treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: ołtarz pasyjny

Liczba wyników: 18

Obiekty

17
tłok pieczętny - Ujęcie z przodu; Męska figura zakomponowana frontalnie w pozycji stojącej na kształt litery X, z uniesionymi rękami i rozstawionymi nogami. Przedstawia młodego mężczyznę ubranego w długą obszerną tunikę zapinaną na guziki i spiętą w pasie sznurem. Światłocieniowe fałdowania szaty zostały oddane naturalistycznie, zgodnie z układem ciała. Tunika powyżej paska rozchyla się. Podłużna twarz o wyrazistych kościach policzkowych oraz dużych ustach i oczach. Fryzura potraktowana dekoracyjnie. Tworzą ją ciemne, wyraziste spirale półdługich włosów, krótka grzywka i średniej długości broda. Stopy i lewa dłoń nie zachowały się.

Święty Andrzej

figura ołtarzowa

warsztat szczeciński

około 1520

Muzeum Narodowe w Szczecinie

pieta - ujęcie z przodu; Rzeźba o pionowej kompozycji przedstawia dwufigurową grupę: Marię trzymającą martwe ciało Chrystusa. Sylwetka Marii ukazana frontalnie wsparta jest na kamiennym zboczu porośniętym darnią widocznym po bokach i poniżej postaci. Twarz o zaokrąglonych policzkach otacza falująca fryzura długich włosów. Głowę okrywa długi marszczony welon. Obszerny płaszcz nałożony na suknię o długich szerokich rękawach zagina się tworząc głębokie, światłocieniowe fałdowania i szerokie płaszczyzny na krawędziach. Ciało Chrystusa o nieco pomniejszonych proporcjach oddane jest naturalistycznie. Wsparte na kolanie matki osuwa się diagonalnie od jej prawej dłoni podtrzymującej głowę syna, ku lewej nisko opuszczonej i podpierającej tors tuż poniżej ciętej w szeroko rany w boku. Dłońmi oraz wysuniętym do przodu i ustawionym nieco wyżej swym prawym kolanem podtrzymuje osuwające się diagonalnie martwe ciało Chrystusa o pomniejszonych proporcjach.

Pieta

warsztat szczeciński

około 1520

Muzeum Narodowe w Szczecinie

sztuka sakralna, kwatera ołtarza, płaskorzeźba - Ujęcie z przodu; Płaskorzeźba przedstawiająca Chrystusa pochylonego pod ciężarem krzyża oraz pomagającego mu na rozkaz żołnierzy Szymona Cyrenejczyka. Scena na tle pejzażu górskiego przed murami miasta. Kwatera środkowa późnogotyckiego ołtarza pasyjnego z Wkryujścia (Ueckermünde).

Niesienie krzyża

warsztat zachodniopomorski

około 1510 — 1520

Muzeum Narodowe w Szczecinie

sztuka sakralna, kwatera ołtarza, płaskorzeźba - Ujęcie z przodu; Płaskorzeźba przedstawiająca grupę postaci skupionych pod krzyżem Chrystusa na wzgórzu Golgoty. Kwatera centralna późnośredniowiecznego ołtarza pasyjnego z Wkryujścia (Ueckermünde).

Ukrzyżowanie Chrystusa

warsztat zachodniopom.

około 1510 — 1520

Muzeum Narodowe w Szczecinie

sztuka sakralna, kwatera ołtarza, płaskorzeźba - Ujęcie z przodu; Płaskorzeźba przedstawiająca Chrystusa modlącego się w ogrodzie Getsemani i śpiących apostołów, na tle skalistego pejzażu. Kwatera lewego skrzydła późnogotyckiego ołtarza pasyjnego z Wkryujścia (Ueckermünde).

Modlitwa Chrystusa w Ogrójcu

warsztat zachodniopomorski

około 1510 — 1520

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kwatera ołtarza, płaskorzeźba - Ujęcie z przodu; Płaskorzeźba przedstawiająca Chrystusa zmartwychpowstającego z grobu. Kwatera prawego skrzydła, późnogotyckiego ołtarza pasyjnego z Wkryujścia (Ueckermünde).

Zmartwychwstanie Chrystusa

warsztat zachodniopomorski

1510 — 1520

Muzeum Narodowe w Szczecinie

sztuka sakralna, płaskorzeźba, kwatera ołtarza - Ujęcie z przodu; Płaskorzeźba przedstawiająca scenę złożenia ciała Chrystusa do grobu. Kwatera prawego skrzydła późnogotyckiego ołtarza pasyjnego z Wkryujścia (Ueckermünde).

Złożenie do grobu

warsztat zachodniopomorski

około 1510 — 1520

Muzeum Narodowe w Szczecinie

płaskorzeźba ołtarzowa - ujęcie z przodu; Płaskorzeźbiona płyta o kształcie stojącego prostokąta przedstawia grupę postaci stłoczonych przy sarkofagu na tle skalistego pejzażu. Centrum obrazu stanowi ciało Chrystusa składane do sarkofagu ustawionego w poprzek na pierwszym planie. Całun z ciałem dźwigają mężczyźni stojący po lewej stronie - Józef z Arymatei i Nikodem, z których jeden stoi przed grobem i ukazany jest tyłem w trzech czwartych. Tors noszący ślady męki podpiera stojąca po prawej stronie za sarkofagiem matka Ukrzyżowanego, czule obejmując jego głowę. Obok stoi jedna z Marii ocierając chustą zapłakaną twarz. Pozostałe postaci ukazane są z tyłu i powyżej. Sugestywne gesty i spojrzenia budują nastrój żałobnej sceny. Szaty modelowane światłocieniowo są obficie złocone.

Złożenie do grobu

płaskorzeźba ołtarzowa

warsztat szczeciński

1510 — 1520

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 17 obiektów

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd