treść serwisu

Polskie malarstwo pejzażowe (XIX – 1. połowa XX wieku) Muzeum Narodowe w Lublinie

Obiekty

0
Pejzaż zimowy ukazujący fragment lasu z potokiem. Biało-niebieska kompozycja podzielona na trzy poziome pasy. Na dolnym, pierwszym planie ośnieżony brzeg z rosnącymi na skraju sosnami przysypanymi śniegiem. Na ciemnobłękitnej tafli wody potoku małe kawałki i większe bryły lodu. W głębi śnieżna polana i gęsty las sosnowy.

Zimowa bajka

Filipkiewicz, Stefan (1879-1944) (malarz)

lata 20. XX wieku

Muzeum Narodowe w Lublinie

Zimowy pejzaż wiejski z fragmentem łąki i niewielką rzeczką. Po prawej stronie nierówny wysoki brzeg porośnięty zielono-brązową trawą, ze sterczącymi tu i ówdzie drążkami, kijami i pojedynczymi kupkami śniegu. Po przeciwnej stronie łąka pokryta śniegiem z suchymi chwastami, gałązkami krzewów. Na drugim planie drobne, gęsto rosnące na brzegach drzewka i krzewy. W dali chałupy z ośnieżonymi dachami i duża połać szarego nieba z beżowymi obłokami. Chłodna kolorystyka obrazu ograniczona do szarości, czerni, brązu i zieleni.

Pejzaż zimowy

Kochanowski, Roman (1857-1945) (malarz)

około 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pejzaż zimowy. Kościół otoczony bezlistnymi drzewami. Widoczne są jedynie pnie i dół korony. Budowla ukazana od strony prezbiterium. Stromy dach z wieżyczką na sygnaturkę przykryty śniegiem. Widoczna wieża dzwonnicy. Przed kościołem dwie ławki przykryte śniegiem. W tle, z prawej strony, za drzewami zabudowania, których dachy także pokryte są śniegiem.

Stary kościółek w Zakopanem

Kamocki, Stanisław (1875-1944) (malarz)

1. połowa XX wieku

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/1053/ML - Na pierwszym planie piaszczysta droga, obsadzona zielonymi wierzbami, które rzucają na nią szafirowo-szary cień. Na tle szafirowego nieba z obłokami - w głębi widoczny niewielki kościółek z czerwonym dachem. Po obu stronach drogi zielone pola.

Pejzaż

Pruszkowski, Tadeusz

1920

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/702/ML - Widok na jesienny ogród. Pejzaż zakomponowany pasowo, od lewego dolnego rogu - pierwszy pas wyznacza murek, na którym siedzą tytułowe wrony. Druga strefa to rabaty z kwiatami, dalej pas niewysokich ozdobnych drzew, za nimi park z liściastymi drzewami. Kolorystyka zmieszana, z przewagą żółcieni (kwiaty, liście), kontrastowanych z plamami zgaszonej czerwieni i pasami zieleni.

Wrony

Rerutkiewicz, Franciszek

1918 — 1920

Muzeum Narodowe w Lublinie

Dworek przesłonięty drzewami. Na pierwszym planie sad z trzema drzewami o bujnych, rozłożystych koronach. W centrum dwa splecione pniami drzewa, jedno o jasnozielonej, drugie o ciemnozielonej koronie. Pod drzewem, z prawej strony indyk. Sad odgrodzony od dworku drewnianym, brązowym płotem. Dworek na białej podmurówce przekryty dachem naczółkowym z trzema kominami. Widoczne dwa okna z białymi okiennicami. Niebo pokryte szaro-białymi kłębiastymi chmurami.

Dwór w Bohdanowie

Ruszczyc, Ferdynand

1901

Muzeum Narodowe w Lublinie

Letni pejzaż. Na pierwszym planie płaskie pole, z niewielkimi plamami zielonej murawy z czterema kępkami drobnych, delikatnych ostów. Na drugim planie wysoka, pozioma bruzda ziemi, porośnięta roślinami z żółtymi kwiatami (słonecznikami?). Z prawej strony grupa drzew wyrastających z jednego miejsca, z rozłożystymi koronami. W głębi stóg siana oraz białe chaty kryte strzechą. Nad horyzontem szaro-niebieskie niebo.

Pejzaż

Stanisławski, Jan

1890 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Na pierwszym planie po prawej staw, po lewej wał porośnięty trawą, o kamienistym brzegu. W oddali na brzegu cztery chatki o bielonych ścianach. Na horyzoncie niebieski łańcuch gór na tle nieba z ciemno – fioletowymi chmurami, poniżej przełęcz porośnięta na bokach lasami, z pasami zieleni i brązowej ziemi.

Brzeg Dunajca w Sromowcach

Szygell, Stanisław

1916 — 1941

Muzeum Narodowe w Lublinie

W centralnej części obrazu wiatrak z długimi skrzydłami. Po jego prawej stronie dom z gankiem oraz płot. Na pierwszym planie rozległa łąka. Na horyzoncie szpaler wysokich, smukłych drzew. Przy prawej krawędzi płótna jedno wyższe, rozłożyste drzewo. Na niebie skłębione chmury. W tonacji barwnej dominują brązy i zielenie, w partii nieba błękit i biel. Nieregularne, drobne pociągnięcia pędzla, wywołujące efekt fakturowy.

Pejzaż z wiatrakiem

Czyżewski, Tytus

1931 — 1941

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/52/ML - Pejzaż. Nad oświetloną refleksami zachodzącego słońca wodą, w lewej części kompozycji trzy lecące kaczki. Pozioma tafla wody zrównoważona wystającymi, wiotkimi kępami trzcin. Na niebie wąskie, wydłużone smugi chmur.

Krajobraz z kaczkami

Masłowski, Stanisław

1920

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/5057/ML - Pejzaż leśny. Na pierwszym planie fragment porośniętego wrzosami wzniesienia utrzymanego w tonacji fioletu i różu, rozjaśnionych białymi plamami. W głębi sosny o rozłożystych koronach, między drzewami zarośla w odcieniach zieleni, przełamane brązem. Pnie sosen z zaznaczonym rysunkiem kory, korony zielone, rozświetlone plamami żółcieni i ceglastego oranżu. Niebo malowane szerokimi plamami błękitu z wyrażnymi sylwetami chmur o szarobeżowym zabarwieniu.
syg.p.d.: Ludomir Benedyktowicz Kraków 1910 (0 przerobione z 5?)

Krajobraz leśny

Benedyktowicz, Ludomir

1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/4368/ML - Pejzaż. Wycinek lasu widziany z perspektywy polany. Przedstawienie tworzą swobodne, 
nakładające się płaszczyzny kolorów, które wydobywają korony drzew. Po prawej rozłożysty świerk o ciemnozielonych gałęziach i szarobrązowym pniu. Wierzchołek ucięty przy górnej krawędzi. W dolnej partii pień przesłoniety zielonymi plamami krzewów. Przy lewej krawędzi fragment korony wysmukłego drzewa. Między nim a świerkiem przestrzeń pokryta oranżowo - ceglastymi plamami.  W dolnej partii pas polany w odcieniach zieleni, z akcentami błękitu, ceglastego oranżu i szarości.

Las

Fałat, Julian

1918

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/1318/ML - Na pierwszy planie po prawej stronie fragment rozlewiska wodnego (stawu), po lewej polna droga biegnąca w głąb obrazu ku prawej stronie. Po obu stronach drogi wysokie, rzadko rozmieszczone drzewa. W głębi po prawej stronie pas drzew po obu stronach drogi. W tle pojedyncze drzewa i widoczne za nimi odległe wysokie wzgórza porośnięte zielenią. Niebo błękitno-szafirowe. Obraz utrzymany w brązach i beżach, z akcentami szarości, czerni, błękitu.

Pejzaż

Kietlicz-Rayski, Konstanty

1901 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/1282/ML - Pejzaż z wodą i drzewami. Na pierwszym planie staw bądź jezioro. W wodzie odbijające się zielone korony drzew. Dalej, po lewej zielono-żółta murawa oraz gęsto zasadzone, zielone drzewa. Niebo pochmurne, z małym prześwitem niebieskiego. Tonacja zielona, ziemista, ponura.

Pejzaż

Tański, Czesław

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/1157/ML - Widok Kamionki nad Bugiem (Ukraina, obwód lwowski). Pejzaż nadrzeczny z fragmentem pól i skarpą na pierwszym planie. Z lewej strony topola i rozłożyste drzewo za nią. Rozlewisko rzeki poprzecinane pasami trawy. W tle, wśród drzew, zabudowania wiejskie z trójkopułową, bieloną cerkwią. Jasne niebo pokryte białymi chmurami z domieszką bladego różu. Na obrazie przewaga zieleni w różnych odcieniach oraz bladych błękitów nieba i rzeki.

Pejzaż (widok Kamionki nad Bugiem)

Dębicki, Stanisław

1908

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/907/ML - W centrum ukośnie biegnąca piaszczysta droga z pasem zieleni pośrodku. Częściowo przesłania ją zielony krzew. Po jej obu stronach wrzosy. Na drugim planie gęsty, zielony las. Niebo z jasnymi chmurami.

Pejzaż z wrzosami

Mehoffer, Józef

1915 — 1925

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/897/ML - Widok z prezbiterium na prawą część nawy głównej kościoła. Sklepienie krzyżowo-żebrowe na filarach, w dolnej części na cokołach figury świętych, w łukach pod oknami malowidła. Nad wejściem do przedsionka - organy. Na pierwszym planie, z lewej strony baldachim, nad nim tron biskupi, nieco w głębi stalle, w głębi za balustradą ławki dla wiernych. W ławkach modlący się wierni. Na środku - sztafaż figuralny w postaci dwóch zakonników i ludzi w świeckich strojach. Obraz w brązowo-beżowej kolorystyce.

Wnętrze Kościoła Dominikanów w Krakowie

Zaleski, Marcin

1850 — 1875

Muzeum Narodowe w Lublinie

Widok pałacu de Tuilerie w Paryżu. Z lewej elewacja boczna (zakończenie pn. skrzydła Luwru ?) pałacu, po prawej, nieco w głębi perspektywa otoczonej wysokimi kamienicami ulicy Rue des Pyramides, zapełnionej sylwetkami przechodniów, dorożek itp. Elewacja pałacu o urywających się z lewej strony konturach, podzielona gzymsami na dwie kondygnacje z rzędami ozdobnie obramowanych okien. Dach trapezowaty z zamknietym eliptycznie naczółkiem z półleżącymi, antytetycznie ułożonymi figurami. Przed budynkiem, na wysokim postrumencie waza z kwiatami, w tle gładkie niebo. Przedstawienie szkicowe, operujące cienkimi, urywanymi liniami konturów, z zaznaczonym regularnym kreskowaniem światłocieniem.

Paryż. Pałac de Tuilerie

Pankiewicz, Józef

1906

Muzeum Narodowe w Lublinie

Widok katerdy Notre Dame w Paryżu. Na pierwszym planie widok wysokiego nabrzeża rzeki, wzdłuż którego zacumowane trzy barki. Powyżej, na drugim planie monumentalna bryła katedry. Horyzontalny układ kompozycji równoważą piony masztu usytuowanej centralnie łodzi i iglicy kościoła. Poszczególne elementy kompozycji budowane przy pomocy długich, poziomych kreskowań.

Katedra Notre Dame w Paryżu

Łopieńscy, Bracia

1903

Muzeum Narodowe w Lublinie

Rozległy pejzaż z bryłą kościoła w centrum. W głębi, na linii horyzontu małe sylwetki trzech budynków. Przy lewej krawędzi chata nakryta wysokim, spadzistym dachem. Na osi kościół na planie krzyża, z kopułą, po prawej wiatrak oraz rachityczne drzewko.  Przed chatą pasąca się krowa. Górną część kompozycji stanowi gładki pas nieba. Malowane swobodnymi plamami kolorów. Płaszczyznę podłoża na pierwszym planie tworzą smugi w odcieniach brązu i rozmytej szmaragdowej zieleni. Ściany kościoła blado - żółte, szary dach z czerwonym akcentem hełmu latarni. Drzewa wokół w odcieniach ciepłej, przeżółconej zieleni.  Niebo nad horyzontem zabarwione delikatnie przełamanym szarością brązem. W dolnej partii przedstawienia ślady 
ołówkowego szkicu.

Pejzaż z kościołem i wiatrakiem

Gerson, Wojciech

1853

Muzeum Narodowe w Lublinie

Rozległy pejzaż z pasami pól na pierwszym planie. Linię horyzontu wyznacza pas drzew  i zarośli z ukrytymi wśród nich domami i zabudowaniami gospodarczymi. Górną partię kompozycji stanowi malowniczo zachmurzone niebo. Przedstawienie operuje  drobnymi plamami kolorów. Brązy i ciepłe zielenie w partii pól. Ciemny pas drzew w tonacji brązów i zieleni, z zaznaczonym granatem i fioletem cieniami. Chmury wydobyte błękitem i szarością.

Starogród

Gerson, Wojciech

1853

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1686/ML - Pejzaż. Na pierwszym planie łagodnie wypiętrzone, opadające ku prawej stronie kompozycji wzgórze z usytuowaną przy krawędzi willą w stylu zakopiańskim. Budynek na wysokiej podmurówce, z facjatkami w kondygnacji strychowej. Ściany domu w ocieniu oranżu, dach kryty szarym gontem. Otoczona sztachetowym płotem. W oddali, na zboczu niewielka chata. Na linii horyzontu spowite mgłą góry i niebo utrzymane w tonacji szarości.

Pejzaż z willą

Wyczółkowski, Leon

1905

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/2651/ML - Scena rodzajowa w poziomym prostokącie przedstawiająca grupę pastuszków na pastwisku. Na pierwszym planie trzy postaci, postać w centrum siedząca, en face, 3/4 w lewo, po prawej chłopiec w pozycji leżącej, profilem w lewo, głowa wsparta na dłoni. Po lewej najmłodszy z grupy, siedzący z podkurczonymi nogami, profilem w prawo. Na drugim planie stado pasącego się bydła. W tle rozległy, mazowiecki pejzaż z chatami wiejskimi i nieregularnie rozrzuconymi kępami roślinności, ograniczony płaską linią horyzontu. Na tle nieba, ponad głowami chłopców ptaki. 
sygn. p.d.: Stanisław Masłowski. 1921.

Na pastwisku

Masłowski, Stanisław

1924

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/2659/ML - Kubizujący pejzaż. W dolnej części kompozycji usytuowane dachy  budynków mieszkalnych. Dwuspadowe, ukazane perspektywicznie jeden nad drugim, zakomponowane po linii ukośnej.  Po prawej stronie fragment pagórkowatych wzniesień oraz bujne kępy drzew. Elementy kompozycji zgeometryzowane, podcieniowane niebieską i żółtą kredką.

Płock - dachy

Nowiński, Adam

1930

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/3319/ML - Widok fragmentu elewacji gotyckiego kościoła. Bryła ucięta powyżej dachu nawy bocznej i przy prawej krawędzi. Po lewej, w głębi sylwetka kaplicy (prezbiterium) nakrytej kopułą. W ścianie nawy, pomiędzy uskokowymi szkarpami ostrołuczny portal, w tympanonie owal z rzeźbą. Obok, po lewej duży krucyfiks, po prawej półkoliście zakończona wnęka. W górnej partii ściany rząd ostrołukowych okien. Przy bocznych krawędziach kompozycji czarne sylwetki bezlistnych drzew. Na dole fragment prowadzącej do wnętrza alejki. Przedstawienie utrzymane w odcieniach ciemnego brązu, szkicowe. Operuje zespołami plam, w partiach muru ułożonych w zespoły poziomych pasków

Fragment architektury

Noakowski, Stanisław Witold

1922

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 66 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
asd