skośnymi płytkimi bruzdami.

Waza zdobiona

nieznany

późny okres wpływów rzymskich

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 11 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd