![MNS/Rys/576 głowy męskie - Ujęcie z przodu; Rysunek w układzie pionowym, na karcie niebieskiego papieru weneckiego o formacie zbliżonym do kwadratu z obciętym pionowo w skos lewym dolnym rogiem, jest szkicem popiersi dwu czarnoskórych postaci zwróconych do prawej krawędzi rysunku. Popiersia ukazane zostały od góry. Postać po lewej z perłą w uchu ujęta jest z prawego profilu. Twarz drugiej przedstawiona jest w trzech czwartych. Jej wykrzywione rysy i intensywne spojrzenie, wydobyte zostały za pomocą krótkich, zdecydowanych kresek. Twarze obu mężczyzn są spłaszczone, o uwydatnionych łukach brwiowych, płaskich nosach z rozszerzonymi nozdrzami i o mocno wydętych wargach. Twarz ukazana w 3/4 ma płytko osadzonych oczy, zmarszczone brwi oraz zmarszczki wokół kącików ust. W kędzierzawej czuprynie widać zakola. Mężczyzna po prawej ma strój z pionowymi zakładkami pod brodą i wysoki, podniesiony kołnierz. Ten po lewej nosi okrycie zakończone niską stójką. Rysunek jest szkicem przygotowawczym głów postaci wychylających się zza kolumny przy lewym brzegu fresku Spotkanie Antoniusza i Kleopatry wymalowanego w salonie Palazzo Labia w Wenecji.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/3mgueg/contain-360-1000-max-mns-rys-576-dscf39531-ppp.jpg)
Köpfe zweier Afrikaner (Afrikaner) | Głowy dwóch Murzynów (Murzyni)
głowy męskie
1744 — 1747
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rysunki Giambattisty, Giandomenica i Lorenza Tiepolo
Rysunek Giambattisty Tiepola jest szkicem głowy starca spoglądającego w lewo. Mężczyzna pokazany został bardzo naturalistycznie. Jego czoło przecinają poziome zmarszczki, na skroniach uwydatniają się grube żyły, a „worki” pod oczami świadczą o zmęczeniu, choć jego spojrzenie jest bystre. Mięsisty wydłużony nos opadający na obwisłe niestrzyżone wąsy i brodę wskazuje na semickie pochodzenie portretowanego. Mężczyzna ma na głowie wysokie nakrycie z guzami naszytymi w pionowym rzędzie nad czołem.
Rysunek jest szkicem do postaci wartownika pałacowego ukazanego na wąskim, pionowym fresku wykonanym po prawej stronie kompozycji przedstawiającej Ucztę Antoniusza i Kleopatry wymalowanej na ścianie salonu Palazzo Labia w Wenecji w 1745 roku. Szkic wykonany został czarną i białą kredką na niebieskim papierze czerpanym produkowanym w Wenecji. Studium głowy zostało wtórnie wykorzystane przez syna Giambattisty, Giandomenica Tiepolo, w projekcie akwaforty z cyklu „Raccolta di Teste” (Zbiór głów), w serii II, wydanej około 1770 roku.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 386 mm, szerokość: 269 mm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
biała kredka, czarna kredka
Tworzywo / materiał
papier czerpany z filigranem, cienki
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1744 — 1747
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1745
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1701 — 1750
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna