treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: macierzyństwo

Obiekty

40
Scena rodzajowa przedstawiająca wiele wizerunków macierzyństwa.  Akwarela przedstawia rozbudowaną scenę utrzymaną w ciepłej kolorystyce oddzieloną uchylonym ogrodzeniem od pustej przestrzeni z pojedynczą sylwetką ludzką w oddali i domami, ukazanymi w chłodnych barwach. Podwórze, w którym matka z dziećmi i zwierzęta zajmujące się młodymi. Po prawej obok drzewa, ściana domu, w otwartych drzwiach stoi młoda kobieta obejmująca się za ramiona i trzymająca koszyk. Ubrana w suknię za kolana, ujęta z profilu, z długim warkoczem, pochyla się nad matką, zakładając nogę za nogę. Przed nią na ławce, tuż pod drzewem kobieta karmiąca piersią małe dziecko trzymane na kolanach, ubrana w białą koszule i czerwoną spódnicę przykrytą białym fartuchem. U jej stóp leży na ziemi drugie, większe dziecko. Dalej przy ogrodzeniu krowa zajmująca się cielakiem, leżąca świnia z prosiętami, kury z kurczętami. W prawym narożniku dwie duże owce – leżąca przysłonięta stojącą – i jedna mała. Za nimi oparte o ścianę dwa kije, wyżej wisząca szmata i sygnatura autora: „1873/ K. Tyssot/ w Sabinów”. W lewym narożniku siedzący pies. Przy ogrodzeniu kaczki. Kompozycja zamknięta w ściętych narożnikach, cienkim obramowaniem.

Macierzyństwo

Tyssot, K.

Muzeum Narodowe w Lublinie

Rzeźba w drewnie lipowym, niepolichromowana, przedstawiająca postać kobiety nachylonej nad dzieckiem, stojącym przy kolanach. Kobieta w chustce na głowie zawiązanej pod brodą, o twarzy trójkątnej, dużych oczach, wąskich ustach. Ubrana w bluzkę z długimi rękawami i serdak z zaznaczoną baskinką , w długiej spódnicy pokrytej stylizowanymi wielopłatkowymi kwiatami na gałązce. U dołu biegnie pasek w formie falistej linii. Kobieta obejmuje rękami dziecko, zwrócone do niej twarzą. Dziecko z włosami sięgającymi do szyi, zaznaczonymi rowkowanymi nacięciami – uczesane z przedziałkiem  pośrodku. W długiej sukience, ozdobionej falistymi liniami poziomymi u dołu i góry, pionowymi pośrodku.

Macierzyństwo

Mąka, Stanisława

1975

Muzeum Narodowe w Lublinie

Rzeźba - 

Rzeźba - "Tryptyk oświęcimski"

Kołacz, Edward

2. połowa XX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

R/7280/ML - Scena rodzajowa w pionowym prostokącie przedstawiająca mężczyznę i kobietę we wnętrzu. Na pierwszym planie niski kwadratowy stół na którym siedząca tyłem naga kobieta. Przed nią mężczyzna w smokingu, pochylony, całuje dłoń kobiety. Przy prawaej krawędzi duża lampa z ozdobnym abazurem oświetlająca scenę. Kompozycja utrzymana w chłodnej tonacji, zbudowana w oparciu o kontrasty barwne i świetlne, bliska impresjonistycznemu sposobowi obrazowania.

Pocałunek

Wydra, Jan

Muzeum Narodowe w Lublinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Rzeźba - postać Chrystusa Ukrzyżowanego wpasowana w konar brzozowy, nienaturalnie duża głowa.

Krucyfiks

Kołacz, Edward

2. połowa XX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

figura kultu przodków - Ujęcie z przodu. Rzeźbiona w biało-szarym kamieniu dość duża postać kobiety w pozycji siedzącej. Kobieta w dłoniach trzyma dziecko. Postaci zaznaczono charakterystyczną fryzurę lub nakrycie głowy w formie lekko zaokrąglonej, spiczastej czapki. Widoczne rysy oraz przebarwienia.

Figura kultu przodków

nieznany

około 1901 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

figura kultu przodków - Ujęcie z przodu z lewej skosem. Rzeźbione w grafitowym kamieniu dwie postaci ludzkie w pozycji siedzącej. Mniejsza postać – najprawdopodobniej dziecko - siedzi na kolanach większej - najprawdopodobniej kobiety. Obie postacie ozdobiono licznymi nacięciami liniowymi. Widoczne rysy i mikropęknięcia.

Figura kultu przodków

nieznany

około 1901 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba; przedmiot obrzędowy; figura kultu zmarłych - Ujęcie z przodu. Rzeźba o gładkiej powierzchni w szarym steatycie, przedstawiająca postać ludzką o cechach kobiecych, otoczoną piątką mniejszych, dziecięcych sylwetek w różnych pozach.

Figura kultu zmarłych

nieznany

1901 — 1973

Muzeum Narodowe w Szczecinie

płaskorzeźba ołtarzowa; Rodzina Marii - Ujęcie z przodu; Wysoka płaskorzeźbiona płyta z przedstawieniem wielofigurowym, polichromowana. Ukazuje grupę strojnie ubranych kobiet siedzących na ławie i piastujących małe dzieci oraz mężczyzn widocznych powyżej wysokiego zaplecka ławy. W scenie dominuje przedstawienie św. Anny o nieco zwiększonych proporcjach. Święta w chuście na głowie i z różańcem przypiętym do paska wraz z Marią o długich falujących włosach podtrzymują nagiego Jezusa balansującego pomiędzy ich kolanami. Po prawej siedzi Maria Kleofasowa w wysokim marszczonym czepcu z czwórką synów ubranych w tuniki, z których jeden, stojący na kolanach, bawi się otwartą księgą, pozostali biegają wokół kociołka u stóp matki. Brodaci mężczyźni usytuowani za ławą, powyżej kobiet, widoczni w półpostaci, noszą tuniki na koszulach o szerokich rękawach i kunsztownie kształtowane kapelusze. Marszczone suknie z wąskim gorsetem i dekoltami w karo czy obszycia rękawów dekoracyjnymi taśmami, szerokie rękawy koszul to elementy strojów zgodne z niemiecką modą mieszczańską z początku XVI wieku. Modne stroje, łagodne wizerunki okrągłych twarzy a także poruszone pozy i gesty postaci nadają przedstawieniu charakter rodzajowy. Płaskorzeźba wybrana z łączonych bloków drewna, w dolnej części drążona. Płyta częściowo uszkodzona i popękana; brakuje postaci Marii Salome z dziećmi i mężem, męskich wizerunków powyżej Marii a także jej twarzy oraz czwartego dzieciątka u stóp Marii Salome. Polichromia zachowana szczątkowo.

Rodzina Marii

płaskorzeźba ołtarzowa

mistrz stralsundski

około 1505 — 1515

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Tronująca Madonna z Dzieciątkiem - Ujęcie z przodu; Niewielka figura tronującej Marii z dzieciątkiem o zwartej bryle, przytwierdzona do wysokiego zaplecka o geometrycznym zwieńczeniu, polichromowana. Rzeźba w typie Sedes Sapientiae ukazuje frontalnie siedzącą na tronie Marię w sztywnej, wyprostowanej pozie z dzieckiem w wieku chłopięcym usytuowanym bokiem, w pozycji siedzącej, ponad jej lewym kolanem. Długa suknia i płaszcz Marii oraz tunika Jezusa gładko przylegają do ciał postaci tworząc nieznaczne, schematyczne draperie w partii nóg. Między goleniami Marii tkanina układa się w charakterystyczne trójkątne fałdy o ostrych krawędziach. Hieratyczne pozy postaci przełamuje gest dłoni matki przytrzymującej syna oraz prawa ręka chłopca wyciągnięta wysoko i ułożona na piersi matki. Głowa Marii osadzona na sztywnej, szerokiej szyi okryta chustą ułożoną w tylnej partii na kształt welonu sięgającego do ramion. Twarz pociągła, owalna, zastygła w pozbawionym emocji wyrazie. Symetryczna fryzura chłopca z falujących włosów sięga poniżej uszu. Zwieńczenie gładko opracowanego zaplecka tworzy kolisty nimb za głową Marii flankowany trójkątnymi sterczynami oparcia tronu. Rzeźba opracowana jako przyścienna. Brak prawej dłoni Marii. Powierzchniowe ubytki drewna i otwory po drewnojadach. Polichromia zachowana szczątkowo.

Tronująca Madonna z Dzieciątkiem

figura ołtarzowa

warsztat pomorski

około 1300

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Piękna Madonna z Żarnowa - Ujęcie z przodu; figura ołtarzowa; Kobieca figura stojąca na czworobocznej podstawie w obszernych szatach i koronie, trzymająca przy boku dzieciątko. Sylwetka kobieca zakomponowana w wyraźnym kontrapoście, odchylająca tors do tyłu i w lewo, z twarzą zwróconą w trzech czwartych w prawo ku dzieciątku trzymanym na lewym biodrze. Maria ukazana w wieku młodzieńczym nosi długą suknię i płaszcz, którego poła przerzucona przodem układa się w miękką kolistą, wydatną fałdę. Brzegi płaszcza opadają poniżej uniesionych do przodu dłoni spiętrzonymi dekoracyjnie fałdowaniami. Na głowie nałożona wysoka korona oraz chusta zsuwająca się do tyłu i opadająca miękkimi łukami wokół szyi. Twarz owalna z wysokim czołem i wydatnymi policzkami, o łagodnym wyrazie. Dzieciątko o pulchnych nóżkach siedzi przy biodrze, podtrzymywane lewą dłonią matki. Brakuje prawej dłoni Marii i figury dzieciątka powyżej bioder. Na powierzchni rzeźby widoczne pozostałości polichromii.

Piękna Madonna z Żarnowa

figura ołtarzowa

warsztat zachodniopomorski

około 1430

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Rzeźba w drewnie lipowym, polichromowana, przedstawiająca postacie matki i dziecka przy kołysce z niemowlęciem. Całość zakomponowana na postumencie wys. 4,4 cm i dł. 22 cm, o kształcie z przodu półokrągłym. Pośrodku usytuowana kołyska na biegunach, wys. 9 cm i dł. 11,2 cm. Kołyska czerwona, ścianki szczytowe ozdobione bukietami składającymi się z trzech wielopłatkowych kwiatów w kolorze żółtym i tulipanowych zielonych liśćmi. W kołysce, w beciku białym, w czerwono-zielone kropki, dziecko, w niebieskiej chustce na głowie. Z lewej strony kołyski postać matki, w długiej jasnoróżowej sukni, w pasie przepasanej fartuchem w żółto-zielono-pomarańczowo-niebieskie poziome pasy. Twarz płaska, nos długi prosty, usta wąskie małe, oczy owalne o podkreślonych białych białkach i czarnych źrenicach, brwi łukowate czarne. Na głowie czerwona chustka zawiązana pod brodą. Spod niej wystają czarne włosy. W rękach trzyma butelkę z mlekiem. Z prawej strony kołyski stoi dziecko w żółtej sukience z niebieskim kołnierzykiem. Twarz dziecka płaska, nos prosty wąski, usta małe, oczy owalne, brwi proste czarne. Włosy czarne, proste sięgające do ramion, zaczesane z grzywką na czole. Ręce wsparte na kołysce.

Matka z dziećmi

Łubianka, Marian

1976

Muzeum Narodowe w Lublinie

Płaskorzeźba w drewnie lipowym, polichromowana, przedstawiająca wnętrze kuchni, wykonana w jednym kawału drewna. Wnętrze kuchni zaznaczone z lewej strony występem szer. 6,7 cm i gł. 4,5 cm. U góry podkreślony „sufit” wys. 3 cm i gł. 5 cm. Na postumencie wys. 3,5 cm i gł. 4,5 cm. Z lewej strony zakomponowana postać kobiety (z profilu). Kobieta stoi lekko pochylona nad stołem, na którym wałkuje ciasto. Ubrana jest w długą czerwoną suknię w czarne kropki, z długim rękawem.  Na głowie ma zawiązaną, pod brodą, popielatą chustkę, spod której wystają czarne włosy. Twarz płaska, oczy lekko wypukłe, brwi czarne łukowate, nos długi prosty. 
Pod stołem stoi dzbanek, którego brzusiec ozdobiony jest czteropłatkowym kwiatem. Płatki w kolorze czerwony, środek zielony. Wylew podkreślony zielonym paskiem. Z prawej strony przy niskim brązowym stołku, po obu stronach stoją dzieci, które z jednej miski jedzą obiad. Z lewej strony stołka postać chłopca (wys. 12,5 cm) w szarych spodniach, sięgających za kolana i w zielonej koszuli wypuszczonej na spodnie. Twarz chłopca płaska, włosy czarne sięgające do ramion. W prawej ręce chłopiec trzyma łyżkę.  Z prawej – dziewczynka (wys. 13,6 cm), w długiej czerwonej sukience w żółto-czarne ciapki. Włosy czarne, sięgające ramion, twarz płaska. W prawej ręce trzyma łyżkę zanurzoną w misce, lewa opuszczona swobodnie. 
Na wys. 15,5 cm, z prawej strony, okno z kwiatami na parapecie i zasłonkami po bokach, do połowy okna. Wym. okna: wys. 14,5 cm, szer. 11,6 cm.

Rodzina przy obiedzie

Łubianka, Marian

1976

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/75/ML - Scena rodzajowa. Sylwetki młodej kobiety i dziewczynki, ucięte na wysokości ud. Po prawej postać kobiety 3/4 w lewo. Twarz owalna, łagodne rysy, wzrok skierowany ku córce. Włosy długie, lekko falujące, na głowie czepiec. Ubrana w luźną, białą suknię ściągniętą na wysokości bioder paskiem z przytroczoną małą torebką. Prawa ręka zgięta w łokciu, przyciśnięta do piersi, dłoń z uniesionym palcem wskazującym, lewą dotyka przedramienia córki Po lewej postać dziewczynki, 3/4 w prawo. Twarz okrągła, o miękkich rysach, długie, gładkie włosy opadają na plecy. Ubrana w obszerną suknię z długimi, rozszerzanymi rękawami. Ręce złożone z przodu w geście modlitwy. Przedstawienie utrzymane w odcieniach szarości, operuje szeroką, wygładzoną plamą. Starannie opracowane detale twarzy, struktura włosów, efekt połysku na fałdach ubrań.

Matka z córką

Jabłonowska, C.

1890 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Wiersz zapisany na karcie papieru o wymiarach 29 x 20,5 cm. Tekst zapisany wersalikami, czarnym atramentem, częściowo wyblakły, ozdobiony rysunkami wykonanymi piórem, rozdzielającymi poszczególne zwrotki, a przedstawiającymi  sylwetki ptaka, konia i serce.
Pod tekstem z prawej strony - splecione inicjały

[kołyszę kołyskę]

Czechowicz, Józef

1925 — 1935

Muzeum Narodowe w Lublinie

W centralnej części obrazu, na pierwszym planie grupa złożona z trzech osób. Po prawej stronie dziewczyna siedząca na ziemi, zwrócona w lewo karmi dziecko. Ubrana w białą koszulę i ugrowe okrycie przerzucone przez plecy. Na głowie czerwono-brunatna chustka. Z lewej strony mały chłopiec w podołku białej koszuli trzyma kłosy. Między nimi dziewczynka w pozycji stojącej. Ubrana jest w niebieski fartuszek i gorsecik spod którego wychodzą rękawy koszuli. Za grupą wóz załadowany sianem zaprzężony w parę wołów. Na wozie chłopiec, przyjmujący zboże podawane na widłach przez stojącego na prawo od wozu chłopa. W głębi po lewej stronie drzewa. Niebo pogodne pokryte częściowo białymi obłokami.

Zwózka siana

Kotsis, Aleksander

1870 — 1877

Muzeum Narodowe w Lublinie

drewniana, rzeźbiona figura - Ujęcie z przodu. Drewniana, rzeźbiona postać kobiety, trzymającej w ramionach małe dziecko.

Postać kobiety z dzieckiem

nieznany

między 1976 — 1984

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźbiona figura - Ujęcie z przodu. Drewniana, rzeźbiona postać kobiety stojącej z naczyniem na głowie oraz dziećmi. Jedno z dzieci na plecach, drugie (nieproporcjonalnie małe) stoi tuż przed kobietą.

Postać kobiety z dziećmi

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Drewniana, rzeźbiona Postać z dzieckiem na kolanach. Siedzi w pozycji przykucniętej. Głowa i tułów nieproporcjonalnie duże w stosunku do nóg. Oczy, nos, usta, uszy mocno wypukłe. Dziecko ułożone na kolanach, zasłania twarz rękoma. Na głowie fragment żelaza.

Postać kobiety z dzieckiem

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Drewniana, rzeźbiona postać kobiety w pozycji stojącej z dzieckiem ułożonym na lewym biodrze. Głowa stosunkowo duża, tułów zaokrąglony. Oczy, nos (w kształcie strzały), oczy broda lekko zarysowane.

Postać kobiety z dzieckiem

nieznany

między 1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Drewniana, rzeźbiona postać z dzieckiem w pozycji siedzącej. Figura pokryta drobnym, dekoracyjnym rytem. Dziecko leżące w pozycji embrionalnej. Ramiona kobiety zaokrąglone.

Postać kobiety z dzieckiem

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Drewniana rzeżba postaci ludzkiej z dzieckiem - Ujęcie z przodu;  drewniana rzeźba zwarta, tworząca bryłę, w której płasko wyrzeźbiono poszczególne części ciała. Głowa duża, z zaznaczoną fryzurą, nos charakterystyczny, w kształcie strzałki. Ręce przylegające do tułowia. Dziecko ułożone na lewym biodrze, jego głowa zlewa się z lewą piersią.

Postać kobiety z dzieckiem

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

drewniana figura - Ujęcie z przodu. Drewniana, rzeźbiona figura kobiety. Na jej ramionach i rękach znajdują się mniejsze figurki.

Figura - postać pramatki

nieznany

około 1970

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 40 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd