
Donica ozdobna
1501 — 1600
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka azjatycka
Famille rose to termin francuski wprowadzony w 1862 roku przez Alberta Jacquemarta (1808-1875) do klasyfikacji porcelany chińskiej z okresu dynastii Qing, charakteryzującej się z zasady pastelową, różową emalią. W rzeczywistości natężenie różu może wahać się od bladego do głębokiego rubinu, a oprócz tej stosuje się także szereg innych delikatnych barw. Chińczycy do określenia porcelany w typie famille rose używają terminu fencai, czyli „pudrowe kolory” lub „blade kolory”. Jest to nowszy termin stosowany zamiast wcześniej funkcjonującego yangcai – „obce kolory” – ta paleta barw była bowiem wpływem europejskim na ówczesne zdobnictwo chińskie. Najwyższy poziom artystyczny wyrobów w typie famille rose osiągnięto w wytwórniach Jingdezhen w okresie Yongzheng (1722–1735).
Omawiany obiekt zdobiony jest wielobarwną dekoracją naszkliwną. W jego górnej części znajdują się uchwyty w formie stylizowanych lwów (zwanych także psami fu lub foo) – symbol dostojeństwa i potęgi. Brzusiec oraz szyję zdobią czworoboczne pola wypełnione ornamentem, określanym jako Sto Antyków lub Sto Skarbów, składającym się z wielu – nie koniecznie stu – symbolicznych, przeważnie taoistycznych oraz buddyjskich przedmiotów (zwykle obejmują tzw. osiem szczęśliwych emblematów, osiem skarbów, cztery skarby, cztery sztuki, atrybuty ośmiorga nieśmiertelnych), roślin i zwierząt w dość nieformalnym układzie. Przesłanie owych motywów wiąże się z duchowym, naukowym lub materialnym dobrobytem, stanowiącym nieustające źródło radości. Na omawianym wazonie można wyodrębnić następujące wizerunki: rogi nosorożca, owoce śliwy, peonie, różnorodne wazy, akwaria, dyski, podwójną tykwę, toaletkę z lustrem, donicę z miniaturową rośliną, naczynie na wysokim stojaku oraz inne niezidentyfikowane przedmioty. Tło stanowi motyw stylizowanego lotosu z wijącymi się liśćmi na różowym podkładzie.
Katarzyna Findlik-Gawron
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 34.5 cm
wylew: średnica: 15.8 cm
brzusiec: średnica: 18.4 cm
Rodzaj obiektu
wazon
Technika
szkliwienie, malowanie naszkliwne, złoto naszkliwnie
Tworzywo / materiał
porcelana, farby emaliowe
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1501 — 1600
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1801 — 1910
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
618 — 907
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.