
Wadżra
1901 — 1984
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka azjatycka
Rzeźba najprawdopodobniej przedstawia bóstwo bogactwa Wajśrawanę (w sanskrycie Vaiśravaṇa, a w języku tybetańskim Namthöse). Ukazany został wraz z atrybutami w postaci: mangusty wypluwającej klejnoty z pyszczka, sztandaru zwycięstwa oraz wierzchowca w formie śnieżnego lwa. To buddyjskie bóstwo odziane w zbroję, diadem i klejnoty bodhisattwy. Jest jednym z czterech niebiańskich królów – strażników stron świata, któremu przypada kierunek północny. W buddyzmie tybetańskim za jego pierwowzór uważa się Kuberę – wywodzące się z mitologii hinduskiej bóstwo bogactwa, strażnika buddyjskiej wiary, którego sanskrycki przydomek Dhanapati lub Dhanadhipati oznacza pana bogactwa. W Chinach, Tybecie czy Wietnamie pełni także funkcję Strażnika Dharmy – obrońcy sprawiedliwości, oddalającego od praktykujących buddyzm przeszkody na drodze do oświecenia.
W Tybecie Wajśrawana często przedstawiany jest z owocem cytronu, którego drzewo w języku hindi nazywa się jambhara, co nawiązuje do innego z jego imion Jambhala lub Dzambala. Bóstwo to, będące członkiem Rodziny Klejnotów, uważane za buddę bogactwa jest z resztą jedną z licznych form Kubery. Buddyści tybetańscy, utożsamiający go z cnotami hojności i spokoju umysłu, wierzą, że Dzambala poprzez obdarzenie dobrobytem zapewnia ludziom wolność pozwalającą skupić się na ścieżce duchowości. Śnieżny lew, na którym często ukazywane jest bóstwo stanowi natomiast symbol ziemi, siły, odwagi i radości. Pojawia się także w godle oraz na fladze Tybetu.
Omawiana postać ma złotą skórę i mocne ciało - symbol bogactwa. Jego królewska postawa wskazuje, iż zdobył wszelkie dobra wszechświata i nie doświadcza już cierpienia. Ikonograficznie łączy elementy typowe dla przedstawień Wajśrawany, boga-wojownika i strażnika północy oraz Żółtego Dzambali – najbardziej popularnego i najpotężniejszego z bóstw bogactwa, źródła cnót, zdrowia i mądrości.
Katarzyna Findlik-Gawron
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 17.3 cm, szerokość: 16.2 cm
element b: wysokość: 16.5 cm, średnica: 1.2 cm
element a: wysokość: 15.1 cm, szerokość: 16.2 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba, przedmiot religijny
Technika
odlew na wosk tracony, cyzelowanie, puncowanie, grawerowanie, pozłotnictwo
Tworzywo / materiał
brąz, złoto
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1901 — 1984
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
około 1891 — 1910
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1901 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.