![MNS/Sp/1783/2 Poziomy lightbox w aluminiowej ramie z przedstawieniem nagiej, ciężarnej kobiety - Ujęcie z przodu., z oddali. Podświetlane pudło w aluminiowej ramie w układzie poziomym. Na pierwszym planie postać leżącej na lewym boku nagiej, brzemiennej kobiety. Tło białe neutralne. Kobieta lewą ręką podpiera głowę, prawą opiera na brzuchu. Ciało szczupłe, włosy długie, kręcone. Wzgórek łonowy bez owłosienia](/brepo/panel_repo/2022/04/07/dhd9o0/contain-360-1000-max-mns-sp-1783-2-dscf58591-i-ppp.jpg)
Aleksandria
2002 — 2004
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka krytyczna i postkrytyczna
Marta Deskur (ur. 1962) to artystka znana z rozbudowanych multimedialnych instalacji tworzonych w formie figuralnych kompozycji fotograficznych, często uzupełnianych filmami wideo. Jedną z ulubionych technik fotograficznych artystki jest lightbox – technika polegająca na drukowaniu zdjęć na przezroczystych foliach przystosowanych do podświetlenia od tyłu. Tak przygotowane wydruki są montowane w specjalnych kasetonach wyposażonych w lampy. Lightbox pozwala na uzyskanie wyjątkowego efektu estetycznego – fotografie sprawiają wrażenie świecenia wewnętrznym światłem, zyskując szczególną aurę. Artystka umiejętnie wykorzystuje walory lightboxu w wielu swoich projektach, techniką tą posłużyła się także w zrealizowanym w latach 2002–2004 cyklu pt. „Dziewice” – serii zdjęć brzemiennych kobiet, które pozytywnie zareagowały na opublikowane przez artystkę w prasie zaproszenie do współpracy. Formalny zabieg polegający na umieszczeniu portretowanych postaci na białym, neutralnym tle i skierowanie na nie od tyłu strumienia światła odrealnia sylwetki kobiet, lokując je w bliżej nieokreślonej przestrzeni. Wrażenie imaginacyjnego charakteru wizerunków kobiet pogłębiają efekty cyfrowej obróbki zdjęć, w tym zastąpienie twarzy uczestniczek projektu twarzą samej artystki. Zastosowane przez nią rozwiązania formalne i przewrotny tytuł nadany pracy mają kluczowy wpływ na kształtowanie artystycznego przekazu dzieła. Dzięki nim Deskur zmienia materiał wyjściowy – serię zdjęć kobiet w ciąży, w intrygującą wizualną zagadkę.
Magdalena Lewoc
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 30 cm, szerokość: 70 cm
Rodzaj obiektu
fotomontaż, lightbox
Technika
montaż, druk cyfrowy, grafika komputerowa, fotografia cyfrowa, lightbox
Tworzywo / materiał
folia transparentna, lampa, kabel zasilający, aluminium, tworzywo sztuczne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
2002 — 2004
Muzeum Narodowe w Szczecinie
2002 — 2004
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna