
Jeszcze o Ludwiku
1929 — 1935
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Józef Czechowicz
Stare kamienie to wspólne dzieło Józefa Czechowicza, „cesarza drugiej awangardy”, oraz Franciszki Arnsztajnowej – działaczki społecznej i niepodległościowej, inspiratorki lubelskiego środowiska literackiego, poetki, która wiele utworów dedykowała „umiłowanemu Lublinowi”, przyczyniając się do poetyckiej nobilitacji miasta.
Wydany w 1934 roku bibliofilski tom Stare kamienie nazywano regionalnym dwugłosem poetyckim, hołdem złożonym rodzinnemu miastu przez autorów należących do różnych generacji literackich. Jak podkreślał Gralewski: „Stare kamienie są jedynym swojego rodzaju manifestem przyjaźni dwóch pokoleń, odrębnych w sposobie pojmowania sztuki, ale kroczących jednym, poetyckim gościńcem”. W tym samym roku w tomie w błyskawicy Czechowicz zamieścił, dedykowaną Arnsztajnowej, poetycką tetralogię prowincja noc – cykl nokturnów pejzażowych prezentujących miasta i miasteczka Lubelszczyzny. Wyrazem artystycznej symbiozy autorki Odlotów oraz „cesarza drugiej awangardy” był również poemat Dwugłos – interesujący dyskurs o przemijaniu ludzkiej egzystencji, a zarazem trwałości dzieła literackiego i podstawowych celach sztuki.
Zdaniem Anny Kamieńskiej konfrontacja z awangardową twórczością autora w błyskawicy ocaliła Arnsztajnową jako poetkę. Pod wpływem Czechowicza rezygnuje ze wzniosłej, młodopolskiej konwencji literackiej, szuka nowych ujęć i rozwiązań artystycznych. Sędziwa poetka coraz częściej pisze wiersze niestroficzne, o nieregularnej linii rytmicznej, bardziej zwięzłe i wyraziste.
Kiedy w Lublinie ukazał się tom Stare kamienie, Czechowicz od roku mieszkał w Warszawie. Nigdy jednak nie zapomniał o rodzinnym mieście i cały czas starał się utrzymywać żywe związki z lubelskim środowiskiem literackim. W 1935 roku z Lublina wyjechała również Arnszajnowa. Zamieszkała w Warszawie, u córki, Stefanii Mieczysławskiej. W liście wysłanym 24 października 1935 roku do Kazimierza Andrzeja Jaworskiego stwierdza: „[…] z wielkim żalem opuszczałam Lublin, z którym tyle mnie wiązało. Pracy mi i tu nie brak, ale nie mam tego żywotnego poczucia niezbędności, która dawała impuls moim czynom w rodzinnym mieście”. Wyrazem jej tęsknoty za rodzinnym miastem są również dwa wiersze: Bystrzyco, młodości rzeko oraz Ostatni film, w których poetka przywołuje realia lubelskie.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 36 cm, szerokość: 22.5 cm
Rodzaj obiektu
rękopis
Technika
pismo odręczne
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Czechowicz, Józef
1929 — 1935
Muzeum Narodowe w Lublinie
Czechowicz, Józef
Muzeum Narodowe w Lublinie
Czechowicz, Józef
1929 — 1935
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.