treść serwisu

Mahākāla depczący po ciele Ganeśy

thanka

Jest częścią kolekcji: Sztuka azjatycka

Nota popularyzatorska

Sześcioramienna, niebieska postać na tle płomiennej mandali w centrum prezentowanej thanki to Mahākāla (Wielki Czas, Który Wszystko Pochłania), uznawany za gniewną manifestację Awalokiteśwary – bodhisattwy współczucia i miłosierdzia. W buddyzmie tybetańskim to najpotężniejszy ze strażników dharmy (sanskryt dharmapala), których groźny wygląd ma odstraszać wrogów tej religii. Przedstawiono go z licznymi atrybutami. Korona z pięciu czaszek (sanskryt pancakapala) reprezentuje przemianę w pięć mądrości pięciu negatywnych emocji ludzkiej natury: złości, chciwości, zawiści, ignorancji, dumy. Długa, sięgająca kostek girlanda ze ściętych ludzkich głów (sanskryt muṇḍamālā, kapālamala) symbolizuje zdolność Mahākāli do pokonania wszelkich przeszkód na drodze do oświecenia. W dłoniach ściska różne przedmioty o symbolicznym znaczeniu. Okrągły różaniec z czaszek i trójząb w dwóch górnych reprezentują aspekt niszczycielski i ascetyczny. W środkowych dłoniach ma obrzędowy bębenek damaru i nadprzyrodzoną broń: pętlę służącą do skrępowania negatywnych sił. Mały ręczny nóż w kształcie półksiężyca – kartika i naczynie z ludzkiej czaszki – kapala – wypełnione ludzkimi organami w dolnych rękach Mahākāli oznaczają nietrwałość ludzkiego ciała i życia.

Stojąca postać gniewnego Awalokiteśwary depcze po ciele słoniogłowego Ganeśy, który zarówno w buddyzmie jak i hinduizmie jest znany z usuwania przeszkód z drogi prowadzącej do oświecenia, jednak w tym przypadku jest personifikacją trudności na tejże drodze.

Wokół głównych bohaterów zaprezentowano pięć pomniejszych postaci wyglądem przypominających Mahākālę. W obłokach widoczny jest też, górujący nad pozostałymi postaciami, nauczyciel szkoły Nyingma – najstarszej szkoły buddyjskiej w Tybecie.

Katarzyna Findlik-Gawron



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: napis pionowy, centralnie ułożony, na odwrociu płótna; najprawdopodobniej pismo tybetańskie
  2. poziomy napis na odwrociu płótna, w centrum; najprawdopodobniej pismo tybetańskie

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie Mahākāla depczący po ciele Ganeśy thanka

Autor / wytwórca

nieznany

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 48 cm, szerokość: 34 cm

Rodzaj obiektu

obraz, przedmiot sakralny

Technika

tempera

Tworzywo / materiał

płótno bawełniane, jedwab, drewno, farby temperowe

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1891 — 1910

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Tybet, kraina historyczna (Chiny)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/EP/706

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+