treść serwisu

Okres przedrzymski, rzymski i wędrówek ludów Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zespół obejmuje zabytki datowane na młodszy okres przedrzymski (ok. 250 p.n.e. 0), okres wpływów rzymskich (0-350 n.e.) i Okres Wędrówek Ludów (ok. 350 – 500 n.e.). Znaczną część zbioru stanowią numizmaty (66/144). W przypadku skarbów monet (Resko, Rekowo, Sibin), w których figurują emisje kilku cesarzy wybrano po jednym okazie reprezentatywnym dla każdej z nich. Wyjątek uczyniono dla skarbu solidów z Karsiboru oraz skarbu z Suchania (dwa brakteaty) ze względu na wartość merytoryczną obu serii numizmatów. Do zespołu włączono ponadto ozdoby stroju (np. fibule, klamry do pasa, okaz pasa łańcuchowego z Wąwelnicy, naszyjnik z Długiego), naczynia (Iglice, Konikowo, Cedynia) i w mniejszym zakresie narzędzia (np. nóż z Lekowa).

Obiekty

0
Zapinka ze srebra - ujęcie z prawej; Srebrna fibula z grzebykiem nad sprężynką zdobionym filigranem.

Fibula zdobiona filigranem

nieznany

150 — 200

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zapinka brązowa ze złotymi aplikacjami - ujęcie ze skosu od przodu z prawej; Zapinka wykonana z brązu pokryta na kabłąku i grzebykach aplikacjami z repusowanej złotej folii. Zapinka posiada płaski kabłąk zakończony szerokim półkolistym grzebykiem. Drugi analogiczny, większy grzebyk znajduje się bezpośrednio nad kapturkiem zakrywającym sprężynkę. Elementy te pokryto złotą blachą zdobioną gęstym repusowanym ornamentem w postaci: drobnych gęstych fal – na kabłąku i obu grzebykach oraz dwóch równoległych zygzaków – na kapturku.

Fibula zdobiona aplikacjami

nieznany

150 — 200

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Fibula zdobiona aplikacjami - ujęcie ze skosu z prawej; Fibula z brązu posiada dwa grzebyki, na kabłąku i nad kapturkiem zakrywającym sprężynkę oraz cylindryczny guz na końcu kabłąka. Jest bogato zdobiona na obu grzebykach i kapturku aplikacjami z repusowanej złotej folii oraz srebrnego filigranu.

Fibula zdobiona aplikacjami

nieznany

150 — 200

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Bransoleta wężykowata - ujęcie z przodu; Bransoleta wężykowata ze srebra z owalnym kapsułkowym zapięciem. Elementy zapięcia wycięto ze srebrnej blachy i zlutowano. Obecnie przy zapięciu brakuje przedniej blaszki. Zachowana jest tylna blaszka z T-kształtnym otworem na haczyk. Średnica zamknięcia wynosi 2 cm.

Bransoleta wężykowata

nieznany

150 — 200

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Fibula z wysoką pochewką - ujęcie z przodu z prawej; Srebrna, niezdobiona zapinka z wysoką pochewką o prostej konstrukcji. Kabłąk ma postać masywnego drutu.

Fibula z wysoką pochewką

nieznany

80 — 160

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Fibula - ujęcie ze skosu; Fibula - zapinka srebrna posiada niewielki guzek na zakończeniu kabłąka, który dodatkowo jest zdobiony dwoma karbowanymi pierścieniami znajdującymi się u nasady nóżki. Podobny trzeci pierścień umiejscowiony jest na kabłąku bezpośrednio nad sprężynką.

Fibula

kultura wielbarska

150 — 250

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Fibula typu VII - ujęcie ze skosu; Fibula srebrna z wysoką pochewką o wysokości 1,2 cm i szerokość sprężynki 1,8 cm. Zapinka posiada zdobienie w postaci niewielkiego guzka na końcu kabłąka. Fibula odpowiadająca VII grupie w typologii Oscara Almgrena

Fibula typu VII (Almgren)

kultura wielbarska

150 — 250

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Bransoleta żmijowata - ujęcie z przodu; Srebrna bransoleta żmijowata. Średnica zakończeń wynosi 2,8 – 2,9 cm. Obie główki (zakończenia) bransolety są zdobione puncą i filgranem oraz posiadają szerokie ornamentowane kryzy. Kabłąk zdobiony jest wzdłuż czterema rzędami karbowanych linii.

