treść serwisu

Śmierć Dantego

scena rodzajowa

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Otto Friedrich odebrał tradycyjne akademickie wykształcenie, studiując w Cesarsko-Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu oraz w Królewsko-Bawarskiej Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Po zakończeniu edukacji przez kilka lat mieszkał w Paryżu, odbył wówczas także podróże studyjne po Bretanii, Hiszpanii i północnym wybrzeżu Afryki. W 1894 roku powrócił do Wiednia, gdzie osiadł na stałe. Należał do członków założycieli Wiedeńskiej Secesji. Malarz poświęcił się przede wszystkim tematyce historycznej, choć w jego dorobku nie brak także pejzaży i portretów. Wraz z rozwojem indywidualnego stylu dzieła Friedricha coraz wyraźniej zyskiwały na dekoracyjności, z czasem dostrzegalna jest skłonność artysty do stosowania giętkich linii konturowych. Obraz Śmierć Dantego, podobnie jak Abelard i Heloiza, Elżbieta Turyngijska żegnająca swoje dzieci w klasztorze w Marburgu oraz Kazanie kapucyna w obozie Wallensteina pochodzi z wczesnego okresu twórczości wiedeńskiego akademika. Scenę śmierci autora Boskiej komedii w przestronnej renesansowej izbie, w otoczeniu żegnających poetę bliskich Friedrich namalował w Monachium w 1889 roku, zapewne inspirując się utworem Silvia Pellica Śmierć Dantego, wydanym po raz pierwszy w Turynie w 1834 roku. Wkrótce po namalowaniu, jeszcze w tym samym roku, obraz został wystawiony podczas dorocznej wystawy monachijskiej akademii, rok później zaś pokazany na wystawie akademii w Berlinie, gdzie dwa lata wcześniej malarz został wyróżniony złotym medalem. W malarstwie drugiej połowy XIX wieku historię opowiadano przede wszystkim poprzez anegdotę i epizod. W „malowanych dziejach” chętnie przedstawiano opowieści z żywotów malarzy, rzeźbiarzy, pisarzy i poetów, które zazwyczaj odzwierciedlały ówczesne wyobrażenia i stereotypowe wzorce osobowe wielkich twórców minionych epok. Dość wspomnieć dzieła Leonardo da Vinci umierający w ramionach Franciszka I i Umierający młody Rafael Santi opłakiwany przez piękną Fornarinę.

Dariusz Kacprzak



Sygnatury i napisy:

  1. Nalepka/naklejka: na verso u dołu z prawej; MUZEUM POMORZA ZACHODNIEGO | W SZCZECINIE | Nr Inw. MNS/Sz/1314 | Nr Kat.
  2. Sygnatura: na recto u dołu z prawej; Otto Friedrich München 89

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Friedrich Otto (1862–1937)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 117 cm, szerokość: 164.5 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

przekaz

Czas powstania / datowanie

1889

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Monachium (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/1314

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd