treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo, materiał

Kategoria 1

Autor, wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania, znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja, status

Kategoria 1

Czas powstania, datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
Ujęcie przodu. Płaski okrągły talerz wykonany z fajansu, pomalowany na biało i ozdobiony motywem florystycznym w kolorach: zielonym, niebieskim, różowym i żółtym.

Talerz

nieznany

1918 — 1939

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Rzeźba w drewnie lipowym, niepolichromowana, przedstawiająca postać kobiety nachylonej nad dzieckiem, stojącym przy kolanach. Kobieta w chustce na głowie zawiązanej pod brodą, o twarzy trójkątnej, dużych oczach, wąskich ustach. Ubrana w bluzkę z długimi rękawami i serdak z zaznaczoną baskinką , w długiej spódnicy pokrytej stylizowanymi wielopłatkowymi kwiatami na gałązce. U dołu biegnie pasek w formie falistej linii. Kobieta obejmuje rękami dziecko, zwrócone do niej twarzą. Dziecko z włosami sięgającymi do szyi, zaznaczonymi rowkowanymi nacięciami – uczesane z przedziałkiem  pośrodku. W długiej sukience, ozdobionej falistymi liniami poziomymi u dołu i góry, pionowymi pośrodku.

Macierzyństwo

Mąka, Stanisława

1975

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/4405/ML - Portret młodej wieśniaczki. Ukazana en face. Postać ucięta na wysokości bioder. Twarz o melancholijnym wyrazie, miękko modelowane, regularne rysy. Duże oczy, wzrok skierowany w prawo, jasna karnacja, lekko zaróżowione policzki. Na czole biała przepaska, głowa okryta zawiązaną wokół szyi chustką w kolorze przytłumionej czerwieni z niebiesko - zielonym wzorem. Ubrana w obszerne ciemnobrązowe palto. Dziewczyna trzyma przed sobą dzban o zielono-brązowym brzuścu. U góry, w tle po lewej niewyraźne zarysy chaty, po prawej wiejska kapliczka przydrożna i sylwetka przechodzącej kobiety. Przedstawienie modelowane przez 
zagęszczenie miękko roztartych kresek. Kształty podkreślone delikatnym, czarnym konturem.

Dziewczyna z dzbanem

Axentowicz, Teodor

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/10493/ML - Koszula z białego płótna o kroju przyramkowym. Kołnierz i mankiety z grubszego płótna, ozdobione pasami haftów krzyżykowych i „za igłą”, w kolorach: granatowym, brązowym, czerwonym i pomarańczowym. Wiązana pod szyją na tasiemkę i zapinana na guziczek.

Koszula kobieca

nieznany

1900 — 1930

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/10495/ML - Fartuszek z cienkiej wełenki w kolorze czarnym, wszyty w płócienną oszewkę i wiązany na troczki. Suto marszczony. W odległości 13 cm od pasa naszyte wstążki (szer. 1,5 cm) i koronki (szer. 2 cm) w kolorach: zielonym, czerwonym, koronka biała, czerwonym i żółtym. Dół wykończony białą koronką (szer. 4,5 cm). Powyżej naszyte 2 wstążki: czerwona i różowa.

Fartuszek

nieznany

1900 — 1930

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1715/ML - Scena rodzajowa przedstawiająca dziewczynę i starca w otoczeniu  jesiennego krajobrazu. Starzec przedstawiony na tle pnia drzewa, w pozycji siedzącej, ujęty do wysokości kolan, 3/4 w prawo. Głowa pochylona do przodu, siwe włosy i broda. Twarz pokryta siecią zmarszczek, wychudzona, o zapadniętych policzkach. Ubrany w brązowy płaszcz, dłonie złożone, wsparte o laskę. Obok niego dziewczyna, prawym ramieniem oparta o  drzewo. Stojąca, głowa 3/4, lekko pochylona w prawo, tułów en face. Twarz o łagodnych rysach, wzrok skierowany ku górze, drobne wąskie usta. Na twarzy wyraz smutku. Ubrana w luźną, brązową sukmanę, na głowie związana z tyłu karminowa chustka z akcentami zieleni, błękitu i żółcieni na rogach. W tle zarysy bezlistnych drzew.
sygn. p.d.: T. axentowicz

Starzec i dziewczyna

Axentowicz, Teodor

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena rodzajowa. Na tle białej płaszczyzny śniegu korowód wieśniaków zmierzających do cerkwi, której fragment ukazany w lewym górnym rogu. Ustawione w ukośny szereg postacie zajmują centrum kompozycji. Ciemne szaro-brunatne ubrania ludzi kontrastują z bielą tła. Kolorystyka ożywiona niebieskimi, czerwonymi, żółtymi akcentami kobiecych chustek i niesionych w procesji chorągwi. W głębi fragment łagodnego stoku, którego krawędź wyznaczają zielone plamy drzew. Nad nimi błękitny pas zachmurzonego nieba. Przedstawienie uzyskane za pomocą swobodnych, nakładających się plam kolorów.
sygn. śr. d.:T.axentowicz

Święto Jordanu

Axentowicz, Teodor

Muzeum Narodowe w Lublinie

krzyż pasyjny - Ujęcie z przodu; Drewniany, czerwony krzyż pasyjny, usytuowany na białej, dwustopniowej, kwadratowej podstawie ozdobionej ciemnym malowanym wzorem półkolistych form i liści, której krawędzie pokryto czerwoną farbą. Bogato dekorowany białymi i fioletowymi wzorami kwiatowymi i obłymi liniami, dodatkowo boki ramion krzyża zostały ozdobione plastycznym falistym motywem w kolorze srebrnym, którego krawędzie podkreślono czerwoną farbą. W jego centralnej części umieszczono wykonaną z formy głowę cierpiącego Chrystusa w koronie cierniowej, nad nią zaś postać gołębia i napisane na prostokątnej plakietce czarnym tuszem litery I.N.R.I. Całość wypełniono rozlicznymi atrybutami i symbolami męki pańskiej, takimi jak: serce, tunika, kielich, kogut, zielona drabina, zielone włócznie (?), szczypce i młotek. Narożniki między skrzyżowanymi ramionami krucyfiksu udekorowano czterema koralowymi różami oraz czterema potrójnymi promieniami w kolorze pomarańczowym.

Krzyż pasyjny

nieznany

1978

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kaftan do tańca negritos - Ujęcie z przodu; Czerwony, lekko wyblakły, welurowy kaftan o trapezowatym kształcie i luźnym kroju, bogato haftowany, ozdobiony kolorowymi cekinami i szklanymi paciorkami. Na rękawach i przedniej części dominują wzory florystyczne, po lewej stronie wyhaftowano kolorowego ptaka przypominającego papugę. Rękawy wykończono niebieską satyną, na welurowej tkaninie zauważalne odbijające się wzory kwiatowe. Na czerwonym welurze miejscami widoczne pozostałości odciskanego wzoru kwiatowego - szczególnie widoczne przy dekolcie. Widoczne naprawy - ślady szycia.

Kaftan do tańca negritos

nieznany

około 1951 — 1978

Muzeum Narodowe w Szczecinie

retablo - Ujęcie z przodu; Jasna, bogato dekorowana kolorowymi wzorami florystycznymi, prostopadłościenna, wewnątrz dwupoziomowa skrzynka (kapliczka) z dwuskrzydłowymi drzwiczkami, zwieńczona trójkątną koroną. Na wyższym poziomie pokazano Narodzenie Dzieciątka Jezus, gdzie wykonane z pasty ziemniaczanej i gipsu, polichromowane postacie Marii, Józefa i malutkiego Jezusa ustawiono na podwyższeniu. Bezpośrednio za Świętą Rodziną znajdują się zwierzęta: osioł i krowa. Poniżej głównych (nieco większych od pozostałych) figur zaprezentowano miejscową ludność (kobiety, mężczyzn i dzieci) w pozycji modlitewnej – większość klęczy z dłoniami złożonymi i skierowanymi ku Dzieciątku. Pierwszy rząd wypełniają najmniejsze figurki zwierząt hodowlanych: kóz, owiec, cieląt, jagniąt, krów, kur, źrebiąt oraz kota. Tło przedstawienia składa się z dwóch różnych dekoracji. Po obu bokach zastosowano wzór kropkowy (wielokolorowy) na białym tle, natomiast centralnie za postaciami namalowano usytuowane nisko na horyzoncie czerwone słońce na żółtym tle. Dolne piętro przedstawia scenę rodzajową: sprzedawcę kapeluszy w sklepie lub na targu w towarzystwie miejscowej ludności, instrumentów muzycznych i prawdopodobnie psa. Różowe tło wypełniono trzema rzędami figurek przedstawiających biało-czarne kapelusze typu panama.

Narodzenie Dzieciątka Jezus (Sprzedawca kapeluszy)

retablo

nieznany

około 1970 — 1975

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 11 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd