treść serwisu

Zhenmushou (strażnik grobowca)

Jest częścią kolekcji: Sztuka azjatycka

Nota popularyzatorska

Jednymi z wielu nadprzyrodzonych istot występujących w chińskiej literaturze i sztuce są Zhenmushou – strażnicy grobowców, strzegący zmarłego przed kimkolwiek kto próbowałby zakłócić jego spokój w zaświatach. Często przedstawiano ich w formie fantastycznych, hybrydowych stworzeń posiadających ludzkie i zwierzęce cechy fizyczne. Zhenmushou umieszczano w grobowcach parami, tuż przed trumną, z twarzami zwróconymi na zewnątrz. Z czasem ich sylwetki stawały się coraz bardziej dynamiczne i wyraziste w formie. Przerażający wygląd nadawano im za pomocą rogów, pazurów, kolców, kłów, kopyt, skrzydeł. Ich wyłupiaste oczy, srogie spojrzenie, czy okrutny wyraz twarzy miały przerażać wszystko, co chciałoby wtargnąć do grobowca. Przykładem takiej figury jest prezentowany egzemplarz z ludzką twarzą, ale rogatą głową, osadzoną na torsie uskrzydlonego lwa z kopytami byka. Bestia siedzi na tylnych łapach, ale jej ciało wskazuje gotowość do skoku.

Powstała w okresie panowania dynastii Tang (618-907), kiedy to nastąpił pełen rozkwit, produkowanej najczęściej jako wyposażenie grobów, glazurowanej ceramiki sancai. Nazwą tą, oznaczającą "trzy kolory" określa się technikę dekoracyjną polegającą na pozostawieniu pewnych części niezamalowanych, innych natomiast pokrytych żółtą, zieloną i brązową glazurą lub też białą angobą w różnych odcieniach i natężeniu.

Omawiany obiekt pochodzi ze zbiorów niemieckich, które po wojnie trafiły do Muzeum Narodowego w Szczecinie. W 2010 roku figurę poddano konserwacji rekonstruując fragment prawego skrzydła, górną część dużego rogu oraz brakujący malutki róg na czole. Z tyłu głowy i rogu znajduje się uszkodzony, nieszkliwiony element, o kielichowatym kształcie. Niektóre analogie sugerują, że jest to pozostałość po ognistej grzywie, mogącej sięgać stożkowatego rogu postaci.

Katarzyna Findlik-Gawron

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie Zhenmushou (strażnik grobowca)

Autor / wytwórca

nieznany
nieznana
Chińczycy

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 85 cm, szerokość: 26.5 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba, figura, wyposażenie grobu

Technika

odlew z formy, wypalanie, sancai (szkliwienie trójbarwne)

Tworzywo / materiał

ceramika, szkliwo

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

618 — 907

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Chiny (Azja); znalezienie: nieznane

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/EP/197

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji w innej instytucji

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+