Bransoleta żmijowata

kultura wielbarska

150 — 200

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Bransoleta wężykowata - ujęcie z przodu; Bransoleta srebrna wężykowata z okrągłym zapięciem kapsułkowym z lutowanej blachy. Zapięcie zdobione jest filigranem oraz drutem perełkowym. Średnica zamknięcia wynosi 1,4 cm. Kabłąk z kolei tworzy srebrny drut o średnicy 2 mm wygięty w gęsty esowaty zygzak.

Bransoleta wężykowata

kultura wielbarska

150 — 200

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Waza typu IV (Wołągiewicz) - ujęcie z tyłu; Naczynie ceramiczne (waza) barwy ciemno brunatnej o chropowaconej części dolnej i wygładzanej górnej partii. Waza ma dwa przewężone ucha. Na brzuścu zdobiona chropowaconymi pasami w układzie podwójnego zygzaka. Wysokość wazy wynosi 19,8 cm, średnica brzuśca 22 cm, a średnica wylewu 21 cm.

Waza typu IV (Wołągiewicz)

kultura wielbarska

150 — 200

Muzeum Narodowe w Szczecinie

misa z brązu - Ujęcie z przodu. Rzymska misa z brązu na stopce, zaopatrzona w parę przeciwstawnych uch z trzema guzami pośrodku.

Misa z brązu

nieznany

wczesny okres wpływów rzymskich

Muzeum Narodowe w Szczecinie

złota moneta - Ujęcie awersu.  Złoty solid Walentyniana III. Powierzchnie są starte. Moneta jest zapewne ostrogockim naśladownictwem wybitym w Rawennie. Na awersie widnieje popiersie cesarza w diademie i udrapowanej szacie zwrócone twarzą w prawa stronę. Wokół nieczytelny napis. Na rewersie postać cesarza stojąca przodem z krzyżem w prawej ręce i wyobrażeniem Victorii w lewej. Prawa stopa spoczywa na postaci węża z ludzką głową. Po obu stronach postaci cesarza znajdują się starte litery R i V, a pod stopami napis COMOB. W otoku monety figuruje napis VICTORIA AUGGG.

Solid Walentyniana III

nieznany

425 — 455

Muzeum Narodowe w Szczecinie

naczynie gliniane - Ujęcie z przodu. Gliniane naczynie wąskootworowe o flaszowatej formie z wysoką cylindryczną szyjką. Powierzchnia jest wyświecana, barwy ciemnobrunatnej. Brzusiec jest dwustożkowaty, zdobiony techniką kółka zębatego motywem meandra schodkowego, a w dolnej partii pionowymi liniami. Szyjkę obiegają u podstawy dwie listy plastyczne.

Naczynie flaszowate, naczynie grupy F (Müller)

nieznany

wczesny okres wpływów rzymskich

Muzeum Narodowe w Szczecinie

naczynie gliniane - Ujęcie lewej strony. Niewielka gliniana waza o kulistym brzuścu i nieznacznie nachylonej do wnętrza szyjce. Wylew wazy jest zaokrąglony. Waza jest zdobiona ponad załomem brzuśca czterema dookolnymi liniami rytymi. Powierzchnia naczynia jest gładka, a barwa ciemnobrunatna. Typologicznie naczynie reprezentuje wazy grupy A grupy dębczyńskiej.

Waza zdobiona

nieznany

okres wędrówek ludów

Muzeum Narodowe w Szczecinie

srebrna zapinka - Ujęcie z przodu. Srebrna zapinka.

Zapinka

grupa pyrzycka

201 — 299

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ujęcie z przodu. Rzymska misa (kociołek) o pionowych ścianach pokrytych gęstym skośnym żłobkowaniem. Pod wylewem naczynia znajduje się dookolne żeberko. Wylew jest wychylony na zewnątrz, a dno płaskie, bez stopki. Naczynie reprezentuje żłobkowane misy (kociołki) typu Friedefeld.

Misa (kociołek) typu Friedefeld

nieznany

około 150 — 375

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Złota zawieszka pierścieniowata - Ujęcie z przodu. Złota zawieszka pierścieniowata wykonana z trzech pierścieni złotego drutu perełkowanego. Brak wewnętrznego wypełnienia. Zawieszka posiada uszko ze złotej blaszki z pięcioma repusowanymi żeberkami.

Zawieszka pierścieniowata

nieznany

okres wędrówek ludów

Muzeum Narodowe w Szczecinie

moneta; Złoty brakteat - Ujęcie z przodu. Złoty brakteat z uszkiem. Moneta wybita jest tylko z jednej strony, bez rewersu. Zabytek jest odkształcony i nieco zarysowany. Na obwodzie zdobiony jest imitacją perełkowanego drutu. Przylutowane u góry uszko posiada trzy żeberka. Na brakteacie znajduje się mocno stylizowane wyobrażenia jeźdźca na koniu idącym w lewo. Pod brzuchem konia widnieje napis runiczny LAUKAR umieszczony pod brzuchem konia.

Brakteat

nieznany

okres wędrówek ludów

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zawieszka pierścieniowata - Ujęcie z przodu. Złota zawieszka pierścieniowata wykonana z trzech koncentrycznych pierścieni ze złotego drutu. Pierścień zewnętrzny i wewnętrzny jest pokryty gęstym, perełkowatym karbowaniem. Pierścień środkowy jest niezdobiony. Wnętrze zawieszki wypełnia perełkowaty drucikowaty krzyżyk. Zawieszka posiada uszko ze złotej blaszki.

Zawieszka pierścieniowata

nieznany

okres wędrówek ludów

Muzeum Narodowe w Szczecinie

zawieszka pierścieniowata - Ujęcie z przodu. Złota zawieszka wykonana z trzech pierścieni złotego drutu perełkowanego. Posiada uszko ze złotej blaszki z pięcioma żeberkami. U nasady uszka znajduje się grupa sześciu asymetrycznie umieszczonych złotych kulek. Wnętrze zawieszki jest puste, pozbawione elementów zdobniczych.

Zawieszka pierścieniowata

nieznany

okres wędrówek ludów

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zawieszka z drutu - Ujęcie z przodu. Złoty pierścień wykonany ze złotego drutu, trzykrotnie zawinięty.

Zawieszka z drutu

nieznany

okres wędrówek ludów

Muzeum Narodowe w Szczecinie

moneta; Złoty brakteat z uszkiem - Ujęcie z tyłu. Złoty brakteat z uszkiem. Moneta wybita jest tylko z jednej strony, bez rewersu.

Brakteat

nieznany

Muzeum Narodowe w Szczecinie

moneta; Złoty solid cesarza Teodozjusza II - Ujęcie rewersu. Złoty solid cesarza Teodozjusza II. Powierzchnie są nieco starte, ale treść awersu i rewersu jest czytelna.

Solid Teodozjusza II

nieznany

441 — 450

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Naczynie szklane (pucharek) - Ujęcie z przodu. Naczynie szklane (pucharek) grubościenne koloru jasnozielonego. Szkło jest przezroczyste.

Pucharek zdobiony

nieznany

okres wędrówek ludów

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ujęcie z góry. Srebrna zapinka (kabłąk) pozłacana o długiej rombowatej nóżce. Kabłąk jest zdobiony na końcach poprzecznie grupami 3 i 4 odcinków perełkowatego drucika połączonymi poziomo analogicznymi łukowatymi fragmentami takich drucików.

Kabłąk zapinki

nieznany

okres wędrówek ludów

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 110 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd