
Dziewczyna z dzbanem
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sceny rodzajowe
Teodor Axentowicz (1859–1938) należy do wybitnych artystów Młodej Polski. Był profesorem i rektorem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. Jego działalność artystyczna koncentrowała się wokół wątków rodzajowych związanych przede wszystkim z folklorem Huculszczyzny oraz malarstwem portretowym.
Tematyka ludowa pojawiła się w twórczości Axentowicza podczas studiów monachijskich w latach 80., kontynuował ją również w Paryżu, w pracowni E. A. Carolusa-Durana wykorzystując szkice plenerowe wykonane podczas wyjazdów na Huculszczyznę, w okolice Kołomyi i Jamnej. Do najwcześniejszych obrazów odwołujących się do kultury huculskiej, obyczajów ludowych i obrzędowości należą: Pogrzeb huculski, Kołomyjka i Święto Jordanu, do którego artysta wielokrotnie sięgał również po powrocie do Polski, malując je w różnych technikach i wariantach kompozycyjnych. Święto Jordanu, nazywane również Świętem Objawienia Pańskiego (Teofania, święto Trzech Króli), należy do dwunastu najważniejszych świąt prawosławnych i greckokatolickich. Obchodzono je w Kościele wschodnim 19 stycznia jako wspomnienie chrztu Chrystusa w Jordanie. Uroczystą ceremonię święcenia wody poprzedzało nabożeństwo w cerkwi oraz procesja z chorągwiami i zapalonymi świecami. Wodę, poświęconą poprzez trzykrotne zanurzenie w przerębli krzyża, wierni zabierali w dzbanach do domu, wierząc w jej uzdrawiającą siłę i ochronę przed złymi mocami.
Wykonana akwarelą lubelska wersja Święta Jordanu (około 1910 roku) odzwierciedla podniosłość rytuału religijnego, jest też pretekstem do interesujących rozstrzygnięć kompozycyjnych – fotograficznego kadrowania, podwyższenia linii horyzontu i rozmieszczenia postaci w układzie diagonalnym. Zimowy krajobraz stworzył możliwość poszukiwań kolorystycznych, odkrywania walorów bieli skontrastowanej z rysującymi się na śniegu ciemnymi, chłopskimi strojami oraz mocniejszymi akcentami barwnych chust i chorągwi tworzących kolorystyczne dominanty kompozycji.
Anna Hałata
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 65 cm, szerokość: 87 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo
Technika
akwarela
Pochodzenie / sposób pozyskania
z dawnych zasobów
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Axentowicz, Teodor
Muzeum Narodowe w Lublinie
Axentowicz, Teodor
Muzeum Narodowe w Lublinie
Axentowicz, Teodor
1890 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.