treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
Dwa portrety Józefa Czechowicza wykonane przez Jana Wydrę, oprawione w brązową, drewnianą ramkę. 
1. Portret Józefa Czechowicza, rysunek ołówkiem, wym. 19,4 x 14,4 cm
Twarz poety zwrócona lekko w prawo, widoczne popiersie.
W lewym dolnym rogu miejsce i data powstania rysunku:

Portret (podwójny) Józefa Czechowicza

Wydra, Jan

1923

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/7280/ML - Scena rodzajowa w pionowym prostokącie przedstawiająca mężczyznę i kobietę we wnętrzu. Na pierwszym planie niski kwadratowy stół na którym siedząca tyłem naga kobieta. Przed nią mężczyzna w smokingu, pochylony, całuje dłoń kobiety. Przy prawaej krawędzi duża lampa z ozdobnym abazurem oświetlająca scenę. Kompozycja utrzymana w chłodnej tonacji, zbudowana w oparciu o kontrasty barwne i świetlne, bliska impresjonistycznemu sposobowi obrazowania.

Pocałunek

Wydra, Jan

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/7282/ML - Scena rodzajowa w pionowym prostokącie przedstawiająca dwóch mężczyzn pchajacych wypełniony węglem wagon. Obaj zwróceni profilem w lewo, mocno pochyleni, w przyklęku. Wagon wypełniony dużymi bryłami węgla, za nim widoczy fragment arkadowej konstrukcji (mostu?) W tle widoczne zarysy architektury przemysłowej z dominującymi sylwetami kominów fabrycznych. Rysunek lawowany akwarelą , modelunek podkreslony kredką. Całość obwiedziona podkolorowaną ramką.

Kopalnia (Górnicy)

Wydra, Jan

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/7283/ML - Akt kobiecy na tle ściany w pionowym prostokącie. Kobieta w pozycji stojacej, w kontrapoście - zwrócona przodem ku ścianie. Ujęta tyłem do widza, w całej postaci, lekko w lewo. Ręce oparte o ścianę, prawa ugieta w łokciu, lewa uniesiona. Przedstawienie określone grubo ciętymi kreskowaniami, modelowane światłocieniowo. Tło wraz z postacią w kolorze ugru. Kompozycja ujęta czarną ramką.

Akt kobiecy

Wydra, Jan

Muzeum Narodowe w Lublinie

Stylizowana scena ewangeliczna we wnętrzu – kuszenie Chrystusa. Postać Chrystusa w jasnej szacie z długimi rękawami ujęta centralnie, zwrócona w lewą stronę. Obie ręce wyciągnięte ku stojącemu z lewej strony łysemu, pochylonemu mężczyźnie ze spiczastą bródką, który ubrany jest w czerwony, przepasany kaftan z białym kołnierzykiem oraz szmaragdowe rajtuzy. Mężczyzna w zgiętej, wyciągniętej lewej dłoni podaje Chrystusowi złotą monetę. Postać mężczyzny wyłania się z otworu drzwi, które zajmują całą lewą stronę płótna. W głębi, za Chrystusem widoczny leżący na podłodze kubiczny podest oraz rozwieszona na tle ściany kotara o oranżowo-czerwonej barwie. Postaci rzucają wyraźne cienie. Cień Chrystusa, o monumentalnej skali, widoczny jest na kotarze. Barwy opalizujące – zielenie, ugry, żółcienie z akcentami czerwieni, oranżu. Obraz malowany gładko.

Kuszenie Chrystusa

Wydra, Jan

1924

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/7281/ML - Scena rodzajowa w pionowym prostokącie przedstawiająca mężczyznę i kobietę w przebraniach karnawałowych. Na pierwszym planie tyłem do widza mężczyzna w stroju pierrota. Prawą ręką unosi suknię kobiety przebraną za Kolombinę. Po lewej na stole butelki, z tyłu widoczne oparcie sofy. Rysunek lawowany akwarelą, kontury podkreślone. Kompozycja utrzymana w chłodnej tonacji barw, postaci lekko kubizowane. 

Na odwrocie fragment tekstu majuskułą wpisany w układ prostokątnego bloku.

Karnawał

Wydra, Jan

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena rodzajowa w pionowym prostokącie przedstawiająca kobietę i mężczyznę w tytułowym raju. W centrum kompozycji naga postac kobieca , ujęta całopostaciowo, tyłem do widza, uniesionymi  rękami podtrzymuje kosz oparty na głowie. Przed nią postać męska, w pozycji siedzącej, z przywiedzonymi do klatki piersiowej nogami. Na wysokości stóp jabłko. Po lewej zarysowane drzewo poznania dobra i zła. Przedstawienie szkicowe, postaci okreslone konturem.

Raj

Wydra, Jan

1920 — 1930

Muzeum Narodowe w Lublinie

Na pierwszym planie, u dołu, klęczy Matka Boża. Oparta jest na łokciu lewej ręki, którą wyciąga w kierunku leżącego Dzieciątka. Dzieciątko leży w pieluszkach. Prawą ręke ma wzniesioną w geście błogosławieństwa. Maria ubrana jest w czerwoną suknię. Głowę i ramiona przykrywa welon. Przed Marią, na ziemi leży por, a z prawej strony gliniany dzban. Po lewej stronie fragment drewnianego żłóbka z siankiem. Za Marią drabina, na której siedzą dwie kury i kogut. Widoczny dach szopy podparty drewnianym słupem. W głębi wół. Po środku stoi mężczyzna. Odwrócony tyłem. Jedną rękę opiera o słup, drugą trzyma kij, na którym jest wsparty. Na plecach ma kapelusz. Przez jego lewe ramię przwieszona jest tkanina opadająca do ziemi. W tle dwa, wysokie drzewa i górzysty krajobraz z baszta i kazimierska farą.

Boże Narodzenie

Wydra, Jan

1925

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena rodzajowa o tematyce religijnej. Przedstawienie w poziomym prostokącie, ujęte wąską ramką, w formie tryptyku podzielonego na kwadratowe pola obrazowe, w których artysta przywołuje symultanicznie dwa momenty unicestwienia rodzaju ludzkiego - Potop oraz zniszczenie Sodomy (?). 
Uchwycone na pierwszym planie, uproszczone sylwetki stłoczonych, przeważnie nagich, uciekających ludzi, którzy w geście rozpaczy unoszą ręce ku niebu, ujęte w pełnym dynamiki ruchu. Na tle syntetyzowanego krajobrazu drugiego planu wyobrażona centralnie arka Noego zapowiadająca nieuchronność nadchodzącego kataklizmu. W prawym polu obrazowym  prawdopodobnie scena zagłady płonącej Sodomy, z syntetycznie ujętymi sylwetami płonących zabudowań.  Nawałnicy towarzyszą efekty świetlne w postaci piorunów rozbijających skłębione chmury. Akcentują je żywe tony czerwieni, która według artysty ma wyrażać m.in. gwałt i niepokój. Dekoracyjne, giętkie linie obłoków podkreślają horyzontalną, panoramiczną kompozycję przedstawienia, a dramaturgię wyobrażonych scen potęguje ekspresja gestów postaci.
Narracyjne rozbudowanie sceny, dramatyzm sytuacji i charakterystyczny sposób upozowania dwóch ciał w prawym polu obrazowym „Potopu” ujawniają bardzo wczesną fascynację malarstwem Domenica Tintoretta. 
sygn. i dat. oł. p. d.: JW. 29. III. 921

Potop

Wydra, Jan

1921

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena rodzajowa na brzegu rzeki. Na pierwszym planie dziewczynka siedząca na skraju łodzi, trzymająca naczynie pełne ryb (cebrzyk, gliniana misa, kosz?). Ubrana w czerwoną spódnicę, do pasa rozebrana, bosa. Twarz zwrócona lekko w lewą stronę, usta w półuśmiechu, zaróżowione policzki. Jasne włosy z przedziałkiem związane liliową wstążką. Obok łódki stoją rozsznurowane, czarne trzewiki. W tle płynąca rzeka, pomost i siedzący na nim mężczyzna łowiący ryby. Po drugiej stronie rzeki widoczne wzgórza. Na ostatnim planie wąski pas nieba z dużymi chmurami. Tonacja obrazu ciepła, dominują brązy, ugry, róże, gdzieniegdzie akcenty zieleni i błękitu – kontrastowy element stanowi karminowa spódnica dziewczynki. Obraz malowany wyraźnymi, wąskimi i długimi pociągnięciami pędzla.
Na odwrocie niedokończona scena rodzajowa i nakładające się na siebie szkice innych kompozycji. Na pierwszym planie widoczna siedząca na niskim stołeczku kobieta oraz opierający się o składane krzesełko mały chłopczyk. W centrum martwa natura na stole przykrytym białym obrusem. W tle, z lewej strony niewyraźna postać męska. Na dalszym planie podcienia domu oraz zarys kościoła ukrytego w kępie drzew.

Rybaczka

Wydra, Jan

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 13 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd