![MNS/Szt/1017 Epitafium mężczyzny z różą na tle Zmartwychwstania - ujęcie z przodu; Obraz epitafijny zakomponowany został w owalu na wypukłej blasze. Na pierwszym planie z lewej u dołu popiersie mężczyzny w sile wieku, z ciemnymi włosami spływającymi na ramiona. W prawej dłoni trzyma czerwoną różę. Ubrany jest w czarny wams, spod którego wystaje szeroki biały kołnierz koszuli i białe mankiety. Za nim wnętrze groty, w której rozgrywa się scena Zmartwychwstania. Chrystus w rozwianym czerwonym całunie, odziany w białe perizonium wznosi się nad otwartym kamiennym grobem na tle jaśniejącej aureoli. Jedna ręka wzniesiona do góry trzyma chorągiew, druga opuszczona. Wzrok Chrystusa kieruje się do góry. Wkoło przerażeni lub śpiący żołnierze. Z prawej głazy, i drzwi prowadzące do wnętrza grobowca. Z lewej daleki pejzaż z góra Golgotą i trzema krzyżami oraz zarysem Jerozolimy na horyzoncie. Ze wzgórza schodzą niosąc naczynia z wonnościami trzy kobiety. Na tle brązów i oliwkowych zieleni dominują zimne tonacje żółci, zieleni, jasnych fioletów i niebieskawych szarości. Jedynie w strojach żołnierzy występują plamy jasnych czerwieni.](/brepo/panel_repo/2024/02/21/b7gjmq/contain-360-1000-max-mns-szt-1017-diga6874-m.jpg)
Epitafium mężczyzny z różą na tle Zmartwychwstania
1627 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika holenderska i flamandzka
Kompozycja ukazuje anioła depczącego smoka leżącego na ziemi. Stworzenie bezradnie unosi głowę z otwartą paszczą, w której sterczy język w kształcie strzały. Anioł w rękach trzyma atrybuty męki i zmartwychwstania Chrystusa: w prawej gałązkę palmową, a w lewej chorągiew z krzyżem na jasnym polu. Ubrany jest w strój przypominający zbroję rycerską z ozdobnym pancerzem nałożonym na fałdzistą suknię o rękawach upiększonych na ramionach głowami puttów i z dekoracyjnymi nagolennikami. Głowę, zwróconą w niebo, otacza aureola z dwunastu gwiazd, która pozwala zidentyfikować przedstawienie jako apokaliptycznego archanioła Michała. Ponadto sceny w tle objaśniają, że zwycięstwo Michała nad smokiem, będącym symbolem szatana, to prefiguracja, czyli zapowiedź, nadejścia Chrystusa. Po lewej Michał włócznią zwycięża Lucyfera i jego zwolenników, którzy zbuntowali się przeciw Bogu, i spycha ich do piekła, po prawej Chrystus zwycięsko wychodzi z grobu w obecności dwu zaskoczonych rzymskich żołnierzy.
Kompozycja pochodzi z XVII-wiecznej publikacji wydanej przez Gerarda Valcka a zawierającej kilka cykli przedstawień. Pierwszy obejmuje dwanaście rycin z Dzieciątkiem Jezus oraz archaniołami; drugi to siedem personifikacji cnót; trzeci poświęca dwanaście odbitek męce apostołów; inne ukazują rozmaite sceny biblijne. W Muzeum Narodowym w Szczecinie znajdują się jeszcze dwie prace z cyklu archaniołów, przedstawiające Zafkiela i Rafaela.
Crispijn de Passe I (około 1565-1637), autor kompozycji, był rytownikiem, rysownikiem, malarzem i wydawcą, a także nestorem znanej rodziny rytowniczej de Passe. Uczył się u Dircka Volckertszoona Coornherta (1522-1590). Pracował w kilku ośrodkach: Antwerpii, Aix-la-Chapelle, Kolonii i Utrechcie. Podejmował różnorodną tematykę, wykonywał ryciny reprodukcyjne, ilustrował Metamorfozy Owidiusza, a jego portrety szlachty angielskiej zostały wydane w Horologia Anglica.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
odcisk: wysokość: 144 mm, szerokość: 101 mm
arkusz: wysokość: 154 mm, szerokość: 113 mm
Rodzaj obiektu
miedzioryt (odbitka)
Technika
miedzioryt
Tworzywo / materiał
papier czerpany żeberkowy, filigran
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1627 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1567 — 1600
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1577
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna