treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: szkice

Obiekty

117
Brulion to prawie stukartkowy, elegancki zeszyt oprawiony w grubą tekturę obleczoną ozdobnie tłoczonym czarnym płótnem, karty gładkie, kremowobiałe, pokryte na brzegach pozłotą (lub farbą karminową), format: 20,5 x 16 cm. Teksty zapisane zielonym i czarnym, często wyblakłym atramentem oraz ołówkiem, na niektórych kartach tytuły wierszy podkreślone czerwoną kredką. Zabytek ten jest mocno sfatygowany: blok doklejony do okładki oraz przymocowanych dwoma paskami bezbarwrwnego płótna, pęknięty, niektóre karty oderwane od zszywek poszytowych (np. zszywki metalowe, w dużym stopniu zardzewiałe, które zniszczyły dodatkowo papier, zostały usunięte podczas konserwacji w muzeum). Całość sprawia wrażenie brulionu wielokrotnie kartkowanego - ślady palców. Karty ponumerowane są ołówkiem na górnym prawym marginesie, ta numeracja wykonana została przez pracowników muzeum , oraz na marginesie dolnym - ta pochodzi od Edwarda Kozłowicza. Między numerami z góry i z dołu zachodzi rozbieżność o 1 numer, jako że poprzedni depozytariusz zaczął numerację od pierwszej karty zapisanej przez Czechowicza; muzealnicy, którzy wpisywali numery na górnym prawym marginesie - zaczęli prawidłowo numerację od pierwszej przyokładkowej, niezapisanej karty zeszytu. Od Kozłowicza pochodzą zapewne dość liczne ołówkowe adnotacje na marginesach niektórych kart. Głównie odnoszą się one do różnic tekstowych pomiędzy brulionem a edycją niektórych wierszy zamieszczonych w tomiku poezji J. Czechowicza pt.

Brulion poetycki Józefa Czechowicza

Czechowicz, Józef

1936 — 1938

Muzeum Narodowe w Lublinie

scena rodzajowa - ujęcie z przodu; Obraz przedstawia rybaków zajętych pracą przy sieciach. Na pierwszym planie, po lewej, postać odwrócona tyłem, za nią rozwieszone wysoko na żerdziach sieci. Za sieciami, w głębi, zwrócony przodem mężczyzna. Po prawej łódź przecięta krawędzią obrazu, za nią schylony człowiek. Na dalszym planie morze, horyzont na 5/6 wysokości obrazu. Niebo zasnute chmurami. Koloryt: pejzaż jasny, srebrzyste morze, szare niebo, jasnożółtawa plaża. Ciemna plama ubioru stojącego na przodzie rybaka kontrastuje z całością, wiąże się kolorystycznie bliskim w tonacji wnętrzem łodzi.

Rybacy przy sieciach

scena rodzajowa

Jarocki Władysław

1921

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rysunek; głowy męskie - ujęcie z przodu; Rysunek w układzie pionowym na karcie niebieskiego, prostokątnego papieru weneckiego. Szkic trzech głów męskich i głowy czarnoskórego chłopca zostały swobodnie rozmieszczone na arkuszu. Są to studia przygotowawcze czterech postaci z prawej strony balkonu nad główną sceną fresku Uczta Antoniusza i Kleopatry (salon w Palazzo Labia, Wenecja). Głowa dziecięca ujęta z proflu jest szkicem do postaci służącego niosącego tacę. Pochylona głowa męska w wysokiej czapce, zwrócona w prawo, to szkic do figury muzyka z instrumentem wiolinowym pod brodą. Ascetyczna głowa w okularach, zwrócona w lewo, jest szkicem do postaci artysty trzymającego rulon z projektem i wskazującego na fryz powyżej. Rozmawia on z pochylonym mężczyzną oglądającym rozwinięty rulon, którego głowę przedstawia ostatni szkic. Wszystkie postaci przedstawione są w pełnym skupieniu, z przymarszczonymi brwiami. Szkic wykonany krótkimi dynamicznymi kreskami i zygzakami.

Studia czterech głów męskich

głowy męskie

Tiepolo, Giambattista

1744 — 1747

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Fotografia kolorowa. Płaskorzeźba z kartuszem herbowym z jasnego drewna. Na polu o formie pionowego prostokąta znajduje się tarcza herbowa. Na tarczy trzy lwie głowy. Powyżej hełm z wyciętymi otworami na oczy i wyraźnie zaznaczoną częścią nosową. Na hełmie jelenie rogi, a pomiędzy nimi lwia głowa.

Płaskorzeźba z herbem von Weilnau

warsztat malborski

1894

Muzeum Zamkowe w Malborku

Pejzaż miejski ze sztafażem - ujęcie z przodu; Obraz Port zimą przedstawia widok nabrzeża portu rybackiego na pokrytej krą rzece z umieszczoną na pierwszym planie niewielką barką i przycumowaną obok łódką. W tle pośród zwartej miejskiej zabudowy dwie wieże. Są to prawdopodobnie okrągła Baszta Prochowa oraz wieloboczna Baszta Mennicza w Goleniowie nad Iną.

Port zimą

pejzaż miejski ze sztafażem

Hartig, Hans

między 1930 — 1939

Muzeum Narodowe w Szczecinie

List Marka Szwarca do jego żony Giny. Szwarc napisał go podczas swojej służby wojskowej w Szkocji. Pisze do żony, żeby nie martwiła się tym, że jej artykuły prasowe nie są publikowane. Zachęca ją do pracy nad warsztatem pisarskim oraz do tego, by regularnie czytała „Wiadomości Polskie”, ponieważ pozwoli jej to na zdobywanie aktualnej wiedzy o polskim życiu w Wielkiej Brytanii. Starania o możliwość zamieszkania Marka w Londynie zależą od inicjatywy strony nadrzędnej. Jeżeli nie zapadnie decyzja, która pozwoli mu na przeprowadzkę, to będzie musiał pozostać w Szkocji. Prosi żonę, żeby postarała się o pozytywne rozwiązanie tej sprawy. Szwarc niedługo skończy pięćdziesiąt lat. Martwi się, czy po zakończeniu służby wojskowej uda mu się ponownie podjąć działalność artystyczną i utrzymać się z jej wykonywania. Opowiada żonie o willi zmarłego malarza, którą miał okazję zwiedzić.

List Marka Szwarca do Giny Szwarc

Szwarc, Marek

1942-04-30

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Duży notes w czarnej okładce. Marek Szwarc używał go w czasie służby w Armii Polskiej w Wielkiej Brytanii. Zawiera notatki z siedmiotygodniowego kursu dla kierowców. Pośród notatek znajduje się portret majora Groniowskiego, który prowadził wykłady. Notes Szwarca zawiera dodatkowo wspomnienia ze służby w Wojsku Polskim we Francji z lat 1939 – 1940, przepisany fragment książki „Droga wiodła przez Narwik” autorstwa Ksawerego Pruszyńskiego, zapiski w językach polskim i francuskim, a także szkice i rysunki.

Notes Marka Szwarca

Szwarc, Marek

1941-05-25

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

awers

Pocztówka z widokiem Warszawy – ulicy Królewskiej

nieznany

1908 — 1914

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Lico

Rysunki robocze do komiksu, karta 8 

Dzierżawska, Zosia

2011

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Lico

Rysunki robocze do komiksu, karta 7 

Dzierżawska, Zosia

2011

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Lico

Rysunki robocze do komiksu, karta 6 

Dzierżawska, Zosia

2011

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Lico

Rysunki robocze do komiksu, karta 4 

Powalisz, Monika

2011

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

lico

Fotografia Kazimierza Barucha (Barlińskiego) w mundurze

nieznany

1920

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

lico, Naklejony na karton rysunek przedstawiający akt siedzącej kobiety. Postać jest ukazana w całości, z prawej strony. Kobieta spogląda w prawo. Jej lewa noga jest zgięta w kolanie i przyciągnięta do brzucha. Prawą – wspiera się o ziemię. Sylwetka jest szczupła z niedużym brzuszkiem i pełnymi piersiami. Przewiązane opaską, lekko pofalowane włosy sięgają jej ramion. Twarz – narysowana schematycznie. Sylwetka jest przedstawiona dokładniej.

Akt kobiecy

rysunek

Kramsztyk, Roman

1920 — 1929

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

lico, Rysunek przedstawiający cmentarz żydowski. Na pierwszym planie rosną cztery smukłe drzewa. Za nimi znajdują się pochylone tablice nagrobne z górnymi krawędziami w kształcie łuków. Kolorystyka tablic to fiolet, ciemna sepia, ochra z dodatkami niebieskiego i koralowego.

Stary cmentarz żydowski w Strzyżowie

Pejzaż

Weiss, Wojciech

1902 — 1903

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

lico obrazu

Bitwa pod Wiedniem

Altomonte Marcin obraz z Żółkwi

XIX

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

S/G/806/ML - Widok ul. Jezuickiej od strony ul. Bramowej. Po lewej perspektywiczny ciąg kamienic, dolne partie elewacji ucięte przy krawędzi. U dołu mały fragnment skręcającej 
w lewo ulicy ograniczonej po prawej parkanem. Za nim budynek dawnego kolegium jezuickiego. W głębi, zarysowana na białym tle nieba, górująca nad zabudowaniami sylwetka neogotyckiej Wieży Trynitarskiej. Na lewo fragment frontonu katedry i hełm południowej wieży. Przedstawienie o charakterze swobodnego szkicu, prowadzone miękką, urywaną kreską.
Światłocień wydobyty nielicznymi, przetartymi smugami.

Ulica Jezuicka w Lublinie

Wyczółkowski, Leon

1918 — 1919

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/4405/ML - Portret młodej wieśniaczki. Ukazana en face. Postać ucięta na wysokości bioder. Twarz o melancholijnym wyrazie, miękko modelowane, regularne rysy. Duże oczy, wzrok skierowany w prawo, jasna karnacja, lekko zaróżowione policzki. Na czole biała przepaska, głowa okryta zawiązaną wokół szyi chustką w kolorze przytłumionej czerwieni z niebiesko - zielonym wzorem. Ubrana w obszerne ciemnobrązowe palto. Dziewczyna trzyma przed sobą dzban o zielono-brązowym brzuścu. U góry, w tle po lewej niewyraźne zarysy chaty, po prawej wiejska kapliczka przydrożna i sylwetka przechodzącej kobiety. Przedstawienie modelowane przez 
zagęszczenie miękko roztartych kresek. Kształty podkreślone delikatnym, czarnym konturem.

Dziewczyna z dzbanem

Axentowicz, Teodor

Muzeum Narodowe w Lublinie

Widok zabudowań Starego Miasta w Lublinie. Złożony z trzech oddzielnych szkiców przedstawiających ruiny kościoła św. Michała u góry, na dole po lewej Bramę Rybną (podpisana błędnie jako Grodzka) i Bramę Krakowską po prawej wraz z przyległymi zabudowaniami.
u dołu napis oł.: Lublin
Każdy ze szkiców opatrzony u dołu podpisem - górny: Lublin Ś-ty Michał, lewy dolny: Grodzka Brama i zatarty Lublin, prawy dolny: Krakowska Brama

Mury kościoła św. Michała, Brama Rybna i Brama Krakowska

Gerson, Wojciech

1853

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1715/ML - Scena rodzajowa przedstawiająca dziewczynę i starca w otoczeniu  jesiennego krajobrazu. Starzec przedstawiony na tle pnia drzewa, w pozycji siedzącej, ujęty do wysokości kolan, 3/4 w prawo. Głowa pochylona do przodu, siwe włosy i broda. Twarz pokryta siecią zmarszczek, wychudzona, o zapadniętych policzkach. Ubrany w brązowy płaszcz, dłonie złożone, wsparte o laskę. Obok niego dziewczyna, prawym ramieniem oparta o  drzewo. Stojąca, głowa 3/4, lekko pochylona w prawo, tułów en face. Twarz o łagodnych rysach, wzrok skierowany ku górze, drobne wąskie usta. Na twarzy wyraz smutku. Ubrana w luźną, brązową sukmanę, na głowie związana z tyłu karminowa chustka z akcentami zieleni, błękitu i żółcieni na rogach. W tle zarysy bezlistnych drzew.
sygn. p.d.: T. axentowicz

Starzec i dziewczyna

Axentowicz, Teodor

Muzeum Narodowe w Lublinie

W centrum postać mężczyzny w średnim wieku. Ukazany 3/4 w prawo, nogi w rozkroku, ręce uniesione, zgięte w łokciach. W dłoniach duża, zielona butelka. Ubrany w długi, sięgający kostek, brązowy płaszcz i buty z cholewami. Twarz pociągła, oczy przymknięte, wypukłe powieki,  wystający, długi nos. Włosy półdługie, ciemne, na czubku głowy łysina częściowo zakryta opadającą na czoło grzywką. Z lewej strony, za postacią granatowa czapka z daszkiem. Tło zaznaczone delikatnymi plamami zieleni i granatu.

Mężczyzna z butelką

Kostrzewski, Franciszek

1892

Muzeum Narodowe w Lublinie

W centrum postać mężczyzny, zwrócony profilem w lewo. Lekko pochylony do przodu. Włosy jasne, krótkie, oczy przymrużone, długi, wydatny nos, wystający podbródek. Ubrany w szarobrązową marynarkę, białą koszulę, pod szyją muszka. Spodnie jasnobeżowe, czarne, sznurowane buty ze spiczastymi czubami. W prawej dłoni trzyma cylinder, w lewej, uniesionej i zgiętej w łokciu bukiet kwiatów. Zza poły marynarki wystaje rulon gazety. U dołu, w pobliżu nóg zaznaczony szarą plamą cień.

Mężczyzna z bukietem kwiatowym

Kostrzewski, Franciszek

1892

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 117 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd