
Emerancja Samoczwarć (Święta Anna Samoczwarć)
grupa rzeźbiarska
około 1515 — 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rzeźba średniowieczna Pomorza Zachodniego
Rzeźba frontalnie tronującej Marii o majestatycznej pozie reprezentuje przedstawienie typu Tron Mądrości (łac. Sedes Sapientiae), popularne w sztuce od 2. połowy X wieku szczególnie w środowisku cysterskim. Figury te, zazwyczaj opracowywane jako pełnoplastyczne funkcjonowały jako mobilne. Zależnie od sprawowanych praktyk religijnych – ustawiano je na ołtarzu lub noszono podczas procesji. Przyścienne opracowanie rzeźby z Gardna sugeruje jej funkcjonowanie jedynie w obrębie ołtarza, zaś jej niewielkie wymiary świadczą o przeznaczeniu do prywatnych praktyk dewocyjnych. Stylistyka rzeźby i jej kompozycja wywodzą się z wzorów skandynawskich z XII i XIII wieku, zwłaszcza szwedzkich, skąd znane są przykłady figur tego rodzaju osadzonych w ołtarzach baldachimowych, stanowiących rodzaj niewielkiej kapliczki dedykowanej pojedynczej figurze. Charakterystycznym elementem prezentowanego przedstawienia jest wysoki zaplecek tronu o geometrycznym ażurowym zwieńczeniu przymocowany do figury. Analogie dla tego rozwiązania również odnaleźć można w takich przykładach plastyki skandynawskiej jak Madonna z Appuny z około 1180–1200 czy Święta z Hörsne na Gotlandii z XIII wieku.
Rzeźba jest drugą z najstarszych przedstawień Madonny tronującej z terenu Pomorza, zachowanych w zbiorach szczecińskich (MNS/Szt/179). Łączy je typ ikonograficzny, bliski czas powstania, stylistyczne oddziaływania sztuki skandynawskiej XIII wieku oraz fundacja, przypisywana pomorskim cystersom, stąd w literaturze zwykle omawiane były razem. Ich pochodzenie wiązane jest z miejscowością Gardno (powiat gryfiński), choć w notatkach archiwalnych dotyczących prezentowanej rzeźby, pojawia się też informacja o wsi Stawno (powiat goleniowski) w tym kontekście.
Rzeźba prezentowana jest na wystawie stałej Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu.
Kinga Krasnodębska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 48 cm, szerokość: 23 cm
Rodzaj obiektu
figura, przedmiot sakralny, element ołtarza
Technika
rzeźbienie, polichromia
Tworzywo / materiał
drewno dębowe, drewno lipowe, farba
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany warsztat pod wpływem sztuki Szwabii
około 1515 — 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
warsztat zachodniopomorski
około 1430
Muzeum Narodowe w Szczecinie
warsztat Mistrza Poliptyku Stargardzkiego
około 1450
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.