treść serwisu

Lalka teatralna Kono (ptak)

Jest częścią kolekcji: Lalki z teatru sogo bò

Nota popularyzatorska

Lalka teatralna (marionnette) jest montowana na długim kiju zaopatrzonym w system kilkunastu krótkich drewnianych elementów połączonych przegubowo, składających się w harmonijkę. Całość tej skomplikowanej konstrukcji animowana jest od dołu przez lalkarza ukrytego pod tkaninami. Jest częścią tradycji teatralnej Sogo bò występującej w regionie Ségou, w południowo-centralnej części Republiki Mali, przygotowywanej przez Kamalen Ton – wioskowe stowarzyszenia młodych.

Lalka przedstawia głowę ptaka, z innym mniejszym, umieszczonym na jej szczycie. Ptaki konow (l. poj. kono) zajmują ważne miejsce w tradycyjnym teatrze malijskim. Są jedyną grupą wyodrębnioną z sogow, czyli zwierząt. Wśród ptaków pojawiających się w czasie widowisk można wyróżnić sępa, dzioborożca (calao), gołębia, strusia, bociana, marabuta oraz ptaki będące symbolami pewnych zdarzeń i pojęć, np. Kono Mali – symbol niezależności Republiki Mali czy Kote Kono – odpędzająca złe moce opiekunka teatru.

Wykonanie lalek zleca się kowalom nùmu. Uważa się, że rzeźbienie lalki jest aktem, który uwalnia potężną energię i tylko kowale posiadający specjalną wiedzę i moc nabyte w trakcie inicjacji, potrafią się z nią uporać. Proces tworzenia lalek wymaga ścisłej współpracy pomiędzy kowalem a zleceniodawcami, czyli członkami stowarzyszenia, ale kowal ma pewną swobodę w projektowaniu swojego dzieła. Często eksperymentuje, tworząc zaawansowane mechanizmy służące do animowania. Dzięki temu w czasie występów pojawiają się czasami lalki z wmontowanymi systemami dźwiękowymi, oświetleniem, powiększające się, wypluwające wodę lub sypiące iskrami. Publiczność żywiołowo docenia wszelkie nowinki wprowadzane przez kowali. Po wyrzeźbieniu i skonstruowaniu lalki następuje ich sakralizacja i dopiero po tych obrzędach lalki są malowane, wykańczane tkaninami i innymi materiałami.

Dar Oleńki Darkowskiej-Nidzgorskiej i Denisa Nidzgorskiego-Gordiera.

Ewa Prądzyńska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

Kono

Autor / wytwórca

nieznany
Kamalen Ton (stowarzyszenie młodych)
Bambara / Bamana

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 69 cm, szerokość: 15 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba, lalka teatralna

Technika

montowane, malowane, techniki snycerskie, ciosane

Tworzywo / materiał

włókno roślinne (sznurek), lakier styrenowy, farby akrylowe, drewno, tkanina fabryczna, żelazo (gwoździe, blacha), guma

Pochodzenie / sposób pozyskania

darowizna

Czas powstania / datowanie

między 1951 — 1989

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Republika Mali (Afryka); znalezienie: Republika Mali (Afryka)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/AF/5862

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd