![MNS/Graf/2453 portret - ujęcie z przodu; Odbitka w układzie pionowym, wydrukowana czarną farbą drukarską na prostokątnym arkuszu papieru czerpanego. Arkusz obcięto wraz z odciskiem płyty, naklejono całą powierzchnią na kartonowy montaż z wyrysowaną tuszem i akwarelą konturową ramką sugerującą profilowaną ramę. Na verso montażu wzdłuż górnego brzegu ślady naklejenia na drugi montaż.
Grafika przedstawia portret Małgorzaty Lotaryńskiej w półpostaci na tle ściany częściowo przesłoniętej draperią. Księżniczka zwrócona jest 3/4 w lewo, ale spojrzenie kieruje na widza, prawą dłoń trzymając ukosem na wysokości brzucha. Ubrana jest w paradną, modną suknię z obcisłym stanikiem z dużym, prostokątnym dekoltem częściowo przesłoniętym tiulową chustą, ozdobionym kokardą. Bufiaste rękawy zdobione są pasmami aplikacji i kokardami oraz zakończone szerokimi koronkowymi mankietami. Szeroki płaski kołnierz obszyty jest koronką w ząbki. Księżniczka nosi dwa sznury pereł: krótki jako kolię i długi opadający z ramion na biust. Jej modna fryzura składa się z loków ułożonych bufiasto wokół twarzy i krótkiej grzywki nad czołem.](/brepo/panel_repo/2024/02/14/6dkmak/contain-360-1000-max-mns-graf-2453-dscf7691-m.jpg)
Margareta Princeps Lotharingia ducissa sere.ma Aurelianensis | Małgorzata księżniczka Lotaryngii, księżna orleańska
portret
około 1632 — 1640
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Dziewiętnastowieczny Berlin, będący wykładnią ambicji państwa pruskiego, uchodził obok cesarsko-habsburskiego Wiednia, za najbardziej dynamicznie rozwijającą się metropolię europejską. Zapewne szybki przyrost liczby mieszkańców pruskiej stolicy, jak również wzrost ich zamożności oddziałał bezpośrednio na rozwój rynku portretowego. Prezentowany wizerunek kobiety jest typowym przykładem konwencjonalnej berlińskiej produkcji portretowej doby biedermeieru. Na zróżnicowanym tonalnie, ciemnozielonym, złamanym szarością tle utrwalony został wizerunek pogodnej, spoglądającej w dal starszej kobiety. Obraz, malowany precyzyjnie, gładko, z dbałością o zachowanie szczegółów, stanowi kostiumologiczne świadectwo epoki. Postać ubrana jest w ciemnoszarą suknię z białym, koronkowym kołnierzykiem i czerwonym żabotem – zgodnie z obowiązującym kanonem stroju kobiecego połowy XIX w. Na gładko uczesanych włosach znajduje się czepek z białej koronki z dekoracyjnie upiętą wstążką w czerwono-niebieską kratkę.
Twórca portretu, urodzony w Berlinie Hermann Ernecke (1817–1894), odbył studia w Królewsko-Pruskiej Akademii Sztuk w pruskiej stolicy, w pracowni Ferdinanda Hübnera. Od 1839 r. prezentował swe prace na wystawach macierzystej uczelni. Malował głównie tradycyjne konterfekty kobiet, mężczyzn, jak i anegdotycznie traktowane, niekiedy stylizowane wizerunki dzieci na tle krajobrazów oraz sceny rodzajowe we wnętrzach. W 1893 r. wystawił w Berlinie Portret Fryderyka III. Sportretował także swoich kolegów po fachu – malarzy Arthura Neumanna i Hermanna Kretzschmera. Pośród wielu osób uwiecznionych na płótnie przez Erneckego znalazł się także profesor Sieber, dyrektor Izby Przyrodniczej w Stargardzie.
Dariusz Kacprzak
Autor / wytwórca
Wymiary
w ramie: wysokość: 41.5 cm, szerokość: 36 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
około 1632 — 1640
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1631
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1805 — 1814
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna