![MNS/H/1012 Grafika - widok Szczecina z lotu ptaka - Ujęcie z przodu w ramce. Podkolorowany akwarelą miedzioryt przedstawiający widok Szczecina z lotu ptaka, będący uproszczoną redakcją grafiki G. Brauna i F. Hogenberga. Oglądana od zachodu panorama ukazuje miasto w obrębie murów z bezpośrednim sąsiedztwem ogrodów i fos, z zabudową przedbramii, wików, kościoła św. Georga (u dołu po prawej), piką strzelecką itd. oraz głęboką perspektywą prawobrzeża z licznymi odnogami rzek, lasami i sylwetami miejscowości wśród wzgórz i lasow po wschodniej stronie Odry. Szeroki nurt rzeki z różnorodnymi statkami i łodziami, zakomponowanej falistą linią wzdłuż całego arkusza, ogranicza dolną strefę miasta opracowaną w konwencji stosunkowo precyzyjnego planu, od górnej zdominowanej zaroślami rozdzielonymi ciekami rzek dalekiej od wierności z topografią. Konwencja widoku z lotu ptaka uzasadnia zastosowanie umownej perspektywy, która umożliwia ukazanie przebiegu wszystkich ulic i placów oraz bloków zabudowy ze schematycznym układem domów i charakterystycznymi budowlami. Widok ujęty w ramkę.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/0vyadr/contain-360-1000-max-mns-h-1012-dscf0610-public-i-ppp.jpg)
Widok Szczecina z lotu ptaka
1632
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina XVII-XIX w.
Widoki Szczecina z 1. połowy XVIII wieku były dalekie od wierności z rzeczywistą topografią. Dekoracyjnie zdobione i kolorowane miały wartość artystyczną, a ich twórcy byli równocześnie kartografami i rytownikami. W swych dziełach najczęściej wzorowali się na przedstawieniach miasta powstałych we wcześniejszym okresie, dokonując nieznacznych, aktualizujących zmian. Tego typu widoki zamieszczano jako ilustracje w coraz popularniejszych dziełach krajoznawczo-geograficznych i historycznych, dotyczących europejskich i światowych mocarstw, wykonywanych na zlecenie władców poszczególnych państw. Ich wydawcy przez wiele lat tworzyli kilkutomowe atlasy, ilustrowane widokami miast, uznanych za interesujące i warte umieszczenia w publikacji. Przykładem takiego wydawnictwa jest Force d'Europe, z lat 1720–1740, opisujące oraz ilustrujące najsłynniejsze miasta Europy, zwłaszcza ze względu na ich nowoczesne fortyfikacje, twierdze, porty morskie, przełęcze oraz obozy militarne. Znalazł się w nim miedzioryt z planem Szczecina powstały około 1725 roku, którego twórcą, jak również wydawcą publikacji, był Gabriel Bodenehr Starszy (1664–1758 lub 1673–1765). Ten niemiecki kartograf i rytownik pochodzący ze znanej augsburskiej rodziny wydawców i grawerów, tworzył przede wszystkim widoki miast w Prusach. Miedzioryt z planem Szczecina przedstawia miasto z fortyfikacjami szwedzkimi. Zawiera także kolumny z tekstem informującym o położeniu miasta, jego rzekach, mostach, kościołach, zamku i pedagogium książęcym oraz o historii stolicy Pomorza od 1630 do 1720 roku, a więc od schyłku panowania dynastii Gryfitów, poprzez okres władania Szwedów aż do przejęcia Szczecina przez Prusy. Ponadto, u dołu prawej strony znajduje się legenda wyjaśniająca funkcje zaznaczonych na planie budynków i nazwy głównych placów. Dekoracyjności nadaje umieszczona na arkuszu tarcza herbowa z głową gryfa i niewielka róża wiatrów.
Małgorzata Peszko
Autor / wytwórca
Wymiary
arkusz: wysokość: 19.2 cm, szerokość: 32.8 cm
ilustracja: wysokość: 15.5 cm, szerokość: 22.7 cm
Rodzaj obiektu
plan miasta, mapa, grafika, miedzioryt (odbitka)
Technika
miedzioryt
Tworzywo / materiał
papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1632
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1677 — 1682
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1735
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna