Interwencja 12/79
1979
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
„Interwencje” Edwarda Krasińskiego to jeden z obrazów, albo raczej konstrukcji geometrycznych z cyklu pod tym samym tytułem. Jego podstawowym wyróżnikiem jest niebieska taśma Scotch. Linia, która ingeruje w prace oraz otoczenie, zawsze niebieska, 19 mm szeroka, usytuowana horyzontalnie na wysokości 130 cm stała się sygnaturą autora.
Krasiński jest jednym z najważniejszych reprezentantów nurtu awangardowego w powojennej Polsce. Zaczynał w latach pięćdziesiątych XX wieku jako malarz surrealistycznych obrazów (ten specyficzny rodzaj humoru zaznacza się także w jego późniejszych pracach). Następnie zaczyna tworzyć kompozycje malarsko-przestrzenne, asamblaże – dzieła powstałe z różnych przedmiotów, np. drutów, butelek, kabli, które wystają z płótna, bądź są zawieszone w powietrzu, albo umieszczone na podestach. W 1968 roku Krasiński otrzymał w prezencie samoprzylepną taśmę scotch blue – bardzo luksusowy produkt w ówczesnej Polsce. Zaczął naklejać ją na ściany, drzewa, aż w końcu (przez kolejne trzydzieści lat) niebieska taśma stała się nieodzownym elementem jego rzeźb, prac fotograficznych, instalacji site specific w muzeach i galeriach. W ten sposób artysta zakreślał swoje terytorium, definiował swoją artystyczną tożsamość.
W 1970 roku Krasiński został zaproszony do udziału w Tokio Biennale – jednej z najważniejszych w tym czasie cyklicznych wystaw na świecie, promujących sztuki eksperymentalne. Wybrane przez organizatorów prace nie dotarły na czas. Krasiński wysłał depeszę, w której powtórzono pięć tysięcy razy słowo „blue” w alfabecie Morse’a. Zwój perforowanego papieru o długości 80 m umieszczono w kuloodpornej gablocie i wystawiono jako jego dzieło. Ten spontaniczny, konceptualny gest „otworzył drzwi” dla niebieskiej linii, która stała się sygnaturą artysty.
Marlena Chybowska-Butler
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 100 mm, szerokość: 70 mm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika mieszana
Tworzywo / materiał
akryl, płyta pilśniowa
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Krasiński Edward
1979
Muzeum Narodowe w Szczecinie
kultura łużycka
około 1100 p.n.e. — 750 p.n.e.
Muzeum Narodowe w Szczecinie
900 — 1100
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.