treść serwisu

Święty Piotr

figura ołtarzowa

Nota popularyzatorska

Przydomek Petrus, po łacinie oznaczający skałę, nadany przez Jezusa Szymonowi z Kafarnaum odnosił się do powierzonej mu fundamentalnej misji tworzenia Kościoła. Piotr uznawany był też za pierwszego biskupa Rzymu i papieża, dlatego – w odróżnieniu od innych apostołów – ukazywany był często w szatach liturgicznych.

Prezentowana rzeźba przedstawia św. Piotra w stroju typowym dla Kościoła tradycji zachodniej. Nosi on humerał wokół szyi, albę i skrzyżowaną na piersi stułę przewiązane pasem cingulum oraz długą kapę z ozdobną bordiurą zakończoną frędzlami, powyżej piersi spiętą taśmą. W niezachowanej, prawej dłoni trzymał zapewne klucz lub klucze do bram niebios – atrybut symbolizujący funkcję świętego w królestwie niebieskim. Możliwy kształt ubytku przybliża grafika Albrechta Dürera Św. Weronika między św. Piotrem i Pawłem (seria Mała Pasja, 1510), na której twórca rzeźby prawdopodobnie się wzorował. Wyraźne analogie widoczne są w pozie, geście dłoni, szczegółach stroju i ułożeniu poły płaszcza wokół prawej ręki.

Przyścienne opracowanie oraz wielkość świadczą o pierwotnym umiejscowieniu rzeźby w obrębie centralnej szafy ołtarza, zapewne w formie niewielkiego tryptyku, charakterystycznego dla fundacji pomorskich. Figura Piotra ustawiona była prawdopodobnie obok zachowanej w zbiorach szczecińskich Świętej Weroniki (nr inw. MNS/Szt/95), na co wskazują powiązania formalne i stylistyczne obu rzeźb. Graficzne źródło kompozycji sugeruje też, że trzecią figurą centralną był św. Paweł.

Forma i stylistyka – bliska płaskorzeźbom ołtarza z Dąbia (nr inw. MNS/Szt/169) i figurom niezachowanego ołtarza z kościoła św. Piotra i Pawła w Szczecinie – wpisuje dzieło w twórczość szczecińskiego warsztatu schyłkowej fazy sztuki gotyckiej przypadającej na lata 20. XVI wieku.

Rzeźba eksponowana jest na wystawie stałej Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu.

Kinga Krasnodębska



Sygnatury i napisy:

na odwrocie, u góry na wysokości barków postaci; białą farbą: 670

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie Święty Piotr figura ołtarzowa

Autor / wytwórca

warsztat szczeciński

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 78.5 cm, szerokość: 24 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba, figura, przedmiot sakralny, element ołtarza

Technika

rzeźbienie, techniki snycerskie, polichromia, pozłotnictwo

Tworzywo / materiał

drewno lipowe, złoto, farba

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1520 — 1530

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Pomorze Zachodnie, region historyczny (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/41

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+