treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: cystersi

Liczba wyników: 13

Obiekty

10
Tronująca Madonna z Dzieciątkiem - Ujęcie z przodu; Niewielka figura tronującej Marii z dzieciątkiem o zwartej bryle, przytwierdzona do wysokiego zaplecka o geometrycznym zwieńczeniu, polichromowana. Rzeźba w typie Sedes Sapientiae ukazuje frontalnie siedzącą na tronie Marię w sztywnej, wyprostowanej pozie z dzieckiem w wieku chłopięcym usytuowanym bokiem, w pozycji siedzącej, ponad jej lewym kolanem. Długa suknia i płaszcz Marii oraz tunika Jezusa gładko przylegają do ciał postaci tworząc nieznaczne, schematyczne draperie w partii nóg. Między goleniami Marii tkanina układa się w charakterystyczne trójkątne fałdy o ostrych krawędziach. Hieratyczne pozy postaci przełamuje gest dłoni matki przytrzymującej syna oraz prawa ręka chłopca wyciągnięta wysoko i ułożona na piersi matki. Głowa Marii osadzona na sztywnej, szerokiej szyi okryta chustą ułożoną w tylnej partii na kształt welonu sięgającego do ramion. Twarz pociągła, owalna, zastygła w pozbawionym emocji wyrazie. Symetryczna fryzura chłopca z falujących włosów sięga poniżej uszu. Zwieńczenie gładko opracowanego zaplecka tworzy kolisty nimb za głową Marii flankowany trójkątnymi sterczynami oparcia tronu. Rzeźba opracowana jako przyścienna. Brak prawej dłoni Marii. Powierzchniowe ubytki drewna i otwory po drewnojadach. Polichromia zachowana szczątkowo.

Tronująca Madonna z Dzieciątkiem

figura ołtarzowa

warsztat pomorski

około 1300

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Piękna Madonna z Żarnowa - Ujęcie z przodu; figura ołtarzowa; Kobieca figura stojąca na czworobocznej podstawie w obszernych szatach i koronie, trzymająca przy boku dzieciątko. Sylwetka kobieca zakomponowana w wyraźnym kontrapoście, odchylająca tors do tyłu i w lewo, z twarzą zwróconą w trzech czwartych w prawo ku dzieciątku trzymanym na lewym biodrze. Maria ukazana w wieku młodzieńczym nosi długą suknię i płaszcz, którego poła przerzucona przodem układa się w miękką kolistą, wydatną fałdę. Brzegi płaszcza opadają poniżej uniesionych do przodu dłoni spiętrzonymi dekoracyjnie fałdowaniami. Na głowie nałożona wysoka korona oraz chusta zsuwająca się do tyłu i opadająca miękkimi łukami wokół szyi. Twarz owalna z wysokim czołem i wydatnymi policzkami, o łagodnym wyrazie. Dzieciątko o pulchnych nóżkach siedzi przy biodrze, podtrzymywane lewą dłonią matki. Brakuje prawej dłoni Marii i figury dzieciątka powyżej bioder. Na powierzchni rzeźby widoczne pozostałości polichromii.

Piękna Madonna z Żarnowa

figura ołtarzowa

warsztat zachodniopomorski

około 1430

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Tronująca Madonna z Dzieciątkiem - ujęcie z przodu; Maria o drobnej, smukłej sylwetce siedzi frontalnie na tronie o lekko podwyższonych bokach. Dłonią podtrzymuje dziecko ułożone w pozycji siedzącej z lekko podkurczonymi nogami i usytuowane na jej lewym kolanie. Postaci ubrane są w długie tuniki opadające podłużnymi wąskimi fałdami rytmicznie różnicującymi powierzchnię szat. Figura o drążonym odwrociu została opracowana jako przyścienna. Powierzchnia rzeźby jest uszkodzona, zwłaszcza w partii twarzy Marii; nosi liczne ślady po owadach. Głowa Jezusa i prawa ręka Marii nie zachowały się. Pozostałości polichromii widoczne są w zagłębieniach rzeźby.

Tronująca Madonna z Dzieciątkiem

warsztat zachodniopomorski

około 1260

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kapitel z przedstawieniem posiłku mnichów - Ujęcie mnicha usługującego do stołu oraz uszkodzonego narożnika. Kapitel blokowo-kielichowy wykuty z jednego kawałka kamienia. Okrągłą podstawę otacza wałek o profilu trójkątnym. Zwieńczenie o kształcie czworobocznym. Powierzchnia dekorowana dookoła płaskorzeźbionymi przedstawieniami sześciu mnichów podczas przygotowywania potraw, usługiwania do stołu i spożywania posiłku. Postaci o smukłej mocnej budowie i wyprostowanej sylwetce ubrane w habity. Powierzchnia szat i obrusów na stołach plastycznie pofałdowana. Charakterystyczne zdobienie podwójnym wałkiem na brzegach tkanin. Relief półplastyczny, światłocieniowy. Tło opracowane gładko. Znaczne uszkodzenia płaskorzeźby na dwóch bokach kapitela. Pod spodem centralne wgłębienie do umocowania trzpienia łączącego kapitel z trzonem.

Kapitel z przedstawieniem posiłku mnichów

warsztat gotlandzki

1330 — 1340

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kapitel z przedstawieniem czterech apostołów - Ujęcie narożnika z liśćmi palmetowymi, pod kątem widoczni dwaj apostołowie. Kapitel blokowo-kielichowy, rozszerzający się ku górze, wykuty z jednego kawałka kamienia. Okrągłą podstawę otacza wałek o profilu trójkątnym. Zwieńczenie w formie szerokiej czworobocznej płyty abakusa o krawędziach profilowanych wałkiem i wklęską. Na osi każdego boku półplastyczne przedstawienie frontalnie ukazanych postaci Apostołów: Piotra, Pawła, Bartłomieja i Jakuba Starszego. Pomiędzy nimi duże liście palmetowe dekoracyjnie ułożone na narożnikach. Postaci o dużych głowach i dość smukłej budowie, trzymają atrybuty. Długie tuniki i płaszcze o pofałdowanej powierzchni przylegają do sylwetek. Charakterystyczne zdobienie krawędzi szat podwójnym wałkiem i symetrycznie ułożone falujące fryzury. Relief półplastyczny, światłocieniowy. Tło opracowane gładko. Jedno z naroży kapitela uszkodzone. Liczne pęknięcia i ukruszenia na powierzchni kamienia. Pod spodem centralne wgłębienie do umocowania trzpienia łączącego kapitel z trzonem.

Kapitel z przedstawieniem czterech apostołów

warsztat gotlandzki

1330 — 1340

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kapitel z przedstawieniem liści dębu - Ujęcie jednego boku. Kapitel blokowo-kielichowy, rozszerzający się ku górze, wykuty z jednego kawałka kamienia. Okrągłą podstawę otacza wałek o trójkątnym profilu. Zwieńczenie w formie szerokiej czworobocznej płyty abakusa. Płaskorzeźbioną powierzchnię między wałkiem i abakusem wypełniają ustawione pionowo w narożnikach pięciolistne gałązki dębu z pojedynczym żołędziem. Mięsiste liście ukazane frontalnie w układzie niemal symetrycznym. Wyraźnie zaznaczona falista linia brzegu blaszki i wklęsły ryt unerwienia liści. Relief półplastyczny, światłocieniowy. Tło opracowane gładko. Drobne pęknięcia na powierzchni kamienia. Liczne ukruszenia zwłaszcza w partii abakusa i dolnego walka. Pod spodem centralne wgłębienie do umocowania trzpienia łączącego kapitel z trzonem.

Kapitel z przedstawieniem liści dębu

warsztat gotlandzki

1330 — 1340

Muzeum Narodowe w Szczecinie

czarci kapitel - Ujęcie czarta ciągnącego zakonnicę za welon. Kapitel blokowo-kielichowy, rozszerzający się ku górze, wykuty z jednego kawałka kamienia. Okrągłą podstawę otacza wałek o trójkątnym profilu. Czworoboczne zwieńczenie. Powierzchnia dekorowana płaskorzeźbionymi przedstawieniami pięciu mnichów, stołu eucharystycznego z kielichem i hostią oraz czarta. Postaci o krępej sylwetce i dużych głowach. Brzegi szat dekorowane charakterystycznym podwójnym wałkiem. Czart nagi, o muskularnej budowie, z dużą głową i długimi uszami. Okrągła twarz o migdałowatych oczach, wyszczerzona w szerokim uśmiechu. Relief głęboki, półplastyczny, światłocieniowy. Gładko opracowane tło. Niewielkie obtłuczenia przy podstawie i zwieńczeniu. Brak abakusa. Pęknięcie dookoła kapitela na wysokości powyżej wałka. Pod spodem centralne wgłębienie do umocowania trzpienia łączącego kapitel z trzonem.

Czarci kapitel

nieznany

1330 — 1340

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kapitel z przedstawieniem łodygi passiflory - Ujęcie jednego boku. Kapitel blokowo-kielichowy, rozszerzający się ku górze, wykuty z jednego kawałka kamienia. Okrągłą podstawę otacza wałek o trójkątnym profilu. Zwieńczenie w formie szerokiej czworobocznej płyty abakusa. Pomiędzy wałkiem i abakusem płaskorzeźbiona, wijąca się dookoła łodyga passiflory. Z niej wyrastają rozłożyste liście o palmetowym kształcie, akcentujące narożniki kapitela. Forma rośliny pełna, mięsista. Tło opracowane gładko. Drobne pęknięcia na powierzchni kamienia. Narożnik abakusa ukruszony. Pod spodem centralne wgłębienie do umocowania trzpienia łączącego kapitel z trzonem.

Kapitel z przedstawieniem łodygi passiflory

nieznany

1330 — 1340

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kapitel z przedstawieniem czterech mnichów - atlantów - Ujęcie jednego boku Kapitel blokowo-kielichowy, rozszerzający się ku górze, wykuty z jednego kawałka kamienia. Okrągłą podstawę otacza wałek o trójkątnym profilu. Zwieńczenie w formie szerokiej czworobocznej płyty abakusa. W narożnikach kapitela płaskorzeźbione wizerunki czterech mnichów. Postaci o krępej budowie ukazane frontalnie, w pozycji przykucniętej. Stopami opierają się o dolny wałek, głowami podpierają abakus. Relief głęboki, półplastyczny, światłocieniowy. Gładko opracowane tło. Niewielkie uszczerbienia zwłaszcza w partii abakusa i dolnego wałka. Pod spodem centralne wgłębienie do umocowania trzpienia łączącego kapitel z trzonem.

Kapitel z przedstawieniem czterech mnichów - atlantów

nieznany

1330 — 1340

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Piękna Madonna - Ujęcie z przodu skosem w lewo; Rzeźba pełnoplastyczna wykonana z dwóch bloków alabastru. Przedstawia stojącą Marię z Dzieciątkiem. Niska sylwetka Marii upozowana jest na kształt litery „S”, w lekkim kontrapoście. Postać ubrana jest w długą białą suknię i obszerny złocony płaszcz, którego fragment przerzucony przodem układa się w dwie wydatne festonowe fałdy. Gęsto udrapowane szaty modelowane są miękko. Maforium, tylko częściowo zasłaniające falujące włosy Marii, opada na ramiona. Długie, szczupłe palce uniesionych dłoni Marii podtrzymują leżące przy Jej piersi nagie Dzieciątko trzymające oburącz jabłko. Charakterystyczne łagodne rysy postaci: okrągłe głowy, płaskie szerokie twarze o pełnych policzkach, wypukłych oczach, wąskim nosie i drobnych ustach w lekkim uśmiechu, a także włosy Dzieciątka ułożone w stożkowe loczki przylegające do głowy. Tylna część figury opracowana schematycznie. Szczyt głowy Marii ścięty ku tyłowi, gładko opracowany, z centralnym otworem. Części figury łączą się za pomocą szerokiego drewnianego trzpienia.

Piękna Madonna

warsztat wirtemberski

około 1440

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 10 obiektów

Ścieżki edukacyjne1

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd