treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo, materiał

Kategoria 1

Autor, wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania, znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja, status

Kategoria 1

Czas powstania, datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
Scena figuralna nawiązująca do sztuki ludowej Podhala przedstawiająca grupę przedstawionych w rzędzie górali. Pierwszy z prawej z szablą w prawej dłoni, lewa uniesiona ponad głową, nogi w wykroku. Ubrany w ciemną sukmanę, za nim pięciu mężczyzn w góralskich strojach, w ich dłoniach strzelby. Mężczyźni w zróżnicowanych, niespokojnych pozach. Kompozycja zdominowana silnymi kontrastami bieli i czerni.
sygn. oł. pod ryc.p.: Wł. Skoczylas

Górale

Skoczylas, Władysław

lata 20. XX wieku

Muzeum Narodowe w Lublinie

wejście do domu (amitung) - ujęcie z przodu; Wysoka, drewniana deska ze ściętym, trójkątnym zakończeniem w górnej części oraz dużym, owalnym wycięciem w dolnej części. Jej front został pokryty dużym reliefem geometrycznym nad owalnym otworem, który pokryto barwnikami. W jego centrum znalazł się klepsydrowy wzór ze spiralnymi zakończeniami o nieznanym znaczeniu (być może przedstawia skrzydła motyla albo latającego lisa lub kończyny krokodyla). Wypukły relief pokryto ciemnobrązową farbą, przez co tworzy konturową kompozycję. W górnej i dolnej części są to dwa pionowe rzędy pojedynczych lub podwójnych, spiralnie zakończonych ciemnobrązowych linii z białym wypełnieniem, z tym że raz zwrócone są spiralną częścią do siebie a raz w przeciwną stronę. Natomiast w górnym odcinku pomiędzy liniami przedstawiono geometryczny wzór przypominający trzy białe klepsydry (jedna ucięta). Kształt rombu rozdzielający dwie pełne klepsydry dodatkowo zabarwiono ochrą. Nad poziomym pasem wzoru, na trójkątnym szczycie drzwi powtórzono dwurzędowy wzór pojedynczej, zwróconej w dół spirali zakończonej trójkątem-strzałką zwróconą w górę. Po bokach centralnego motywu usytuowano ciemnobrązowe zygzaki – motyw węża. Wolne przestrzenie pokryto w większości barwnikiem w kolorze ochry, z wyjątkiem pojedynczych trójkątów wyznaczonych liniami zygzaków i krawędziami bocznymi, z których co drugi zabarwiono białym pigmentem. Na zewnętrznej i wewnętrznej ściance widoczne ślady ciosania.

Wejście do domu (amitung)

Fiom Timopnok

około 1979

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Dzieci góralskie (Przysięga na szarotkę) - Ujęcie z przodu; Na pierwszym planie młoda dziewczyna siedząca na głazie trzymająca w ręku szarotkę. Wzrok skierowany na siedzącego po prawej u jej stóp chłopca, składającego deklarację uczuć. W tle lekko zamglony górski krajobraz.

Dzieci góralskie (Przysięga na szarotkę)

scena rodzajowa

Gerson, Wojciech

1867

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 3 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd