treść serwisu

Fantazyjny widok Szczecina w rejonie Placu Orła Białego

Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina XVII-XIX w.

Nota popularyzatorska

W 1720 roku Szczecin przeszedł pod panowanie pruskie. Nowe władze postanowiły dokonać generalnej odbudowy zniszczonego działaniami militarnymi miasta. Mocno ucierpiał zwłaszcza rejon Roβmarkt – Rynku Końskiego. W czasach pruskich wzniesiono tu szereg nowych kamienic barokowych i okazałych gmachów, przeznaczonych na siedziby władz, urzędów oraz domów wysokich rangą urzędników i najbogatszych mieszczan. Miejsce to stało się w XVIII wieku najważniejszym placem miasta. Jego piękno podkreślała wzniesiona w stylu barokowym z piaskowca pierwsza w Szczecinie fontanna – duma mieszkańców, symbol doskonałych przymiotów króla pruskiego Fryderyka Wilhelma I (1688–1740) i odrodzenia miasta pod jego rządami. Fontanna uruchomiona w 1732 roku była jednocześnie fragmentem pierwszego szczecińskiego wodociągu. Reprezentacyjny wygląd placu i jego rola w życiu Szczecina spowodowały, iż artyści chętnie uwieczniali go na swych rysunkach. Przedstawił go również około 1800 roku André Basset (XVIII/XIX), popularny paryski rytownik, antykwariusz i wydawca, tworzący scenki rodzajowe o tematyce historycznej. Jego sztychy drukowane jako masowe grafiki nie zawsze jednak ukazywały rzeczywisty wygląd przedstawianych miejsc. Widok Roβmarkt w jego ujęciu jest fantazyjnym obrazem placu, stanowiącym mieszaninę informacji na temat szczecińskiego Rynku Końskiego, zamku, rzeki i fortyfikacji miejskich. Basset nie umieścił na nim nawet tak charakterystycznej fontanny z orłem, narysował zaś wyimaginowany zbiornik wodny. Na górnym marginesie miedziorytu umieścił w zwierciadlanym odbiciu napis informujący, że ilustracja mogła być używana w tzw. latarni magicznej – prostym i popularnym aparacie projekcyjnym, wyposażonym w soczewkę i źródło światła, działającym na zasadzie lustrzanej odbitki w stosunku do wzoru (tak samo jak nadrukowana poniżej informacja VUE D' OPTIQUE, znacząca w języku francuskim tyle co “widok optyczny”).

Małgorzata Peszko



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: prawa strona arkusza, pod krawędzią rysunku; napis wykonany bardzo drobną czarną czcionką, kursywą: A Paris chez Basset rue S. Jacques a Se Genevieve
  2. Napis: znak umieszczony w górnym prawym rogu, powyżej krawędzi rysunku; znak czarną czcionką, kursywą: Nº.
  3. Napis: dolna partia arkusza, pod dolną krawędzią ilustracji; napis drukowany czarną czcionką w 2 wierszach; w drugim wierszu litery ozdobniejsze, pisane kursywą: VUE D' OPTIQUE Representant les Environs du Marche aux Chevaux de Stetin en Alemagne
  4. Napis: górna część arkusza, nad górną krawedzią rysunku; wyśrodkowany; napis wykonany jest w zwierciadlanym odbiciu, drukowanymi na czarno literami: VUE DES ENVIRONS DU MARCHE AUX CHEVAUX DE STETTIN

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Basset Andre

Wymiary

arkusz: wysokość: 31 cm, szerokość: 44 cm
ilustracja: wysokość: 25.2 cm, szerokość: 43.7 cm

Rodzaj obiektu

grafika, miedzioryt (odbitka)

Technika

akwarela, miedzioryt

Tworzywo / materiał

papier

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

około 1800

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Francja (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/H/911

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd