treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: łodzie żaglowe

Obiekty

22
Lico obrazu. Nocny krajobraz, widok na zatokę portową. Na pierwszym planie do brzegu przybija łódka, na którą mężczyźni dokonują załadunku. Na drugim planie, na prawo, w wodach zatoki przechyla się na prawą burtę okręt. Kilka majaczących w ciemności postaci ludzkich, oświetlonych dymiącym ogniskiem stara się go zepchnąć z mielizny. W głębi, po prawej stronie zarysy zabudowań i ścieżka prowadząca do warownego miasta, wznoszącego się majestatycznie na wysokim klifie. Po wodach zatoki płynie w oddali okręt i łodzie żaglowe. Ponad niskim horyzontem obszerne niebo pełne chmur modelowanych światłem księżyca.

Krajobraz marynistyczny

Vernet Claude Joseph naśladowca ?

ok. 1750 - 1780

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Widok na port i Wzgórze Zamkowe - ujęcie z przodu; Opracowany w manierze impresjonistycznej widok portu z panoramą miejską w tle, ukazujący typowy motyw, oglądany prawdopodobnie ze wschodniego brzegu Odry w rejonie Grabowa. Na I planie po prawej stronie drewniana dalba, za nią dziobowy fragment statku (frachtowiec) w trakcie prac remontowych. Na charakterystycznej, podwyższonej części burty duża, czytelna nazwa statku

Widok na port i Wzgórze Zamkowe

Dekkert Eugen

około 1930

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Wiekszą część zajmuje akwen wodny. Na nim stoją zacumowane łódki i żaglówki. Dwie żaglówki z białymi żaglami płyną. W głebi molo, wzdłuż którego stoją trzy domy, w tym dwa z czerwonym dachem. Z lewej strony wysoki budynek z podcieniami. Nad podcieniami okno z okiennicami. Dom przekryty jest czerwonym dachem. W tle łańcuch górski, u podnóża którego znajduje sie miasteczko ze zwartą zabudową. Domy o czerownych dachach.

Pejzaż morski

Rubczak, Jan

Muzeum Narodowe w Lublinie

Portret Johanna Gebharda Rabenera - ujęcie z przodu; Owalny obraz przedstawia mężczyznę w średnim wieku, w ujęciu en trois quarts, w wystudiowanej, choć pozornie swobodnej pozie. Prawą rękę grzbietem dłoni wspiera na biodrze, lewą podtrzymuje połę malowniczo udrapowanego płaszcza w kolorze ciemnego ugru w delikatne złociste wzory, z szaro-niebieskim podbiciem. Dopełnienie stroju stanowi zawiązana pod szyją chusta z modnej w 2. połowie XVII w. weneckiej koronki igłowej w wypukłe floralne wzory typu Point de Venise. Drapowany płaszcz, kosztowne koronki, a także długa, ciemna peruka allonge są oznaką dostojeństwa i godności. Miękki modelunek idealizuje rysy niemłodej już twarzy, łagodząc zmarszczki na czole i wokół ust. W przedstawieniu twarzy zwraca uwagę podjęta przez artystę próba psychologicznej charakterystyki portretowanego. Mężczyzna kieruje w stronę widza uważne, lekko zdystansowane spojrzenie. Mężczyzna ukazany został na ciemnym tle, z połyskującą po lewej stronie podwieszoną kotarą w oliwkowym kolorze i zarysem monumentalnej kolumny przy prawej krawędzi pola obrazowego.

Scena w porcie

weduta portowa ze sztafarzem

nieznany malarz flamandzki

1680 — 1700

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Alegoria Prawa i Łaski - ujęcie z przodu; Marynistyczny pejzaż przedstawia morze i wejście do portu umiejscowione między skalistym przesmykiem, na szczytach którego po obu stronach wznoszą się dwie kamienne wieże. Na morzu przedstawiono handlowe okręty. Na pierwszym planie po prawej stronie  fragment piaszczystego brzegu ze scenami rodzajowymi. W pobliżu brzegu płyną trzy statki i niewielka łódź. Na pierwszym planie po lewej stronie widoczna jest galera dwumasztowa ze zwiniętymi żaglami typu łacińskiego i jednym rzędem wioseł. Na dziobie i rufie widoczne są nadbudówki dla oficerów. Nad częścią rufową rozpostarty jest na wytykach bogato zdobiony namiot. W pawęży rufowej czyli płaskim zakończeniu rufy widać umocowany ster zawiasowy. Załoga galery ubrana jest we wschodnie stroje i białe turbany. Flaga  na maszcie jest w kolorach pomarańczu, bieli i błękitu. W oddali na horyzoncie dostrzec można inne statki. W centrum obrazu ukazano galeon pod żaglami, a z jego prawej burty inny typ statku – karawelę z żaglami typu rejowego noszonymi na masztach. Z jej lewej burty, zza skał wyłania się  zwinięty, maszt drugiej galery tego samego typu. Przy brzegu widać łódź z obsadą, a w tle na horyzoncie rysują się sylwetki kolejnych statków. Niebo częściowo zakrywają deszczowe chmury. Światło padające na statki od horyzontu z lewej strony rzuca długie cienie w kierunku lądu. Obraz malowany jest lekko, energicznymi pociągnięciami pędzla.

Pejzaż morski z grupą statków

marina

Vaught, P. de

1600 — 1650

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Akwaforta - Nabrzeże w Szczecinie - ujęcie z przodu; Widok na nabrzeże portu szczecińskiego z mostem Hanzy (Długim) w tle. Na Odrze liczne statki żaglowe i motorowe z okazałą jednostką parową w centrum. Na nabrzeżu marynarze. Nieboskłon zaokrąglony w górnych rogach. Podpisana odręcznie pod ilustracją po lewej: Stettin Bollwerk, po prawej podpis autora: Pallmann. Interesująca kreska świadcząca o dobrym wyczuciu ekspresji.

Stettin Bollwerk | Nabrzeże w Szczecinie

Pallmann, Kurt

1920 — 1935

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Panorama Odry z Hakenterrasse (obecnie Wały Chrobrego) - ujęcie z przodu; Widok na zakomponowaną w centrum obrazu łódź żaglową zacumowaną na Odrze w rejonie Wałów Chrobrego, których budynki (Rejencja i Muzeum) widoczne są w tle wraz z panoramą miasta utrzymaną w szarej zamglonej kolorystyce. Kadłub łodzi zielony, zwinięte żagle w kolorze rudym, niewielka lecz wyeksponowana świetlistym kolorem na szczycie masztu flaga armatorska czerwono-czarno-czerwona. Obok w lewej części przedstawienia drewniane belki odbojnicy, a z tyłu płynący holownik z czerwonym, dymiącym kominem. Po prawej stronie, za łodzią żaglową widoczny fragment biało-czarnego kadłuba barki oraz mniejszej łodzi z wioślarzem na dziobie. U dołu, uzyskana impastem toń spokojnie falującej rzeki, z odbijającymi się w niej statkami i mieniącym się w niej światłem słońca, wyłaniającego się zza szarych chmur. Doświetlone zostały także dwa duże gmachy w tle i zieleń na Hakenterrasse. Obraz sygnowany w prawym dolnym narożniku.

Panorama Odry z Hakenterrasse (obecnie Wały Chrobrego)

Runge, Helene

około 1915

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pejzaż - ujęcie z przodu; Obraz przedstawia pejzaż. Na pierwszym planie drzewa pochylone w prawo pod naporem silnego wiatru. Po prawej stronie przedstawiono fragment pola, a po lewej rzekę i płynącą w oddali łódź. Na horyzoncie widać wał wzdłuż rzeki. Po prawej stronie, na drugim planie, ukazano orzącego mężczyznę, do pługu zaprzężone są dwa konie. W tle znajduje się dom z dachem krytym strzechą. Kompozycję dynamizują linie diagonalne utworzone przez roślinność szarganą wiatrem, czyli gałęzie drzew, trzcinę, zboże oraz żagle łodzi. Kolorystyka obrazu jest ciepła i intensywna. W kompozycji dominują ciemne drzewa na pierwszym planie. Pozostałe obiekty zostały namalowane ciepłymi, jasnymi odcieniami ugru i zieleni, a jasnobłękitne niebo dodatkowo rozjaśnia kompozycję. Sygnatura w prawym dolnym rogu.

Krajobraz znad Dziwny w okolicach Kamienia Pomorskiego

pejzaż

Hartig, Hans

1903

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Puzderko z widokiem nabrzeża w Szczecinie - ujęcie ze skosu; Cynowe puzderko w kształcie skrzyneczki na czterech niskich, lekko wygiętych na zewnątrz, żyłkowanych nóżkach, dekorowane wypukłym ornamentem kwiatowym na ściankach bocznych i w narożnikach wieka pokrywy. Na środku wieka pokrywy okrągła plakieta, obramowana ornamentem perełkowym z wydłużonymi trójkątnymi poszerzeniami sięgającymi górnej i dolnej krawędzi pokrywy. Ozdobione ażurową linią poszerzenia tworzą czworoboczny wykrój zewnętrzny plakiety, ułożonej przekątnie w centrum wieka. Okrągłe wnętrze plakiety wypełnia reliefowy widok nabrzeża w Szczecinie z napisem u góry: STETTIN / BOLLWERK. Na pierwszym planie Odra ze statkami przy obu brzegach, na brzegu zachodnim zwarta zabudowa kamienicowa po lewej i pas zieleni po prawej stronie w głębi. Most przez rzekę po prawej. W tle za budynkami liczne kominy. Elementy architektury bez cech identyfikujących Szczecin. Półplastyczny ornament roślinny dekoracji zewnętrznej składa się z pięciopłatkowych, zaokrąglonych kwiatków z okrągłym środkiem i drobnych listków wypełniających tło. Wieko lekko wypukłe z krawędzią nieznacznie wyniesioną, podzieloną na łukowe odcinki tworzące falistą linię brzegu, ozdobionego listwą zamknięcia pokrywy z kreskowanym lambrekinem pod łukami od strony zewnętrznej. Przednia ścianka poszerzona w centrum.

Puzderko z widokiem nabrzeża w Szczecinie

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Grafika - widok nabrzeża w Szczecinie - Ujęcie z przodu. Kolorowany widok Szczecina z Łasztowni w stronę kościoła św. Jana, przedstawia pełne statków nabrzeże po obu stronach Odry. Kompozycja zdominowana masztami statków zacumowanych w kilku rzędach wzdłuż wschodniego brzegu rzeki. Wśród nich jednostki z napędem parowym, łodzie i barki. Na kilku masztach częściowo rozwinięte żagle. Liczne niewielkie łodzie z pojedynczymi masztami, ścieśnione są na przeciwległym brzegu, gdzie na szerokim bulwarze ustawione są parasole sprzedawców. Partery wąskich, wielokondygnacyjnych budynków wzdłuż nabrzeża przesłonięte są markizami, ocieniającymi sklepy i kantory na parterze. Na brzegu po stronie Łasztowni, ukazanym w trójkącie lewego dolnego narożnika, wiaty i zabudowa magazynowa, wozy z beczkami i zajęci ludzie. W tle od prawej nawarstwione dachy zabudowy Starego i Nowego Miasta z dominującym nad nimi kościołem św. Jana. Odrę przecinają dwa mosty: pierwszy niski z przepustem, drugi w głębi o łukowych przęsłach konstrukcji żelaznej (w rzeczywistości na pierwszym planie winien być przedstawiony żelazny Most Kolejowy, a za nim drewniany Most Nowy prowadzący od nabrzeża przed dworcem na Kępę Parnicką).

Widok nabrzeża w Szczecinie

Clerget Hubert

po 1878

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Widok 1 Lico

Przystań z okrętami. Łodzie i okręty żaglowe

Obraz

nieznany

2. połowa XVII wieku

Muzeum – Zamek w Łańcucie

obraz - Ujęcie z przodu; Widok fiordu, przy brzegu łódź żaglowa oraz mężczyzna z dzieckiem oczekujący na łódź załadowaną sianem. W dali zakotwiczony statek oraz przy brzegu łódź żaglowa, w pobliżu położonego na cyplu miasteczka.Horyzont zamykają brzegi skalne częściowo pokryte śniegiem. U dołu, z prawej strony znajduje się sygnatura: A.Askevold. 1894.

Fiord w Bergen

pejzaż morski

Askevold Anders Monsen

1894

Muzeum Narodowe w Szczecinie

pejzaż morski - ujęcie z przodu; Kompozycja przedstawia pejzaż morski. Na pierwszym planie po prawej łódź wyciągnięta na brzeg, za nią w głębi schematycznie zaznaczona konturem żaglówka. Horyzont na wysokości 4/5 obrazu, na niebie obłoki kłębiaste. Obraz malowany rytmicznymi ukośnymi kreskami. Koloryt: morski, przełamane bielą tony niebieskie, biel, akcenty żółci.

Pejzaż z łódkami

pejzaż morski

Strzemiński, Władysław

około 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

pejzaż morski - Na pierwszym planie, po prawej, wyciągnięta na brzeg łódź; bok przycięty krawędzią kompozycji. Morze wzburzone. Horyzont na 4/5 wysokości obrazu. Kłębiaste obłoki. W głębi, po prawej, zaznaczona konturami żaglówka. Koloryt: szarości, biele, chłodne zielenie, niebieskości, akcenty żółci.

Pejzaż morski

pejzaż morski

Strzemiński, Władysław

około 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

pejzaż - ujęcie z przodu; Obraz przedstawia fragment fiordu. Na pierwszym planie i w lewej części oblodzone skały. Prawą część drugiego planu zajmuje zatoka z łodziami. W głębi pasmo drzew z widoczną wieżą kościoła. Niebo nad zatoką pokryte chmurami, nad lądem czyste, w dole zaczerwienione, przechodzi ku górze poprzez żółcie do błękitu. Pierwszy plan utrzymany w zimnej tonacji bieli i błękitu, drugi - biele i ugry, dalszy - ugry i szarości. Zatoka - zimny błękit.

Pejzaż z Norwegii

pejzaż

Breslauer Chrystian

około 1873

Muzeum Narodowe w Szczecinie

pejzaż morski - ujęcie z przodu; Fragment skalistego brzegu morskiego, wody oraz niebo. Brzeg morski zajmuje dolną część obrazu. Horyzont na wysokości 2/3 od dolnej krawędzi. Koloryt jasnych błękitów z fragmentami bieli, zieleni i brązu.

Morze

pejzaż morski

Ślewiński, Władysław

około 1901

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Dzban z personifikacją żywiołu wody - Ujęcie z przodu; Okazały porcelanowy dzban z bogatą dekoracją. Na wysokiej stopie wydatny brzusiec o elipsoidalnym przekroju, szyja wąska, wylew długi, uniesiony w górę, esowato wygięte ucho przymocowane do brzegu naczynia i górnej części brzuśca. Dekoracja stopy dzieli się na 3 pasma: dwa górne w kolorze liliowym mają formę zmarszczonych fal, dolne - bladoróżowe - przechodzi od fali do formy falbanki, nawiązując fakturą do powierzchni muszli. Na tym tle umieszczono pełnoplastyczne przedstawienia 5 ryb o okrągłych głowach z dużymi oczami i ogonach uniesionych do góry, które ześlizgują się po falach i plują wodą. Brzusiec dekorowany reliefowym przedstawieniem morza, którego szmaragdowo-białe fale zmieniają na horyzoncie barwę na błękitną. Na tle morza pełnoplastyczne przedstawienie rydwanu Neptuna - czterokonny zaprzęg wynurzający się z fal. Ukazane w dynamicznych pozach konie widoczne są z przodu, zady giną w falach. Ponad zaprzęgiem, na skraju brzuśca i szyi wazy, umieszczona została figurka Neptuna w zielonym wieńcu na głowie, siedzącego w swobodnej pozie na biało-liliowej muszli i trzymającego lejce w lewej dłoni. Nagie ciało starca otacza poruszana wiatrem ciemnoróżowa draperia. Neptun unosi prawą dłoń do skroni i spogląda za siebie w stronę syreny - ukazanej poniżej ucha wazy - wynurzającej się z fal za zaprzęgiem. Syrena unosi w górę ramiona i płynie za rydwanem. Na brzuścu pomiędzy syreną a rydwanem zawinięty rybi ogon, powyżej unosząca się na falach flotylla okrętów żaglowych z flagami francuskimi. Na szyi, oddzielonej od brzuśca złotym profilem, na białym tle malowane naszkliwnie owady: ważki, żuki itp. Ucho w formie zwiniętego pęku roślin wodnych przewiązanych bladoróżową wstęgą z wplecionymi kwiatkami. Wylew wydłużony, szeroki, uniesiony w górę, o falistym brzegu. Jego zewnętrzna część wygląda jakby zbudowana była z nakładających się na siebie fragmentów muszli w barwie fioletu. Wazę wieńczy figurka leżącego na brzuszku amorka, wspartego o brzeg wylewu i szczyt ucha, ku któremu jest zwrócony. Nagą postać otacza unoszona wiatrem, jasnozielona draperia. Amorek podtrzymuje rękę pełnoplastyczną, wielobarwną girlandę, splecioną z wodnych kwiatów i muszli, opadającą wzdłuż szyi wazy ku postaci Neptuna.

Dzban z personifikacją żywiołu wody

Kändler, Johann Joachim

1741 — 1910

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 22 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd