
Wadżrapani | Diament w ręce
relikwiarz gau z miniaturą sakralną tsakli
około 1891 — 1910
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka azjatycka
Ubrana w szaty królewskie i biżuterię książęcą postać stoi na lotosowym postumencie. Kwiat lotosu wyłania się zza jej prawej ręki, którą ułożoną ma w geście argumentacji, nazywanym mudra witarka, w którym złączony czubek kciuka i palca wskazującego tworzą krąg. Ta buddyjska figurka sakralna przedstawia Bodhisattwę Awalokiteśwarę Padmapani (sanskryt Padmapāṇi, tybetański Phyag na padmo, czyli Nosiciel Lotosu lub Niosący Lotos). Padmapani to podstawowa forma Awalokiteśwary (tybetański Czenrezig) – bodhisattwy współczucia i miłosierdzia, najpopularniejszego bóstwa buddyzmu tybetańskiego, wyznawanego częściej niż samego Buddę. Znakami charakterystycznymi dla Padmapani są kwiat lotosu oraz mała figurka Buddy Amitābhy znajdująca się w diademie. Na prezentowanym przedstawieniu widoczny jest lotos oraz inny symbol Awalokiteśwary – oznaczająca współczucie skóra antylopy.
W 2021 roku podczas prac konserwatorskich z wnętrza posążka wydobyto ryż, nasiona, glinę oraz trzy zwitki papieru z wypisanymi mantrami i tekstem konsekracyjnym (najprawdopodobniej są to trzy sylaby reprezentujące żywego Buddę, energię, umysł i przestrzeń).
Posągi buddyjskie wspierają medytującego w codziennej praktyce. Ich zewnętrzna forma wyraża doskonałe ciało Buddy, rolki mantr oraz relikwie ukryte wewnątrz to doskonała mowa Buddy, natomiast jego doskonały umysł symbolizuje błogosławieństwo nadane przez lamę lub guru. Konsekracyjny rytuał, w czasie którego wypełnia się posąg podąża za wskazówkami danej linii przekazu, wynikającej z konkretnej tradycji buddyzmu. W buddyzmie tybetańskim, będącym główną religią Mongolii, skąd pochodzi prezentowana figurka, taki rytuał największe znaczenie ma w tradycji Kagyu, w której udzielający błogosławieństwa nauczyciel jest największą inspiracją i przykładem dla ucznia w jego drodze do oświecenia.
Katarzyna Findlik-Gawron
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 10.6 cm, szerokość: 5.9 cm
Rodzaj obiektu
figurka, przedmiot sakralny, tekst religijny
Technika
odlew na wosk tracony, złocenie, kaligrafia
Tworzywo / materiał
brąz, papier, tusz czarny, glina, ziarna ryżu, nasiona, materiał pochodzenia roślinnego
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
około 1891 — 1910
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1901 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1901 — 1984
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna