
Topór z poroża
środkowy neolit
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rzeźba parkowa
Rzeźby zdobiące balustradę muru oporowego oraz schodów łączących górny i dolny taras ogrodu barokowego stanowią najcenniejszy pod względem historycznym i artystycznym element rzeźbiarski ogrodów wilanowskich. Ich autorstwo należy wiązać z jednym z najwybitniejszych przedstawicieli warszawskiej rzeźby rokokowej rzeźbiarzem Johannem Chrisostomem Redlerem i jego warsztatem. W jego skład wchodzą wykonane w piaskowcu kunowskim personifikacje Czterech Pór Roku, które można interpretować również, jako Cztery Etapy Życia Ludzkiego, następnie cztery pary puttów symbolizujących Etapy Miłości, para sfinksów z dosiadającymi je puttami oraz dwie pary pojedynczych puttów z koszami kwiatów oraz z wazonami. Te mające swój rodowód w antyku wątki treściowe należały do jednych z ulubionych w dobie późnego baroku. Liczba cztery, która charakteryzuje obydwa cykle uznawana była za symbol trwałości i uniwersalności świata materialnego. Przy jej pomocy odtwarzano zatem przestrzenne i czasowe aspekty wszechświata. Stąd cztery strony świata, cztery żywioły, cztery kierunki wiatru i cztery pory roku. Zarówno poszczególne Etapy Miłości – Zaloty, Pocałunek, Straszenie i Bójka ukazane pod postaciami par puttów pozostających ze sobą we wzajemnych, dynamicznych, pełnych ekspresji relacjach jak i personifikacje Czterech Pór Roku podlegają nieubłaganemu działaniu czasu, przemijaniu i zmianom tak jak otaczający je ogród. Są odzwierciedleniem cyklicznie powtarzających się zarówno w przyrodzie jak i życiu człowieka okresów – od rozkwitu do wegetacji, od narodzin po śmierć. Pary puttów na balustradzie tarasu górnego ilustrują cykl Czterech Etapów Miłości. Składają się na niego: Zaloty (Lęk), Pocałunek, Zobojętnienie i Zwada. Każde z przedstawień ukazane jest pod postacią nagich lub częściowo zakrytych draperią par puttów, które pozostają ze sobą we wzajemnych, dynamicznych i pełnych ekspresji relacjach. Alegoryczne pary odzwierciedlają przemiany, jakim ulega miłość pod wpływem działania czasu, gdy początkowa fascynacja zmienia się we wrogość.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 74,0 cm, szerokość: 80,0 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba - cała postać
Technika
rzeźbienie
Tworzywo / materiał
piaskowiec drobnoziarnisty
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
środkowy neolit
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1700 — 1850
Muzeum Narodowe w Szczecinie
kultura amfor kulistych
3100 p.n.e. — 2500 p.n.e.
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.