
Portret mężczyzny
Portret
XX wiek, 2. połowa XX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo i rysunek
Bolesław Jan Czedekowski (1885-1969) polski malarz, urodzony w Wojniłowie we wschodniej Galicji. Studiował w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych, później był uczniem profesora Kazimierza Pochwalskiego oraz Heinricha von Angelego, dwóch znakomitych portrecistów. Swoją pierwszą pracownię otworzył w Wiedniu i z tym miastem był chyba najbardziej związany w okresie wczesnej działalności artystycznej. Tu także mieszkał w czasie I wojny światowej zyskując powoli uznanie za portrety arystokratek i żon wyższych oficerów. Swoje prace wystawiał w Wiedniu, Paryżu, Warszawie i Krakowie nie zyskując w Polsce początkowo zbyt pochlebnych opinii. Po II wojnie światowej wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, a w latach 60-tych powrócił do Wiednia i tu zmarł 8 lipca 1969 roku. Pochowany został w Lofer koło Salzburga.
„Ostatni akt” to kompozycja sporych rozmiarów utrzymana w chłodnych tonacjach. Na pierwszym planie malarz uwiecznił samego siebie. Odwrócony tyłem do widza artysta siedzi na taborecie przed sztalugami. Jest ubrany w niebieską marynarkę lub podobne w kroju okrycie służące mu do pracy. Nogi okryte pledem, spod niego widać lewy but prawie w tym samym brązowo rdzawym kolorze. W lewej dłoni trzyma trzy pędzle i paletę malarską, w prawej uniesionej także pędzel. Próbuje mu go odebrać śmierć wyłaniająca się z mroku. Śmierć, którą przedstawił jako człowieka z wyraźnie zarysowanymi wystającymi żebrami i trupiej czaszce. Płótno na sztaludze jest puste, czeka na pierwszy ruch pędzla. Zza niego, nieco w mroku, widać siedzącą na wpół rozebraną modelkę, szykującą się do pozowania, która ogląda poprzez płótno pantomimę walki artysty ze Śmiercią. Pochylenie ciała, jakby zamarcie w ruchu, twarz kobiety wzniesiona w kierunku czaszki z pustymi oczodołami oddaje doskonale wrażenie trwogi, które musi jej towarzyszyć. Wrażenie ruchu jakie towarzyszy tej kompozycji, toczącej się w głuchej ciszy, pokazuje kunszt malarski autora. Tło utrzymane jest popielatej zieleni towarzyszącej modelce i czerni, z której wyłania się Śmierć, czy też w nią wtapia. Został namalowany w 1968 roku gdy B.J. Czedekowski liczył sobie 83 lata, na rok przed śmiercią.
Dorota Błoniarz
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
malarstwo
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno, farba olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Bolesław Jan Czedekowski
XX wiek, 2. połowa XX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Nieznane/ nieznane
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Bolesław Jan Czedekowski
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.