treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: malarstwo cerkiewne

Obiekty

36
Ikona św. męczennika Charłampiusza, biskupa Moguncji (zm. 202 r.), przedstawiająca sceny jego męczeństwa i śmierci w dwunastu klejmach czytanych od lewej do prawej i jako ostatnia – scena w polu centralnym; każda scena opatrzona podpisem - klejmy po bokach na polu ikony, scena centralna ponad nią oraz w rocaille'owym kartuszu. Każda inskrypcja ujęta jest w rytą ramkę, w polach pomiędzy nimi widnieje ryty ornament kwiatowy, a wokół głównej sceny  liniowy (wężyk). Ikona wzmacniana szpongami, bez kowczegu.
Sceny w klejmach:
1. Św. Charłampiusz przed cesarzem.
2. Św. Charłampiusz rozrywany hakami.
3. Ukaranie oprawców - cesarz z uciętymi rękoma i namiestnik z odwróconą głową.
4. Św. Charłampiusz ciągnięty za brodę.
5. Św. Charłampiusz przypalany ogniem i bity włóczniami.
6. Św. Charłampiusz wskrzesza zmarłego i uzdrawia opętanego.
7. Św. Charłampiusz kamienowany.
8. Ukaranie oprawców - cesarz i namiestnik uniesieni w powietrze.
9. Św. Charłampiusz i Galina przed cesarzem.
10. Św. Charłampiusz ożywia suche drzewo w sadzie wdowy.
11. Św. Charłampiusz prowadzony na ścięcie.
12. Dusza św. Charłampiusza unoszona do nieba.
Scena centralna:
Św. Charłampiusz prosi Chrystusa o opiekę nad ziemią, gdzie spocznie jego ciało:

Scena rozgrywa się w pejzażu, w tle widoczne są zabudowania miasta, po prawej drzewo. Przed nim stoi św. Charłampiusz, odziany w szaty biskupa. Ma bogato zdobiony strój: na brązową szatę spodnią, z ozdobnymi złotymi mankietami, ma nałożony złoty, ozdobiony krzyżami epitrachelion, czerwony, przetykany złotymi ornamentami felonion oraz biały omoforion. W lewej dłoni poprzez purpurową, ozdabianą na złoto tkaninę trzyma księgę, prawą zaś wznosi ku Chrystusowi, ukazanemu pośród obłoków w lewym górnym rogu. Chrystus, ubrany w bladoróżowy chiton i błękitny himation prawą ręką błogosławi świętemu, w lewej trzyma taką samą księgę jak Charłamp

Święty Charłampiusz

szkoła wietkowska

1775 — 1800

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/274/ML - Ikona oblicza Chrystusa: Chrystus ukazany jest do ramion, w ujęciu 3/4, zwrócony delikatnie w prawo. Twarz ma owalną, o regularnych rysach. Oczy duże, wpatrzone w dal, nos prosty, usta zaciśnięte, uszy małe. Wysokie czoło ze zmarszczką (oznaczającą mądrość). Delikatna broda, włosy zebrane na prawym ramieniu w regularne pukle, zaczesane pasmami z przedziałkiem pośrodku. Na szyi widoczna bruzda (znak obecności Ducha Świętego). Głowę Chrystusa okala złocony nimb krzyżowy z monogramem; po jego bokach monogram  IC XC. Chrystus ubrany jest w czerwoną szatę spodnią i błękitny płaszcz. Tło malowane jest na złoto, szaty i twarz Chrystusa również rozzłocone. Poniżej przedstawienia, na polu ikony ozdobna inskrypcja cyrylicka z określeniem autora - Iwan Orłow, daty - maj 1818 r. oraz pierwowzoru - 

Chrystus Pantokrator

Orłow, Iwan

1818

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/430/ML - Pole główne wypełnia Chrystus Pantokrator ukazany frontalnie w ujęciu półpostaciowym. W lewej dłoni trzyma otwartą księgę z tekstem stanowiącym kompilację różnych fragmentów Ewangelii: „Starajcie się naprzód o królestwo [niebieskie] i [jego] sprawiedliwość, a wszystko to będzie wam dane [Mt 6,33]. Proście i będzie wam dane; szukajcie a znajdziecie [Mt 7,7] Popatrzcie na ptaki na niebie jak [...] ojciec [Mt 6,26] .”
Prawą dłoń trzyma w sposób przypominający gest błogosławieństwa, jednakże wyciągnięty ma jedynie palec wskazujący, pozostałe są zgięte; dłonią tą wydaje się rozchylać swą szatę, jakby rozerwaną na wysokości serca. Ubrany jest w czerwony chiton ze złotymi lamówkami i stichosem oraz zielony himation. Twarz ma pociągłą, jasną z wyraźnymi zaróżowieniami na policzkach, okoloną krótką brodą i zaczesanymi gładko włosami, ma ostro zakończone wąsy. Głowę otacza nimb krzyżowy z monogramem cyrylickim , po bokach w wydzielonych polach widnieje jego monogram IC XC. Jego postać otaczają wizerunki apostołów i Ewangelistów z atrybutami (z wypisanymi cyrylica imionami). W klejmach po lewej stronie znajdują się:
Piotr (klucz), Andrzej (krzyż św. Andrzeja), Jakub Alfeuszowy (pałka folusznicza), Bartłomiej (nóż), Mateusz (topór)
Po prawej: Paweł (miecz), Jakub Starszy (kapelusz, strój wędrowca, laska), Tomasz (włócznia), Filip (laska krzyżowa), Szymon (piła)
Na dole Ewangeliści: Mateusz (uskrzydlony młodzieniec), Marek (lew), Łukasz (wół), Jan (orzeł)
Głowy ich wszystkich otaczają nimby, a ubrani są w chitony i himationy w barwach czerwieni, błękitu, brązów i szarości.
Obraz posiada płótno dublażowe i napięty jest na krosna

Chrystus Pantokrator

nieznany

1700 — 1749

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/427/ML - Chrystus Pantokrator ukazany w półpostaci. Ma twarz trójkątną, co podkreśla ostro zakończona, rozdwojona broda; ma ciemne, długie, spływające na ramiona włosy i cienkie  skierowane w dół wąsy. Twarz jest zaróżowiona na policzkach, oczy duże, wzrok skierowany w bok. Głowę otacza nimb krzyżowy z monogramem. Prawą dłoń trzyma uniesioną w geście błogosławieństwa (nie krzyżując palców), lewą podtrzymuje księgę otwartą na słowach z Mt 11, 28 (tekst cyrylicą)

Chrystus Pantokrator

nieznany

1640 — 1675

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/428/ML - Matka Boża ukazana jest w ujęciu półpostaciowym, w typie Hodegetrii. Na lewym ramieniu trzyma Dzieciątko Jezus, prawą dłonią na nie wskazuje. Twarz zwraca lekko ku Jezusowi, wzrok w przeciwną stronę. Ubrana jest w błękitną suknię, wykończoną złotymi lamówkami i czerwony od zewnątrz, a biały od podbicia maforion. Dzieciątko siedzi sztywno, jak na tronie. Twarz ma zwróconą lekko w prawo. Prawą dłoń unosi w geście błogosławieństwa, lewą opiera na położonej na kolanach księdze. Ubrane jest w białą, ściągniętą w pasie szatę spodnią, wykończoną przy dekolcie złotą lamówką oraz pomarańczowy himation, przerzucony przez lewe ramię. Tło jest złocone, zdobione rytym ornamentem roślinnym, a wokół głów Maryi i Dzieciątka gładkie, sugerujące nimby. Po bokach w wydzielonych polach widnieją cyrylickie monogramy Maryi i Chrystusa. Całość ujęta w ramę zdobioną w narożach guzami i w połowie pionowych listew wałkami oraz malowanymi przy nich ornamentami roślinnymi.
Na głowach Maryi i Dzieciątka zamontowane były korony (obecnie zdjęte i osobno prezentowane).

Hodegetria

nieznany

1590 — 1600

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/541/ML - Ikona przedstawia św. Jerzego Męczennika zabijającego smoka. Święty ukazany jest jako konny rycerz: ubrany jest w łososiową tunikę, stalowo-błękitny pancerz z jasnymi pteryges (pasy), brązowe spodnie wpuszczone w szare buty z wysokimi cholewami oraz czerwoną pelerynę. Na otoczonej złotym nimbem głowie ma stalowo-błękitny hełm z jasnoróżowym pióropuszem. Zasiada na siwym koniu, wspiętym na tylnych nogach. Wierzchowiec ma brązową uprząż ze złotym medalionem na piersi. Święty Jerzy lewą dłonią ściąga cugle, w prawej, wzniesionej trzyma długą lancę ze strzemiączkiem, której grotem przebija gardło smoka, wijącego się pod końskimi kopytami. Smok przedstawiony został jako żółtawy wężowaty stwór z błoniastymi skrzydłami, z długą, pokrytą łuskami szyją, ptasimi łapami i ogonem. W tyle po prawej klęczy księżniczka, która wedle legendy przeznaczona była na ofiarę dla smoka i została uratowana przez świętego. Ubrana jest w błękitną suknię, ziemistą tunikę i czerwony płaszcz obszyty futrem, na głowie ma koronę. Dłonie trzyma złożone, spogląda ku górze, gdzie spośród kręgu obłoków wychyla się błogosławiąca dłoń w czerwonym rękawie - Manus Dei. Za postacią księżniczki widoczne są zabudowania miejskie. W loggii widoczna jest para królewska, z koronami na głowach: królowa ma złożone dłonie, ubrana jest w błękitną szatę obszytą gronostajami, król ma szatę czerwoną, również z gronostajami, w prawej wyciągniętej dłoni trzyma klucz. Tło do wysokości zabudowań wypełnia pofałdowany krajobraz ze schematycznie ukazaną roślinnością; powyżej zdobione jest rytym ornamentem roślinnym i chwiejakowaniem oraz jest srebrzone ze śladami złotego lakieru. Całość ujęta jest w rozglifioną, profilowaną ramę na której umieszczono cyrylickie napisy: podpis przedstawienia i inskrypcję fundacyjną. Ikona wzmocniona jest dwiema szpongami wsuwanymi jednostronnie, łączenia

Święty Jerzy walczący ze smokiem

nieznany

1741

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/543/ML - Chrystus Pantokrator tronujący: prawą dłoń ma uniesioną w geście błogosławieństwa (ze skrzyżowanymi palcami wskazującym i środkowym), lewą podtrzymuje otwartą księgę z pisanym cyrylicą fragmentem z Ewangelii Mateusza (Mt 11, 28-29a):

Chrystus Pantokrator

nieznany

1750 — 1800

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/550/ML - Ikona przedstawia grupę Deesis: tronującego Chrystusa, Maryję i Jana Chrzciciela po bokach (trimorfion), której towarzyszy dwóch aniołów i serafin. Chrystus jest ukazany frontalnie, siedzi na tle udrapowanej tkaniny imitującej tron; prawą dłoń wznosi w geście błogosławieństwa, lewą podtrzymuje opartą na kolanach księgę otwartą na słowach z Ewangelii św. Łukasza (Łk 21, 32-33), pisanych cyrylicą

Deesis

nieznany

1770 — 1830

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/552/ML - Ikona z wizerunkiem Eleusy - Matki Bożej z Dzieciątkiem, przytulonych policzkami. Maryja trzyma Jezusa na lewym ramieniu, a prawą dłonią podtrzymuje jego lewą rękę. Twarz ma zwróconą lekko w stronę Dzieciątka, wzrok skierowany na wprost. Nos szeroki, usta zaciśnięte, wyraz twarzy zamyślony. Ubrana jest w błękitną suknię wykończoną na złoto przy dekolcie i na mankietach oraz czerwony maforion ze złotym wzorem na lamówce. Chrystus zwrócony jest w stronę Maryi, patrzy na nią; prawą dłoń unosi w geście błogosławieństwa. Ubrany jest w złotą szatę spodnią (widoczne mankiety), białą koszulkę przepasaną czerwoną krajką, z czerwonymi zdobieniami na ramieniu i na lamówkach i złoty himation przerzucony przez prawe ramię. Spod szat widoczna jest tylko jedna - prawa stópka. Oboje mają namalowane zamknięte korony, a wokół głów - nimby zasugerowane podwójnym żłobionym w gruncie okręgiem. Tło złocone (?). Po lewej stronie monogram maryjny, po prawej chrystusowy. Ikona wstawiona w obudowę ołtarzową, najprawdopodobniej wtórnie – (obudowa zasłania fragmentu nimbu i korony Maryi). Obudowa naśladuje elementy architektoniczne: flankuje ikonę dwiema ustawionymi na podstawie (zdobionej motywem kwiatowym oraz w narożach dwoma kaboszonami) półkolumnami o kapitelach z motywem kimationu, na nich zaś wspiera się stylizowany architraw, fryz (z kaboszonami nad kapitelami) i profilowany gzyms zdobiony motywem roślinnym.

Eleusa

nieznany

1701 — 1800

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/562/ML - Scena zaśnięcia Maryi: na łożu okrytym wzorzystymi tkaninami spoczywa Maryja. Otoczoną nimbem głowę ma opartą na poduszce, oczy zamknięte, dłonie skrzyżowane na piersi. W nimb wpisany jest monogram maryjny. Maryja ubrana jest w ciemnobłękitną suknię i czerwony maforion. Za marami stoi Chrystus. Spogląda na Maryję, a na lewym ramieniu trzyma jej duszę (ukazaną jako niemowlę w powijakach, z nimbem), podtrzymując ją prawą dłonią. Głowę Chrystusa otacza nimb krzyżowy z wpisanym monogramem. Chrystus ubrany jest w czerwony chiton ze złotym stichosem i złocisty (modelowany złotymi kreskami) himation. Postać Chrystusa otacza ciemnozielona mandorla, na tle której nad jego głową znajduje się monogram, a po bokach widnieją półprzezroczyste postacie anielskie, trzymające zapalone świece. Ponad mandorlą unosi się serafin. Przed łożem Maryi zilustrowana jest apokryficzna scena: Archanioł Michał, ukazany jako skrzydlaty wojownik w pancerzu, odciął mieczem dłonie Żyda Jefoniasza, który chciał przewrócić mary. Żyd ubrany jest w długą ciemną szatę i jasną chustę zarzuconą na głowę i ramiona. Wokół łoża Maryi zgromadzonych jest jedenastu apostołów i kobieta w czerwonym maforionie: przy głowie Maryi czuwa św. Piotr (siwy, z kadzielnicą w prawej dłoni), a u jej stóp czuwa św. Paweł (z prawą dłonią przy twarzy). Za apostołami widnieje tłum  wiernych, w pierwszym rzędzie widocznych jest czterech biskupów (w zdobionych krzyżami felonionach i omoforionach) oraz dwóch duchownych w orarionach. Być może są to piewcy Zaśnięcia Maryi – bp. Kosma z Maiumy, Jan Chryzostom, Jan Damasceński, Jakub Sprawiedliwy, Dionizy Areopagita lub Tymoteusz z Efezu. Horyzont zamyka widok budynku o dwóch skrzydłach połączonych murem, ze szczytami z motywami barokowymi. W centrum górnej strefy, w ciemnej, podtrzymywanej przez dwóch aniołów mandorli zasiada Maryja, otoczona promienistą glorią (aniołowie mają un

Zaśnięcie Maryi

nieznany

1601 — 1700

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/563/ML - Ikona przedstawia Matkę Bożą z Dzieciątkiem Jezus w typie Hodegetrii. Maryja trzyma Dzieciątko na lewym ramieniu, prawą dłonią podtrzymując jego tułów. Jej twarz jest ukazana w 3/4, lekko pochylona w stronę syna. Maryja ubrana jest w purpurowy maforion z trzema gwiazdami, ozdobiony złotą lamówką oraz błękitną suknię z czerwono-złotymi wykończeniami przy dekolcie i mankietach. Przy twarzy widoczny jest przezroczysty kekryfolos (czepiec).  Jezus siedzi swobodnie na ramieniu Maryi, prawą dłonią błogosławi, w lewej trzyma fragment zwoju z przetworzonym cyrylickim cytatem z apokalipsy „Jam jest alfa i omega i [ten] Który Jest.”
 Ma okrągłą twarz o słodkim wyrazie i jasne włosy. Ubrany jest w bogaty strój: przy samym ciele ma przezroczystą suknię (widoczne są jej rękawy i fragment przy prawej stopie); spodnia szata jest srebrzysta, ze złotym roślinnym ornamentem, od podbicia zaś purpurowa. Na wierzchu ma liliową koszulkę z purpurowym podbiciem i purpurowo-złotym paskiem. Rękawy, dekolt i rozcięcie przy dekolcie wykończone są złotą lamówką. Głowę Chrystusa otacza nimb krzyżowy z monogramem; po bokach drugi monogram. Tło jest złocone, zdobione rytym ornamentem roślinnym.
Ikona jest wzmocniona dwiema szpongami wsuwanymi jednostronnie.

Hodegetria

nieznany

1601 — 1700

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/864/ML - Chrystus w ujęciu całopostaciowym. Stoi na obłokach, pomiędzy którymi widoczne jest niebo; od wysokości kolan wzwyż tło jest złocone i wytłaczane w geometryczne wzory. Chrystus ukazany jest frontalnie. Twarz ma drobną okoloną rozdwojoną brodą i miękko spływającymi włosami. Otacza ją tłoczony, złocony nimb, który jest niedopasowany do kształtu głowy (część partii włosów wydaje się być przesłoniona nimbem); w nimb wpisany jest monogram.
Chrystus w prawej dłoni trzyma duży złocony i zdobiony emalią kielich, w lewej niewielki bochenek chleba. Ubrany jest w czerwoną szatę spodnią i błękitny himation. Po bokach, na wysokości głowy Chrystusa, w wydzielonych okrągłych polach widnieje jego monogram	. Całość obiega bordiura zdobiona emaliowym ornamentem roślinno-geometrycznym.
Ikona wzmacniana dwiema szpongami wsuwanymi jednostronnie.

Chrystus Eucharystyczny

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/270/ML - Ikona przedstawia wizerunek Maryi z Dzieciątkiem Jezus w ujęciu do ramion. Głowa Matki jest lekko przechylona. Maryja podtrzymuje lewą dłonią ramię Chrystusa, prawą przytula jego głowę do swego policzka. Ma okrągłą twarz i duże, brązowe oczy o intensywnym, smutnym, wpatrzonym w dal spojrzeniu. Wąski nos i zaciśnięte usta wskazują na wyzbycie się zmysłowości, zaś bruzda na czole i szyi – mądrość i obecność Ducha Świętego. Jej szaty są bardzo ozdobne i precyzyjnie oddane: czerwony maforion (od podbicia zielony), z gwiazdami na czole i ramieniu wykończony jest lamówką ze złotym ornamentem i pasem drogich kamieni. Suknia Maryi zebrana jest przy nadgarstku złotym mankietem, ozdobionym dwoma rzędami pereł i kamieniem. Spod maforionu widoczny jest błękitny kekryfolos (czepiec). Nad lewy ramieniem Maryi widnieje kartusz, naśladujący w uproszczony sposób motyw rocaille, z cyrylickim napisem Umilenije. Jej głowę otacza złoty nimb, u góry, po jego bokach, w podobnych kartuszach z wydzielonymi owalnym polami znajduje się monogram maryjny.
	Chrystus przytula się do Maryi, otaczając jej szyję lewym ramieniem, prawym dotykając maforionu. Podobnie jak Maryja, ma okrągłą twarz o wąskim nosie i ustach oraz szeroko otwartych, wpatrzonych w dal oczach, ma także zmarszczkę na czole i szyi. Włosy ma ułożone w równe pukle. Ubrany jest w błękitny, ozdabiany złotym wzorem chiton z czerwonym stichosem i czerwony himation. Jego głowę otacza nimb, obok widnieje jego monogram IC XC.
	Postacie Maryi i Dzieciątka oddane są niezwykle precyzyjnie, z użyciem głębokich, intensywnych barw, co daje wrażenie bogactwa i dostojeństwa, nie pozbawionych jednak słodyczy.
	Po bokach, na polu ikony znajduje się po dwóch świętych, opisanych cyrylicą. Po lewej stronie w obramieniu naśladującym kształt cerkiewnej bani, na niebieskim tle ukazano archanioła Rafała. Trzyma on kulę, na której widnieje trzykrotnie powtórzona l

Eleusa

szkoła wietkowska

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/16803/ML - Krzyż dwustronny, po obu stronach po 5 pól z malowanymi przedstawieniami – z jednej strony temat Ukrzyżowania, z drugiej – Zmartwychwstania. Tło na obu stronach błękitne, z obłokami.

Ukrzyżowanie
W centrum Chrystus Ukrzyżowany: w cierniowej koronie, perizonium, ze stopami przybitymi, każda odrębnym gwoździem. Na górnym ramieniu tabliczka z napisem INRI. W polu pod krzyżem widnieje czaszka i skrzyżowane piszczele. W polu po lewej – Maryja ze złożonymi dłońmi, ubrana w błękitną suknię i biały maforion, obok zachowany fragment inskrypcji (MP). Po prawej św. Jan (C. IOAHN) w błękitnej szacie spodniej i białym płaszczu, z dłońmi skierowanymi w stronę Chrystusa. W górnym polu – Bóg Ojciec wychylający się spośród chmur, w rozwianym płaszczu, z napisem: ??? ???.
Zmartwychwstanie
W centrum ukazany jest Chrystus Zmartwychwstały; prawą dłoń unosi ku górze, jego głowę otacza poświata. Ubrany jest w jasnoróżową szatę spodnią i błękitny płaszcz. W polu poniżej widoczny jest pusty sarkofag. Ponad nim widnieje napis: BOCKPECEHIE ?????. W polu po lewej – w jasnych szatach ukazany jest anioł trzymający płytę nagrobną, po prawej – jedna z myrofor, z naczyniem na olejek w dłoniach, ubrana w błękitną suknię i biały maforion. W górnym polu, pośród chmur, w jasnej poświacie widnieje oko opatrzności (oko wpisane w trójkąt).
Wszystkie twarze, oprócz Boga Ojca, mają identyczne rysy. Ograniczona gama barwna. 
Przemieszanie napisów cyrylickich i łacińskich świadczy o środowisku unickim.

Konserwacja: 2010

Krzyż dwustronny unicki ze scenami Ukrzyżowania i Zmartwychwstania

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/16802/ML - Św. Michał Archanioł ukazany jest jako uskrzydlony wojownik, w ujęciu całopostaciowym, frontalnie. Głowę ma lekko zwróconą w prawo, spogląda wprost. Twarz podłużna, okolona jasnymi długimi włosami. Na głowie ma hełm z pióropuszem. Ubrany jest w błękitną tunikę i srebrny pancerz ze złotymi naramiennikami, paskiem i pteryges (fartuchem z pasów) oraz czerwony płaszcz. Na nogach ma wysokie buty o metalicznym odcieniu. W prawej, wzniesionej dłoni trzyma skierowany ku górze miecz, w lewej tarczę, którą się osłania. Na pancerzu, na wysokości piersi widnieje hostia otoczona promienistą glorią, a na niej łaciński monogram Chrystusa z trzema gwoździami – narzędziami Męki Pańskiej: IHS. Na tarczy dewiza Archanioła: KTÓŻ JAK BÓG, napisana cyrylicą ??? ??O ???
Poniżej tarczy, po prawej znajduje się inskrypcja określająca świętego: ??? ??????.
Tło ciemnobłękitne.
Przedstawienie pochodzi z prowincjonalnego warsztatu, o czym świadczą liczne błędy w ukazaniu anatomii (zwłaszcza rąk i nóg). Farba kładziona była dość grubo, zamaszystymi pociągnięciami pędzla. Zastosowanie liter cyrylickich i łacińskich wskazuje na malarza tworzącego zarówno dla potrzeb Kościoła, jak i Cerkwi lub na przeznaczenie do świątyni unickiej.

Konserwacja: 2007 r.

Święty Michał Archanioł

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/16800/ML - Feretron drewniany polichromowany. W obramieniu stylizowanym, przypominającym kwiat tulipana, przedstawia Św. Barbarę i Św. Onufrego. 
Św. Barbara: na tle pejzażu z  zabudową miasta (mury, wieża, most, szczyt kościoła, inne budynki), wśród kamieni i zieleni postać Świętej. Zielona szata, czerwony płaszcz na ramionach, złota korona i aureola. Lewa noga wsparta na kamieniu; w prawej uniesionej ręce kielich z hostią, w lewej opuszczonej – miecz i palma męczeństwa. Włosy długie brązowe, spływające falami na plecy. Oczy wzniesione ku niebu. Na szaro-niebieskim niebie, nad postacią, szaro-biały gołąb.
 Św. Onufry: po prawej stronie obrazu, pod drzewem, klęcząca postać Świętego (w profilu), naga, z długimi siwymi włosami i brodą. Wzrok skierowany ku postaci aniołka na obłoku (w lewym górnym rogu), udzielającemu Świętemu komunii. Aniołek z przerzuconym różowym płaszczem, w lewej ręce trzyma kielich, w prawej – hostię. Na drugim planie – bryła kościoła i krzyż przydrożny.
Napisy: patrz poniżej

Konserwacja: 1999-2000

Święta Barbara i Święty Onufry

Mizerski, J.

1864

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/16392/ML - Obraz-ikona na desce prostokątnej drewnianej z drzewa iglastego, lekko wygiętej. Układ malowidła pionowy. Przedstawia Chrystusa Pantokratora. Tło ciemnobrunatne, na nim półpostać Chrystusa w ujęciu statycznym; suknia w odcieniach brunatno-beżowych, płaszcz ciemnobłękitny. Prawa ręka z podniesionymi dwoma palcami, w lewej trzyma otwartą księgę ze znakami cyrylicy. Twarz wydłużona, broda trójkątna, brunatna krótka broda i włosy opadające na ramiona. Na głowie korona ciemnozielona ze złotymi pasmami zdobin. Wokół twarzy i korony rozjaśnione tło do barwy żółtawej. Po obu stronach głowy, bukieciki drobnych kwiatków, symetryczne wiązanki biało-czerwonych kwiatków z zielonymi drobnymi listkami.

Konserwacja: 1993-1994

Chrystus Pantokrator

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/16801/ML - Feretron drewniany polichromowany. Z kręgu sztuki prawosławnej. W obramieniu trójlistnym ze stylizowanymi liśćmi akantu, przedstawia Matkę Bożą Chełmską i Św. Mikołaja. 
Madonna z Dzieciątkiem: w niebieskiej szacie ze złotym wykończeniem przy szyi, czerwonym płaszczu, złotej koronie. Na prawym ramieniu trzyma Dzieciątko, w biało-szarej szacie i złotej koronie. Wzrok postaci skierowane ku sobie. Wokół głów – złote nimby. Karnacja cielisto-brązowa. Tło ciemnobrązowe. Po obu stronach głów postaci litery.
Św. Mikołaj: postać stojąca w czerwono-niebieskiej szacie ze złotymi lamowaniami. W lewej, zgiętej w łokciu ręce – księga, brązowa ze złotymi kartami. Prawa ręka zgięta i uniesiona w geście błogosławieństwa; pod nią torba. Na szyi – łańcuch z krzyżem. Na głowie biskupia korona, a wokół niej złoty nimb. Po obu stronach postaci, na wysokości ramion, napisy w j. greckim. W tle pejzaż ze wzniesieniem i roślinnością, a po lewej stronie przedstawienia – cerkiew. 
Kolory obramienia feretronu: ceglasty, czerwony, granatowy, ciemnozielony. 

Konserwacja: 1999-2000

Matka Boża Chełmska i Święty Mikołaj

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz-ikona na desce prostokątnej drewnianej. Przedstawia w półpostaci Chrystusa na ciemnym tle, rozjaśnionym wokół głowy nimbem ze srebrzystymi promieniami. Prawa dłoń uniesiona do błogosławieństwa, lewa wsparta na półkul (globie) w kolorze srebrzysto-błękitnym. Twarz jasna, z długim wąskim nosem, ciemnobłękitnymi oczami, wąską brodą okoloną ciemnym, krótkim zarostem. Włosy ciemnobrązowe opadające na ramiona. Chrystus ubrany w ciemnoczerwoną suknię z żółtym oblamowaniem przy dekolcie i ciemnobłękitny płaszcz, również z żółtym oblamowaniem krawędzi. Niedomalowane obrzeża obrazu oraz resztki gwoździ wskazują, iż ikona była oprawiona w ramę. Farba na powierzchni, miejscami zniszczona.

Chrystus Pantokrator

nieznany

1890 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Ikona przedstawia św. Pawła w ujęciu do kolan. Święty siedzi, zwrócony w lewo. Otoczoną nimbem głowę skłania w lewo, twarz ukazana jest w 3/4. Po bokach nimbu cyrylicki słabo czytelny podpis przedstawienia:

Święty Paweł

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Święty biskup (Bazyli?) ukazany jest frontalnie, w ujęciu całopostaciowym. Prawą dłoń wznosi w geście błogosławieństwa, w lewej podtrzymuje księgę. Twarz ma pociągłą, szczupłą, o poważnym wyrazie; czoło wysokie, nos długi, oczy duże, wpatrzone w dal; włosy siwe, długie wąsy, spiczastą, długą brodę. Ubrany jest w szaty biskupie: błękitny sticharion z brązowymi narękawnikami, błękitny epitrachilion z białymi krzyżami, felonion od podbicia bladoróżowy, z zewnątrz biały z czarnymi i czerwonymi krzyżami oraz czerwony omoforion z czterema czarnymi krzyżami i białym wzorem na lamówce. Wokół głowy świętego nimb wydzielony z tła, zachodzący na bordiurę. Ponad ramionami zarys inskrypcji cyrylickiej (nieczytelna – według karty niegdyś dało odczytać się napis JAN WASIL). Tło ciemnogranatowe, miejscami niemal czarne. Wokół przedstawienie obiega żółta bordiura z ludowym wzorem roślinnym (powtarzający się motyw: kwiat + 6 podłużnych listków).
Ikona z kowczegiem.
Ikona wzmacniana dwiema szpongami wsuwanymi jednostronnie.

Święty Biskup

nieznany

1701 — 1800

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 36 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd