
Święta Weronika
figura ołtarzowa
około 1520 — 1530
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rzeźba średniowieczna Pomorza Zachodniego
Przydomek Petrus, po łacinie oznaczający skałę, nadany przez Jezusa Szymonowi z Kafarnaum odnosił się do powierzonej mu fundamentalnej misji tworzenia Kościoła. Piotr uznawany był też za pierwszego biskupa Rzymu i papieża, dlatego – w odróżnieniu od innych apostołów – ukazywany był często w szatach liturgicznych.
Prezentowana rzeźba przedstawia św. Piotra w stroju typowym dla Kościoła tradycji zachodniej. Nosi on humerał wokół szyi, albę i skrzyżowaną na piersi stułę przewiązane pasem cingulum oraz długą kapę z ozdobną bordiurą zakończoną frędzlami, powyżej piersi spiętą taśmą. W niezachowanej, prawej dłoni trzymał zapewne klucz lub klucze do bram niebios – atrybut symbolizujący funkcję świętego w królestwie niebieskim. Możliwy kształt ubytku przybliża grafika Albrechta Dürera Św. Weronika między św. Piotrem i Pawłem (seria Mała Pasja, 1510), na której twórca rzeźby prawdopodobnie się wzorował. Wyraźne analogie widoczne są w pozie, geście dłoni, szczegółach stroju i ułożeniu poły płaszcza wokół prawej ręki.
Przyścienne opracowanie oraz wielkość świadczą o pierwotnym umiejscowieniu rzeźby w obrębie centralnej szafy ołtarza, zapewne w formie niewielkiego tryptyku, charakterystycznego dla fundacji pomorskich. Figura Piotra ustawiona była prawdopodobnie obok zachowanej w zbiorach szczecińskich Świętej Weroniki (nr inw. MNS/Szt/95), na co wskazują powiązania formalne i stylistyczne obu rzeźb. Graficzne źródło kompozycji sugeruje też, że trzecią figurą centralną był św. Paweł.
Forma i stylistyka – bliska płaskorzeźbom ołtarza z Dąbia (nr inw. MNS/Szt/169) i figurom niezachowanego ołtarza z kościoła św. Piotra i Pawła w Szczecinie – wpisuje dzieło w twórczość szczecińskiego warsztatu schyłkowej fazy sztuki gotyckiej przypadającej na lata 20. XVI wieku.
Rzeźba eksponowana jest na wystawie stałej Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu.
Kinga Krasnodębska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 78.5 cm, szerokość: 24 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba, figura, przedmiot sakralny, element ołtarza
Technika
rzeźbienie, techniki snycerskie, polichromia, pozłotnictwo
Tworzywo / materiał
drewno lipowe, złoto, farba
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
warsztat szczeciński
około 1520 — 1530
Muzeum Narodowe w Szczecinie
warsztat szczeciński
około 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
warsztat zachodniopomorski
około 1430
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.