treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo, materiał

Kategoria 1

Autor, wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania, znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja, status

Kategoria 1

Czas powstania, datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
krzyż pasyjny - Ujęcie z przodu; Drewniany, czerwony krzyż pasyjny, usytuowany na białej, dwustopniowej, kwadratowej podstawie ozdobionej ciemnym malowanym wzorem półkolistych form i liści, której krawędzie pokryto czerwoną farbą. Bogato dekorowany białymi i fioletowymi wzorami kwiatowymi i obłymi liniami, dodatkowo boki ramion krzyża zostały ozdobione plastycznym falistym motywem w kolorze srebrnym, którego krawędzie podkreślono czerwoną farbą. W jego centralnej części umieszczono wykonaną z formy głowę cierpiącego Chrystusa w koronie cierniowej, nad nią zaś postać gołębia i napisane na prostokątnej plakietce czarnym tuszem litery I.N.R.I. Całość wypełniono rozlicznymi atrybutami i symbolami męki pańskiej, takimi jak: serce, tunika, kielich, kogut, zielona drabina, zielone włócznie (?), szczypce i młotek. Narożniki między skrzyżowanymi ramionami krucyfiksu udekorowano czterema koralowymi różami oraz czterema potrójnymi promieniami w kolorze pomarańczowym.

Krzyż pasyjny

nieznany

1978

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena biblijna - ujęcie z przodu; Odbitka w układzie pionowym, czarną farbą drukarską na prostokątnym arkuszu papieru. Arkusz obcięty – ślad odcisku płyty zachowany w górnej, lewej części; liczne przedarcia brzegów, większość podklejona papierem, ubytek lewego dolnego rogu; 
Kompozycja symultanicznie przedstawia wydarzenia związane z ukrzyżowaniem Chrystusa na Golgocie. Na pierwszym planie po lewej odział konnicy rzymskiej z dowódcą i chorążym na czele. Po prawej biodro i noga robotnika uczestniczącego w podnoszeniu krzyża. W głębi słudzy przybijają Chrystusa do leżącego krzyża, a za nimi widoczni dwaj żołnierze rzymscy prowadzący skazanego na miejsce kaźni. Szymon Cyrenejczyk podtrzymuje prawą rękę Chrystusa. W tle widoczna zabudowa Jerozolimy. Pod przedstawieniem po lewej zachowana data wykonania odbitki: Aº 1638, a po prawej fragment dedykacji: D CORNELIO VANDER GEEST VIRORVM OPTIMO [...].

De Kriusoprichting | Podniesienie krzyża

scena biblijna

Rubens, Peter Paul

1638

Muzeum Narodowe w Szczecinie

przedmiot kultowy, figurka - Ujęcie lewej strony w pionie. Figurka drewniana przedstawiająca konia z realistycznie zaznaczonym łbem i szyją.

Figurka zoomorficzna

nieznany

wczesne średniowiecze

Muzeum Narodowe w Szczecinie

broń - Ujęcie z przodu. Brązowy miecz z rękojeścią zakończoną tarczką oraz szeroką głownią. Całość jest bogato zdobiona ornamentem punktowym oraz nacięciami.

Miecz

kultura łużycka

około 1200 p.n.e. — 1000 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ujęcie awersu. Denar Trajana. Powierzchnie są w znacznym stopniu starte, a wyobrażenia i napisy są częściowo nieczytelne. Na awersie widnieje popiersie cesarza w wieńcu laurowym, zwrócone prawym profilem, na lewym dalszym barku widoczna udrapowana szata. W otoku znajduje się napis IMP TRAIANO AVG GER DAC PM TRP. Na rewersie znajduje się personifikacja Dacii w żałobie lub wyobrażenie pokonanego Daka. Jest zwrócona w prawo postać w stroju dackim: spodniach, krótkiej tunice (płaszczu?) i szpiczastej czapce. Postać ta siedzi na stosie uzbrojenia prawa dłonią zakrywa twarz. Wokół wizerunku znajduje się częściowo tylko zachowany napis COS V PP SPQR OPTIMO PRINC.

Denar Trajana

nieznany

1. połowa II wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

pierścień z Pęzina - Ujęcie ze skosu z prawej; Pierścień zbudowany z obrączki i dużej prostokątnej tarczki. Zewnętrzna część obrączki, lekko wypukła, ukształtowana została w formie dwóch antytetycznie ułożonych lwów dotykających paszczami tarczki. Tarczka prostokątna, zbliżona do kwadratu, o fasetowanych bokach. Wzdłuż boków łączących się z obrączką, wąskie strzemiączka ozdobione nacinaniem. W środkowej części tarczki, we wklęsłym reliefie, postać stojącego mężczyzny w długiej szacie, z włócznią i podłużną, trójkątną tarczą w dłoniach. Na sfazowanych brzegach tarczki nierozpoznana inskrypcja, składająca się z 10 znaków rozdzielonych dwoma znakami krzyża greckiego.

Pierścień z Pęzina

nieznany

1124 — 1225

Muzeum Narodowe w Szczecinie

harpun z jednym zadziorem - ujęcie z góry; Harpun z jednym zadziorem wykonany z fragmentu kości długiej śródstopia jeleniowatego. Podłużny, o owalnym przekroju i zachowanej naturalnej wklęsłości wewnętrznej części kości. Nosi liczne ślady skrobania i strugania narzędziami krzemiennymi, w postaci podłużnych linii i poprzecznego prążkowania. Wierzchołek został dodatkowo zagładzony. Niewielki, stożkowaty zadzior odchylony jest od trzonka o około 45 stopni. podstawa dwustronnie ścieniana.

Harpun z jednym zadziorem

kultura Ertebølle

9600 p.n.e. — 4100 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

ostrze ornamentowane - ujęcie z przodu; Ostrze wykonane z kości śródstopia jelenia. Kość została rozbita wzdłuż dłuższej osi. Złamana powierzchnia formuje ostry szpic, zagładzony w trakcie produkcji narzędzia. Na zabytek, po dwóch stronach naturalnego wgłębienia kości, naniesiono dwie serie poprzecznych, lekko skośnych nacięć, mogących mieć znaczenie symboliczne lub magiczne. Przy wierzchołku zostały one częściowo wytarte na skutek użytkowania. Zabytek złamany i sklejony w części środkowej oraz przy wierzchołku, samego wierzchołka brak. Zabytek ma jednolitą barwę, co jest niezwykłe w przypadku tak wczesnych przedmiotów.

Ostrze ornamentowane

kultura Kongemose

9600 p.n.e. — 5400 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

tylczak typu Federmesser - ujęcie z przodu; Tylczak Fedemesser, wykonany na prostym wiórze odbitym miękkim tłukiem od rdzenia jednopiętowego. Zabytek wykonany z szarego krzemienia kredowego o pojedynczych jasnoszarych plamach. Tylec uformowany stromym retuszem. Ślady użytkowania w postaci drobnych wyłuskań widoczne są na nieretuszowanej krawędzi. Zabytek jest lekko spatynowany, z drobnymi rdzawymi plamkami widocznymi na powierzchni.

Tylczak typu Federmesser

kultura Federmesser

11900 p.n.e. — 11000 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 18 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd