treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
Odręczny list ojca do syna, napisany na obu stronach papieru firmowego, u góry pierwszej strony nadruk: „GŁOS GOSPODARCZY” | ORGAN | FEDERACJI ZRZESZEŃ PRZEDSTAWICIELI HANDLOWYCH i KOMISANTÓW || REDAKCJA I ADMINISTRACJA: | WARSZAWA, KRÓLEWSKA  16. | Telefony: 522-26, 652 -55. | Konto czekowe P. K. O. 19.218.Na karcie widoczne ślady po plamach.Zapis daty listu niejednoznaczny: najpewniej 2/11 1938 r. - mimo że zapis wygląda na 2/II 1938 r. lub 21/II 1938, zapis miesiąca wypada jednak odczytać jako 11 - data lutowa jest bowiem niemożliwa ze względu na omawianą w treści listu przedwczorajszą (,,onegdaj'') premierę filmu ,,Strachy'', która odbyła się 31.10.1938 r. Był to film wyprodukowany przez Spółdzielnię Autorów Filmowych, w reż. Eugeniusza Cękalskiego i Karola Szołowskiego, wg scenariusza tychże i Stanisława Wohla - ówczesnego zięcia Leona Perla; współpr. scen. Tadeusz Wittlin, Emanuel Schlechter, operatorzy kamery: Stanisław Wohl, Adolf Forbert.Treść listu (częściowo zmodernizowane pisownia i interpunkcja): Mój Drogi! Szkoda, że tak rzadko i lakonicznie pisujesz. Chętnie byśmy pragnęli wiedzieć, jak zorganizowałeś sobie pobyt w Paryżu w sensie pewnych przygotowań co do utrwalenia swej pozycji w kierunku możności zarobkowania. Do tego celu, oprócz gruntownej znajomości języka, potrzebne są stosunki w kołach francuskich. Czy je sobie zdobywasz? Czy byłeś u Erbsteina [?] i u krewnych? Nigdy nie szkodzą znajomości. Ze Szwalbem mówiłem. Z 3-ch artykułów w drukarni są dwa. Prosi o nieprzysyłanie artykułów politycznych, lecz tylko finansowo-gospodarczych. Jeżeli teraz politycznych rozważań Ciebie interesuje, to może by spróbować lokować coś w [Kurierze?] Polskim lub IKC [Ilustrowanym Kurierze Codziennym]. Co do Polskiego, to przyślij na moje ręce, a do IKC. poślij bezpośrednio, spróbuj, a nuż się uda. Jubileuszowy szykujemy, ogłoszenie się zbiera, ale jeszcze daleko do 10.000, bo dotychczas jest deklaracja za ok. 3000 zł. A mamy już deficyt przeszł[o] 2000 zł. Friede [zapewne Maksymilian Friede - działacz gospodarczy, sędzia handlowy, prezes Federacji Przedstawicieli Handlowych RP, radca Izby Handlowo-Przemysłowej] trochę stracił energię, a może jest zaabsorbowany innymi sprawami, to zaraz się odbije na wpływach. Tym niemniej posłałem Ci Twoje zł. 100. Frs. [franków szwajcarskich?] 702,70, które prawdopodobnie już otrzymałeś. Z polecenia p. B. otrzymałem zł. 30. Rozrachuję się przy następnym przekazie. W domu bez zmian. Z mieszkaniem w zawieszeniu, nie ma zresztą humoru ani odwagi do przenoszenia się i zmian. Onegdaj była premiera ,,Strachów''. Stach [Wohl, zob. wyjaśnienie we wstępie do noty] był tak zdenerwowany, że aż go brzuch bolał. Ale zdaje się, że film udany. Ja go jeszcze nie oglądałem, lecz podobno w sferach fachowych odzywają się o nim b. dodatnio. Jeżeli tak jest, to mogą się przed Stasiem otworzyć poważne perspektywy, bo dotychczas producenci długoterminowi nie mieli do niego zaufania. Lecz na razie są nagodupcy, stale bez forsy, czemu zresztą się nie dziwię, bo Stach jest nie tylko operatorem, a również i dyrektorem finansowym, zresztą również i osobiście finansującym. Z okazji premiery uczciwie pili dwa dni z rzędu, a dziś Staś będzie miał sposobność odprężenia nerwowego, ponieważ musiał pójść na kopanie z racji służby zastępczej. Więc pisz trochę obszerniej, staraj się o stosunki i znajomości, a ponadto trzymaj się mocno i ostrożnie…z kobietkami. Ucałowania Leon

List do Tadeusza Perla

Perl, Leon

1938-11-02

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Rzeźba w drewnie lipowym, niepolichromowana, przedstawiająca postać kobiety nachylonej nad dzieckiem, stojącym przy kolanach. Kobieta w chustce na głowie zawiązanej pod brodą, o twarzy trójkątnej, dużych oczach, wąskich ustach. Ubrana w bluzkę z długimi rękawami i serdak z zaznaczoną baskinką , w długiej spódnicy pokrytej stylizowanymi wielopłatkowymi kwiatami na gałązce. U dołu biegnie pasek w formie falistej linii. Kobieta obejmuje rękami dziecko, zwrócone do niej twarzą. Dziecko z włosami sięgającymi do szyi, zaznaczonymi rowkowanymi nacięciami – uczesane z przedziałkiem  pośrodku. W długiej sukience, ozdobionej falistymi liniami poziomymi u dołu i góry, pionowymi pośrodku.

Macierzyństwo

Mąka, Stanisława

1975

Muzeum Narodowe w Lublinie

scena rodzajowa - ujęcie z przodu; Na pierwszym planie trzy kobiety: pierwsza, od lewej, przykucnięta, trzyma w wyciągniętych rękach rośliny. Druga, pośrodku kompozycji, stoi zwrócona w lewo, z uniesionymi w górę rękoma. Po prawej stronie trzecia - nachylona ku ziemi. Poza nimi, wznoszące się ku górnej krawędzi kompozycji, zbocze pagórka. Koloryt: chłodna, niebieskawa zieleń pagórka, przygaszony fiolet ziemi na pierwszym planie. Kobieta po lewej w niebieskiej spódnicy, fioletowym kaftanie, ciemnej chustce na głowie. Stojąca - w brunatnej spódnicy, rdzawej bluzce. Pochylona po prawej - w fioletowej spódnicy, pomarańczowym fartuchu, beżowej bluzce.

W polu

scena rodzajowa

Skoczylas, Władysław

około 1920

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kilof; pik odłupkowy - ujęcie z góry; Pik odłupkowy z Unimia, pow. łobeski. Narzędzie zwane pikiem wykonano z szarego czertu. Jest to skała wieku kredowego, podobna do krzemienia, jednak o bardziej ziarnistej strukturze. Surowiec ten może sprawiać wrażenie trudnego w obróbce, szczególnie w porównaniu ze szklistymi krzemieniami wysokiej jakości. W rzeczywistości jest bardzo łupliwy, uderzony pęka w sposób łatwy do przewidzenia, a jednocześnie jest twardy i wytrzymały. Pik z Unimia został utworzony poprzez odbicie odłupka z dużej bryły surowca. Część pracująca była co najmniej raz naprawiana.

Pik odłupkowy

kultura Kongemose

9600 p.n.e. — 5400 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ciosak odłupkowy - ujęcie z przodu; Ciosak odłupkowy z krzemienia kredowego dobrej jakości. Ciosak ma kształt trapezu o wklęsłych bokach. Krawędzie ukształtowane stromym retuszem, na jednym z boków (dawna strona spodnia odłupka) widoczne ślady znoszenia sęczka. Obuch dopasowany do oprawy z surowca organicznego (poroże, drewno), która nie zachowała się do naszych czasów. Ostrze ukształtowane jednostronnie kilkoma odbiciami od strony spodniej dawnego odłupka. Zabytek pokryty jest jasną patyną i rdzawymi plamami, będącymi efektem zalegania w środowisku o odczynie lekko kwaśnymi i wysokiej zawartości żelaza.

Ciosak odłupkowy

kultura Maglemose

9600 p.n.e. — 9000 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Półwytwór narzędzia makrolitycznego - ujęcie z góry; Półwytwór narzędzia makrolitycznego z Unimia, pow. łobeski pochodzi ze stanowiska, na którym w 1931 roku znaleziono przedmioty z różnych okresów paleolitu i mezolitu. Jest to półwytwór tzw. makrolitu, dużego narzędzia z krzemienia, służącego do różnego rodzaju ciężkich prac, takich jak obróbka drewna czy kopanie. Narzędzia makrolityczne są wyrobami typowymi dla społeczności łowców-zbieraczy z okresu mezolitu, mieszczące się w tradycji technologicznej tego okresu.

Półwytwór narzędzia makrolitycznego

kultura Kongemose

9600 p.n.e. — 5400 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Topór z poroża jelenia szlachetnego, tzw. typu Kongemose - ujęcie z przodu; Topór posiada skośne ostrze i asymetryczny otwór na trzonek, nawiercany z dwóch stron. Na ostrzu i obuchu widoczne ślady intensywnej pracy: wyłuskania, wymiażdżenia, zagładzenia i wyłamania sponigiozy. Przy obuchu i otworze na trzonek widoczne pozostałości oczniaka i nadoczniaka. Pomiędzy resztkami uperlenia przy obuchu widoczne plamy margla. Powierzchnia silnie zniszczona na skutek pękania i łuszczenia, co jest efektem wysychania zabytku. Ciemna barwa jest efektem długotrwałego zalegania w środowisku beztlenowym.

Topór typu Kongemose

kultura Kongemose

7000 p.n.e. — 5400 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ciosak - ujęcie z tyłu; Niewielki ciosak o przekroju trójkątnym (płasko-wypukły) wykonany na masywnym odłupku, pierwotnie był nieco większy, co sugerują ślady napraw widoczne w okolicy części pracującej. Wyraźnie widoczne wyświecenia przy obuchu powstały na skutek oprawiania.

Ciosak

kultura Maglemose

7800 p.n.e. — 7000 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

S/G/484/ML - Widok kaplicy grobowej w Piotrawinie.

Kaplica grobowa Piotrawina w Piotrawinie

Zakład Litograficzny Adolfa Pecq & Co.

1857

Muzeum Narodowe w Lublinie

lico

Bogurodzica Hodigitria

ikona

1880 — 1910

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Znaleziono 18 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd