treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: broń biała

Obiekty

45
rapier - Ujęcie z przodu; Rapier o głowni prostej, obusiecznej, z ricassem. Na ricassie i krótkim odcinku głowni biegnie zaznaczone dwoma korytkami zbrocze. Sztych jest ułamany. Rękojeść ma krzyżowy jelec w esowatej formie i rozbudowany kosz do ochrony dłoni. Kosz składa się z trzech obłęków bocznych rozchodzących się ku ostrzu i osłaniających ricasso, po drugiej stronie są dwa obłęki boczne, z których górny jest większy, połączonych „oślą podkową” i dodatkowo dwoma obłękami. Trzon zwęża się ku końcowi, jego okładzina nie zachowała się. Głowica jest owalna, wydłużona z wyodrębnioną podstawą w formie pierścieni, ozdobiona jest wzdłużnie nacięciami i zakuta od góry.

Rapier

Wundes, Johannes starszy

1560 — 1610

Muzeum Narodowe w Szczecinie

klamra od pendentu - Ujęcie z przodu. Rama klamry zbudowana z dwóch przedzielonych gładkim trzpieniem części, które w zewnętrznym obrysie mają kształt łuku w ośli grzbiet, a od wewnątrz łuku koszowego. Przednie i boczne ścianki ramy zdobione są rytym, niellowanym ornamentem. U dołu gładkie, okrągłe uszko, mocowane poprzecznie.

Klamra od pendentu

Blanke, Egidius

około 1600

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Widok 1

Karabela z pochwą

nieznany

XVII wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Pałasz typu schiavona - ujęcie z przodu; Pałasz z prostą, obusieczną głownią o przekroju soczewkowym. Na sztychu głowni przewiercony później otwór z pęknięciem. Trzon okrągły opleciony drutem. Jelec z koszem w typie szkieletowym składającym się z pionowego, wywiniętego na końcu pasa, od którego odchodzą dwie skośne boczne obręcze, biegnące do dolnej osłony pięści. Trzecia dolna obręcz przechodzi w środkową osłonę, nad którą jest jeszcze jedna równoległa. Do stabilizacji służą klamry, które odchodzą od dolnego wspornika bocznego i prowadzą do osłony poprzecznej. Z drugiej strony biegnie tylko jedna osłona pięści z jedną boczna obręczą, a u dołu zamocowany jest pierścień tzw. paluch. Głowica jest obła żłobkowana na powierzchni, z szerokim płaskim zakuciem od góry.

Pałasz typu schiavona

nieznany

około 1590 — 1610

Muzeum Narodowe w Szczecinie

puginał - Ujęcie z boku; Przybierający formę noża, jednosieczny puginał ma wąską głownię i rękojeść z pozostałościami okładzin rogowych na trzonie, które pierwotnie zamocowane były po jego drugiej stronie. Przymocowane zostały blaszanymi, gładkimi nakładkami, biegnącymi wzdłużnie pośrodku trzonka. Rogowe okładziny nabijane są srebrem, tworzącym punktowy wzór. Ośmiokątna, płaska głowica ze stali ma po środku okrągły otwór, przez który przechodzi tulejka, obłożona płytkami rogowymi oraz żelazna nakładka z rytymi motywami płatków kwiatów.

Puginał

nieznany

1400 — 1500

Muzeum Narodowe w Szczecinie

żeleźce topora, oksza typu X (Głosek) - Ujęcie lekko z dołu; Oksza w typie X (według typologii Mariana Głoska), o górnej krawędzi wznoszącej się lekko ku górze, dolnej opadającej łukiem. Broda lekko ścięta pod skosem, szyja szeroka. Ostrze jest asymetryczne i lekko wygięte. Osada jest długa, zakuta od góry, z płynnie wyprofilowanym zgrubieniem w górnej krawędzi przechodzącym w wystający kolec. Osada ma ubytki metalu spowodowane korozją. Wewnątrz osady zachowały się drewniane pozostałości trzonka.

Żeleźce topora, oksza typu X (Głosek)

nieznany

1400 — 1500

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Szabla francuska oryg.

Szabla francuska

Szabla

XIX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Szabla francuska oryg.

Szabla francuska

Szabla

XIX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Fotografia kolorowa. Na jasnoszarym tle ułożony po skosie pałasz w kolorze srebrzysto szarym, matowym. Rękojeść obciągnięta czarną skórą o fakturze przypominającej groszki. Pałąk rękojeści w kolorze srebrnym wygięty w kształt przypominający literę „n”. Do około jednej trzeciej długości pałasza wytrawione elementy dekoracyjne.

Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich

nieznany

2. ćwierć XVIII wieku

Muzeum Zamkowe w Malborku

Miecz dwuręczny typu XVIII (Oakeshott) - ujęcie z przodu; Miecz jest najbardziej zbliżony typem według typologii Oakeshotta do XVIIIb, T2, 1b. Głownia jest płaska, dwusieczna, lekko zbieżna ku sztychowi, a sam sztych centryczny. Trzpień jest długi (47,7 cm), przedłużony techniką skuwania i zwężający się ku końcowi. Jelec krzyżowy jest lekko wygięty ku głowni, z zawiniętymi do góry końcami. Nie zachowała się okładzina trzonu rękojeści.

Miecz dwuręczny typu XVIII (Oakeshott)

nieznany

1401 — 1500

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kord - Ujęcie 3/4 z góry; Głownia kordu jest prosta, jednosieczna, o sztychu decentrycznym. Trzon z jednostronnym wyżłobionym wgłębieniem ma cztery otwory do mocowania okładzin rękojeści, których brak. Dwa ostatnie otwory w trzonie umiejscowione tuż przy kapturku głowicy wydrążone są w pionowym ustawieniu. Trzon oddzielony jest od głowni nasadą, przy niej zamocowana jest tarczka w formie muszli. Głowica jest w formie kapturka, czyli cienkiej stalowej blaszki wygiętej w kierunku ostrza.

Kord

nieznany

1400 — 1500

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Fotografia kolorowa. Na jasnoszarym tle leżący ukośnie miecz. Kolor ciemno szary, matowy. Rękojeść zakończona kulistym elementem z wybitym pośrodku krzyżykiem. Do połowy długości miecza rowkowe wyżłobienia, które zanikają i przechodzą w gładką powierzchnię. Pod jelcem, czyli poziomym elementem osłaniającym dłoń, zdobienia w kolorze złotym w postaci krzyżyków umieszczonych samodzielnie lub w okręgach.

Miecz półtoraręczny

nieznany

1. połowa XIV wieku

Muzeum Zamkowe w Malborku

Fotografia kolorowa. Na białym tle ułożone pionowo obok siebie pochwa i szabla. Pochwa czarna, o linii lekko wygiętej w prawą stronę. Na całej powierzchni pokryta czarną matową skórą. Na długości pochwy w nieregularnych odstępach (pierwsze dwa na samej górze i trzy następne na wysokości trzech czwartych jej długości) ozdobne okucia w kolorze złotym, z których dwa środkowe posiadają małe kółka służące do przymocowania paska. Szabla o takiej samej lekko wygiętej linii w kolorze srebrzystym, ale matowym nierównej chropowatej powierzchni. Rękojeść czarna z kabłąkiem w kolorze złotym wygiętym w kształt przypominający literę „n”.

Szabla husarska z pochwą

nieznany

1670 — 1720

Muzeum Zamkowe w Malborku

Szyszak husarski

nieznany

XVIII wiek

Muzeum Narodowe w Lublinie

Napierśnik husarski w typie węgierskim

nieznany

XVI/XVII wiek

Muzeum Narodowe w Lublinie

Karwasz

nieznany

XVII wiek

Muzeum Narodowe w Lublinie

Szyszak husarski typu kapalin

nieznany

XVII wiek

Muzeum Narodowe w Lublinie

Szabla polsko-węgierska `batorówka`

nieznany

XVI/XVII wiek

Muzeum Narodowe w Lublinie

Szabla polsko-węgierska `kozacka`.

nieznany

XVII wiek

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pałasz husarski

nieznany

XVII wiek

Muzeum Narodowe w Lublinie

Bagnet do karabinu Mannlicher M. 1895 z orłem Legionów Polskich

nieznany

1914–1917

Muzeum Narodowe w Lublinie

Szabla wz. 21

nieznany

1922–1930

Muzeum Narodowe w Lublinie

Bagnet karabinowy systemu Mauser

nieznana

1909–1945

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 45 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd