
Figurka Bodhisattwa Awalokiteśwara Padmapani wraz z wypełnieniem
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka azjatycka
W praktyce buddyzmu tybetańskiego charakterystyczne są młynki modlitewne, które w języku tego regionu nazywa się mani korlo. Na cylindrycznej powierzchni mają naniesione słowa mantry. Najczęściej używaną formułą jest „Om mani padme hum” (Bądź pozdrowiony, skarbie w kwiecie lotosu). Jest to sześciosylabowa mantra do Awalokiteśwary (tyb. Chenrezig), czyli istoty określanej mianem bodhisattwy współczucia. Powtarzanie tej lub innej mantry ma na celu skupienie uwagi na aspekcie Buddy, oddzieleniu się od myśli, osiągnięcie wyzwolenia i oświecenia. W buddyzmie tybetańskim każdy obrót młynka modlitewnego równoważny jest wypowiadaniu mantry na głos. Urządzenia te są jednak szybsze niż ludzkie usta, a co więcej uważa się, że ich użycie roztacza pozytywną energię. By zwiększyć moc oddziaływania miejsc sakralnych młynki o większych rozmiarach umieszczano na przykład na bramach klasztorów buddyjskich.
W omawianym obiekcie od góry i dołu mantrę otacza dekoracyjny motyw płatków lotosu. Pomiędzy początkową a końcową sylabą przymocowano natomiast łańcuszek z ciężarkiem w postaci malutkiej, mosiężnej figurki Buddy ułatwiający obracanie młynka. Elementy metalowe ozdobione są motywem ślimacznicy i roślinnym – budowanym z rozwiniętych wolut i zaokrąglonych linii, pomiędzy którymi osadzono okręgi wypełnione niebieska emalią. Wzory te zrobiono z niklowanej, gęsto ponacinanej blaszki mosiężnej, dzięki której uzyskano efekt podobny do granulacji. Tulejkowaty uchwyt zdobią układające się spiralnie faliste linie. Wokół szpikulca znajdującego się wewnątrz uchwytu owinięto poskładany zwitek papieru z drukowanym na czarno tekstem w sześciu rzędach, zapisanym pismem tybetańskim. Jest to najprawdopodobniej cytat z jakiegoś tekstu religijnego, o czym świadczy zaznaczony w dolnym, prawym rogu numer strony tekstu –2. Być może jest to fragment sutry, czyli zbioru nauk Buddy lub późniejszego nauczyciela.
Katarzyna Findlik-Gawron
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 21.3 cm, średnica: 4.2 cm
Rodzaj obiektu
przedmiot sakralny, tekst religijny
Technika
odlew, repusowanie, filigran, rzeźbienie, inkrustacja
Tworzywo / materiał
mosiądz, nikiel, stal, kość, papier, emalia
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1901 — 1984
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.