treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: mitologia

Obiekty

270
lico

Zygmunt III Waza (1566-1632)

Sadeler Aegidius

XVI/XVII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

fragment lica obrazu

Lato

szkoła flamandzka

XIX

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Fragment góralskiej wioski zimą. Na pierwszym planie połać biało – błękitno – szarego śniegu. W głębi drewniane domy o stromych ciemnych dachach, z plamami bieli śniegu. W tle wysokie granatowo ciemne pasy gór łagodnych zboczach. Wąski pas ciemnoniebieskiego nieba. Rysunek uproszczony, swobodny dukt pędzla.

Pejzaż zimowy

Trachter, Symcha Binem

1936

Muzeum Narodowe w Lublinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Figurka przedstawiająca postać ludzką. Ręce i nogi w przysiadzie wąskie, połączone ze sobą w formę kwadratu. Głowa spiczasta z odstającymi szerokimi uszami. Tułów cienki, prosty.

Postać przodka

nieznany

między 1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

drewniana, rzeźbiona figura - Ujęcie z przodu, z lewej strony. Drewniana, rzeźbiona postać mężczyzny.

Postać Nommo

nieznany

między 1976 — 1984

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie ze skosu; Zestaw składa się z dwóch małych figurek antropomorficznych w pozycji stojącej, przedstawiających mężczyznę i hermafrodytę. Wykonano je z czerwonego drewna. Nie zaznaczono im rysów twarzy. Ich ręce przylegają do tułowia, dłonie oparto o podbrzusze. Nogi mają krótkie, ugięte w kolanach, nie zaznaczono im stóp. Obu zaznaczono męskie genitalia, a jednej z nich piersi. Usytuowano je na owalnych podstawkach. Dodatkowo figurki zostały umieszczone przez konserwatora na prostokątnej, drewnianej, ekspozycyjnej podstawie.

Zestaw wróżebny

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Medal Niepodległości - Ujęcie z przodu; Medal w kształcie okręgu, na którego awersie, w polu znajduje się wyobrażenie 3 hydr, przebitych trzema mieczami. Całość zamknięta w podwójnym liniowym otoku zawierającym napis BOJOWNIKOM NIEPODLEGŁOŚCI. Zawieszka z przylutowanego uszka o kształcie beczułkowatym i przewleczonego, zlutowanego kółeczka. Wstążka czarna z dwoma czerwonymi, pionowymi pasami.

Medal Niepodległości

Piłsudska, Aleksandra

1930 — 1939

Muzeum Narodowe w Szczecinie

gąsior początkowy ozdobny - Ujęcie ze skosu; Półcylindryczna dachówka typu gąsior z zewnątrz szkliwiona zieloną glazurą. Zasklepiona okrągłą, ozdobą plakietką z odciśniętym, reliefowym wizerunkiem smoka. Smok zieje ogniem, ma rogi, długie wąsy, grzywę, cztery łapy, wijące się, długie, łuskowate ciało. Obok jego paszczy widać płonącą perłę. W plakietce, nad smokiem znajduje się mały, okrągły otwór. Na dachówce widoczne przetarcia, rysy, ubytki, spękania oraz odbarwienia - największe w górnej części plakietki i na grzbiecie – u dołu, przy krawędziach.

Gąsior początkowy ozdobny

nieznany

1801 — 1910

Muzeum Narodowe w Szczecinie

zhong (dzwon chiński) - ujęcie z przodu; Wykonany z brązu dzwon o soczewkowatym przekroju poprzecznym. Na płaskim hełmie znajduje się korona w formie trzpienia, zdobionego rysunkami ptaków, z małym pałąkowatym uszkiem na szczycie zwieńczonym kuleczką i drugim, wygiętym pod kątem prostym, wychodzącym z hełmu i połączonym z trzpieniem za pomocą okrągłej obejmy. Na bogaty ornament reliefowy w postaci siatki wzoru geometrycznego (meander) i zoomorficznego (przedstawienia wężowatych stworzeń, być może smoków) po bokach nałożono kolce mei (w górnej części) oraz guzki (w dolnej części), natomiast w centrum płaszcza wykonano inskrypcję chińskim pismem małopieczęciowym. Dzwon tego typu nie posiada serca, jego środek pozostaje pusty.

Zhong (dzwon chiński)

nieznany

1122 p.n.e. — 256 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba; Światowid I - ujęcie z tyłu; Smukła, abstrakcyjna forma o jasnoszarej barwie na podstawie. Na szczycie antropomorficzna głowa o czterech twarzach umieszczona na słupie. Poniżej, jedna na drugiej, nieokreślone formy: belkowate; geometryczne, w tym zespolone ze sobą koła ustawione pionowo, pod kątem prostym względem siebie; formy księżycowate; przenikające się krzyżowo z trójnogiem u dołu. Powierzchnia gipsu niejednorodna: miejscami ze śladami szpachli i innych narzędzi, rysami; miejscami zaś opracowana szczegółowiej - wygładzona nieco w środkowej partii o geometrycznej formie z wkomponowanymi w nią dwoma płaskimi dyskami, na bokach których odciśnięto czworoboki z kołami w środku. Dwustopniowa podstawa w formie pionowo ustawionego walca o jajowatym przekroju i dokładnie opracowanej powierzchni, dającej wrażenie kamiennego muru.

Światowid I

idol

Lewiński, Sławomir

1972

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba; Neptun słowiański - ujęcie ze skosu z lewej; Stojąca na drewnianym postumencie postać brodatego mężczyzny w kontrapoście, potraktowana ogólnie, barwy ceglastej. Lewa ręka opuszczona w dół, prawa zgięta w łokciu przylega do pasa trzymając trójząb, wyryty na powierzchni gliny. Przy bokach bioder i nóg ażurowy ornament, sugerujący płaszcz lub pelerynę postaci z pasem o okrągłych ogniwach na wysokości obojczyka. Przez biodra luźno przewieszony pas owalnych ozdób. Podobne, mniejsze, okrągłe elementy doczepione do brody. Twarz o prostym nosie, dużych oczach, wąsach przy otwartych ustach, włosy zaznaczone w postaci prostej grzywki.

Neptun słowiański

Lewiński, Sławomir

między 1967 — 1968

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba; Polelum - ujęcie z przodu; Monolityczna, antropomorficzna pionowa forma o cechach ludzkich zredukowanych do prostopadłościennego korpusu i osadzonej na krótkiej szyi głowy. Głowa o miękko zaznaczonych rysach twarzy, wydobytych negatywowym szlifem powierzchni wokół nosa, oczu, ust i policzków, który nakreśla także linię fryzury. Korpus ozdobiony rytem owalu, skierowanej w górę strzały oraz trzech poziomych linii powyżej. Figura ustawiona na nieco szerszym, kamiennym postumencie.

Polelum

Lewiński, Sławomir

1962

Muzeum Narodowe w Szczecinie

maska mai - Ujęcie z przodu; Drewniana maska antropomorficzna z długim nosem ozdobionym kłami dzikiej świni oraz gliniano-drewnianym mostkiem zwanym molot. Maska wydłużona i szczupła, stosunkowo wąska twarz z długim nosem, szerokimi ustami. Pod wydatnymi łukami brwiowymi znajdują się skośne oczy z zaznaczonymi powiekami, o kącikach skierowanych ku górze i gałkach ocznych w postaci muszli. Molot ma formę łukowatego uchwytu zaczynającego się poniżej nozdrzy, pod ozdobą nosa, a sięgającego do brody zakończonej ciosaną głową ptaka. Maska pokryta brązowymi barwnikami, wpadającymi w rdzawy i ciemnobrązowy kolor. Zdobiona wzorami geometrycznymi w postaci prostych i zakręcających linii (jest to prawdopodobnie forma tatuażu). Całość mai otoczona została czerwoną gliną w której umieszczono muszle, m.in. nossa i kauri (porcelanki). W ten sposób zaznaczono również policzki, opaskę nad czołem oraz górną część mostka. Na szczycie umieszczono pleciony uchwyt.

Maska mai

nieznany

1941 — 1960

Muzeum Narodowe w Szczecinie

MC/M/38/32/ML - nieznany (autor)

Paryż. Notre Dame. Chimera na zachodniej galerii

nieznany

Muzeum Narodowe w Lublinie

Apollo - Ujęcie z przodu; obraz pionowy, ma białym jednolitym tle, centralnie, biało-czarny nadruk na płótnie zdjęcia sylwetki mężczyzny naśladującego rzeźbę

Apollo

Łukaszewicz, Aleksandra

2004

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kury i koguty - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie poziomym. W części górnej rytmicznie rozlokowane, ciasno stłoczone, nagie sylwetki ludzkie z głowami kur i kogutów. Postacie kur białe, kogutów czerwone. Postacie są zgromadzone w dwóch symetrycznych grupach i zwrócone w stronę centralnie umieszczonego, czerwonego prasołu (prawosławny ołtarz). W części dolnej wydłużony prostokąt, w układzie horyzontalnym utworzony z jasnoczerwonej meandrującej wstęgi na czarnym tle . Tło przedstawienia gęsto wypełnione rytmicznymi układami jajek, u góry białych, w partiach dolnych białych i czerwono-brązowych.

Kury i koguty

Sobczyk, Marek

1989 — 1990

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Scena mitologiczna ukazana na tle wysokich drzew i prześwitującego przez nie nieba. Trzech nagich mężczyzn, słabo widoczna postać kobieca oraz naga Europa siedząca na byku. Postaci potraktowane schematycznie, obwiedzione grubym, ciemnym konturem. Kolorystyka z przewagą zieleni, ciepłe brązy.

Porwanie Europy

Wąsowicz, Wacław

1939

Muzeum Narodowe w Lublinie

Medal za Warszawę 1939-1945 - ujęcie z przodu; Okrągły krążek, na którego awersie w środku wytłoczony jest wizerunek syreny z tarczą i mieczem (z herbu Warszawy), w dolnej części zaś trzy fale. Wizerunek Syreny otoczony jest pierścieniem, na którym w dolnej części umieszczony jest napis: ZA WARSZAWĘ, a w górnej części oddzielonej od dolnej zniczami umieszczone są daty: 1939 – 1945, pomiędzy którymi znajduje się miecz Syreny. Medal posiada czerwoną wstążkę z żółtymi paskami po bokach.

Medal za Warszawę 1939-1945

Łoza, Stanisław

1947 — 1986

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Puchar Hartwiga - ujęcie z przodu; Z prawej strony Srebrny puchar w formie kielicha. Stopa okrągła z profilowanym otokiem. Brzeg stopy z wąską kryzą i cokolikiem. Dolna część płaszcza stopy ozdobiona repusowanym ornamentem typu lambrekinowego. Trzon tralkowy oddzielony od stopy i czary pierścieniem zdobionym ukośnym repusowaniem. Tralka z wybrzuszeniem w górnej części nawiązującym do formy nodusa, podzielona jest w pionie na 8 wydłużonych puklowań, w centrum znajdują się grawerowane medaliony z tarczą herbową i ornamentem roślinnym. Ponad owalnym zamknięciem puklowań silne przewężenie o charakterze wklęsłej obrączki. Czara w kształcie odwróconego dzwonu ozdobiona jest w dolnej części niskim puklowanym koszyczkiem z wybrzuszeniem, oddzielonym od płaszcza czaszy wąskim pierścieniem z ornamentem perełkowym. Gładką, rozszerzającą się ku górze powierzchnię czary zdobi dekoracja nakładkowa personifikacja sprawiedliwości - Temida z opaską na oczach, z wzniesionym mieczem w lewej i dwuszalkową wagą w prawej ręce. Postać ujęta w otwarty górą wieniec z liści dębowych z żołędziami (niektóre niemal pełnoplastyczne). Z lewej strony pokrywa złożona z profilowanej kryzy i dwudzielnego płaszcza, którego części wymodelowane z wklęsłych, rozszerzających się ku dołowi kwater, rozdziela pierścień z granulacją. Wyniesiony w centrum pokrywy uchwyt wieńczący w formie bogato zdobionego kwiatonu. Wnętrze czary i pokrywy złocone, poszczególne części pucharu skręcone śrubami.

Puchar Hartwiga

nieznany

około 1840

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obrona Warszawy - ujęcie z przodu; Na tle poziomych płaszczyzn czerni, ciepłego brązu, błękitu i szarości cztery brązowe sylwety. Pierwsza od lewej – hybryda byka i działa artyleryjskiego z dwiema lufami; druga – przypominająca trzy uogólnione, uzbrojone postaci. Po prawej, za układem ciemnych, zielonych i brązowych prostokątów, postać z uniesionym mieczem, za którą stoi symboliczna postać syreny z mieczem i tarczą z orłem. W tle, w górnej części przedstawienia dwie nieregularne, czarne plamy, jedna w prawym górnym rogu przedstawienia, druga za postacią z mieczem.

Obrona Warszawy

scena batalistyczna

Tomaszewski, Marian

między 1958 — 1965

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 270 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd