
De Kruisoprichting | Podniesienie krzyża
scena biblijna
1638
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika holenderska i flamandzka
Podniesienie krzyża, obraz ołtarzowy stworzony przez Pietera Pauwela Rubensa (1577-1640) w latach 1610–1611 przedstawia symultanicznie kolejne sceny, odbywające się na wzgórzu Golgoty na tle zabudowań Jerozolimy. Prezentowana rycina to lewa części reprodukcji tego dzieła. Biodro i noga sługi uczestniczącego w podnoszeniu krzyża z Chrystusem, widoczna po lewej stronie odbitki, zamyka scenę z pierwszego planu centralnej części obrazu. Po lewej zbliża się konny oddział rzymskich żołnierzy. Na czele jedzie dowódca wskazując krzyż wyciągniętym buzdyganem, symbolem władzy wojskowej. Obok niego podąża chorąży unosząc sztandar konnicy, a za nimi żołnierze uzbrojeni we włócznie. W głębi po prawej Chrystus pojawia się dwukrotnie – leżąc na krzyżu z dłonią przybijaną przez sługę do poprzecznej belki oraz będąc prowadzonym na miejsce kaźni przez dwu żołnierzy rzymskich, wśród których Szymon Cyrenejczyk wspiera jego pochyloną postać za ramię (porównaj z ryciną MNS/Graf/3885).
Dedykacja pod ryciną skierowana jest do Cornelisa van der Geesta (1577–1638), bogatego antwerpskiego kupca, sprowadzającego korzenie z Holenderskich Indii Wschodnich, a jednocześnie kolekcjonera sztuki i mecenasa artystów. Van der Geest przypuszczalnie pośredniczył w zleceniu Rubensowi prac nad dziełem do ołtarza w kościele zamkowym św. Walpurgi w Antwerpii, jako przewodniczący rady parafialnej. W 1816 roku dzieło przeniesiono do antwerpskiej katedry pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny.
Flamandzki rytownik, Jan Witdoeck (około 1615 – po 1642) początkowo kształcił się u, współpracującego z Rubensem, Lucasa Vorstermana I, a w latach 1631–1633 u Cornelisa Schuta. Około 1635 podjął pracę u Rubensa, w którego warsztacie zajmował się wykonywaniem rycin reprodukcyjnych o tematyce religijnej, mitologicznej i alegorycznej.
Ewa Gwiazdowska
mężczyźni
sceny religijne
konie
żołnierze rzymscy
Pasja
sceny biblijne
pejzaże
insygnia władzy
Museum der Stadt Stettin (1913–1945) - kolekcja
sceny wielopostaciowe
Jezus Chrystus (około 8-4 rok przed nasza erą - około 30-33) - ikonografia
Szymon Cyrenejczyk, święty (I wiek)
Golgota, wzgórze historyczne (Jerozolima)
ukrzyżowanie Jezusa Chrystusa
Geest, Cornelis van der (1577-1638) - dedykacja dla
Autor / wytwórca
Wymiary
arkusz: wysokość: 612 mm, szerokość: 357 mm
Rodzaj obiektu
miedzioryt (odbitka)
Technika
miedzioryt
Tworzywo / materiał
papier czerpany żeberkowy
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
mężczyźni
sceny religijne
konie
żołnierze rzymscy
Pasja
sceny biblijne
pejzaże
insygnia władzy
Museum der Stadt Stettin (1913–1945) - kolekcja
sceny wielopostaciowe
Jezus Chrystus (około 8-4 rok przed nasza erą - około 30-33) - ikonografia
Szymon Cyrenejczyk, święty (I wiek)
Golgota, wzgórze historyczne (Jerozolima)
ukrzyżowanie Jezusa Chrystusa
Geest, Cornelis van der (1577-1638) - dedykacja dla
Rubens, Peter Paul
1638
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Sadeler, Aegidius II
1590
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1600 — 1625
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.