treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: Dzieciątko Jezus

Obiekty

30
fragment lica obrazu

Śpiące Dzieciątko Jezus

Amigoni Jacopo

1. poł. XVIII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

lico obrazu

Madonna z Dzieciątkiem i św. Janem

Sarto Andrea del wg

ok. 1530

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

lico obrazu

Pokłon pasterzy

szkoła włoska kopia

XVIII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

S/Mal/552/ML - Ikona z wizerunkiem Eleusy - Matki Bożej z Dzieciątkiem, przytulonych policzkami. Maryja trzyma Jezusa na lewym ramieniu, a prawą dłonią podtrzymuje jego lewą rękę. Twarz ma zwróconą lekko w stronę Dzieciątka, wzrok skierowany na wprost. Nos szeroki, usta zaciśnięte, wyraz twarzy zamyślony. Ubrana jest w błękitną suknię wykończoną na złoto przy dekolcie i na mankietach oraz czerwony maforion ze złotym wzorem na lamówce. Chrystus zwrócony jest w stronę Maryi, patrzy na nią; prawą dłoń unosi w geście błogosławieństwa. Ubrany jest w złotą szatę spodnią (widoczne mankiety), białą koszulkę przepasaną czerwoną krajką, z czerwonymi zdobieniami na ramieniu i na lamówkach i złoty himation przerzucony przez prawe ramię. Spod szat widoczna jest tylko jedna - prawa stópka. Oboje mają namalowane zamknięte korony, a wokół głów - nimby zasugerowane podwójnym żłobionym w gruncie okręgiem. Tło złocone (?). Po lewej stronie monogram maryjny, po prawej chrystusowy. Ikona wstawiona w obudowę ołtarzową, najprawdopodobniej wtórnie – (obudowa zasłania fragmentu nimbu i korony Maryi). Obudowa naśladuje elementy architektoniczne: flankuje ikonę dwiema ustawionymi na podstawie (zdobionej motywem kwiatowym oraz w narożach dwoma kaboszonami) półkolumnami o kapitelach z motywem kimationu, na nich zaś wspiera się stylizowany architraw, fryz (z kaboszonami nad kapitelami) i profilowany gzyms zdobiony motywem roślinnym.

Eleusa

nieznany

1701 — 1800

Muzeum Narodowe w Lublinie

lico obrazu

Święta Rodzina ze św. Janem

Caliari Benedetto

2. poł. XVI

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Ikona

Bogurodzica Hodigitria [Bogurodzica Hodigitria Kazańska]

Ikona

nieznany

koniec XIX w.

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Ikona

Bogurodzica Hodigitria [Bogurodzica Hodigitria Kazańska]

Ikona

nieznany

koniec XIX w.

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Ikona

Bogurodzica Hodigitria [Bogurodzica Hodigitria Kazańska]

Ikona

nieznany

koniec XIX w.

Muzeum – Zamek w Łańcucie

ikona Bogurodzicy Hodigitrii Pasyjnej/Bogurodzicy Nieustającej Pomocy

Ikona Bogurodzica Hodigitria

Ikona

nieznany

XIX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Alegoria Prawa i Łaski - ujęcie z przodu; Na pierwszym planie ukazany został nagi, osłonięty jedynie skąpą draperią mężczyzna, siedzący na tumbie pod drzewem ulistnionym po prawej stronie i uschniętym po lewej, składajacy dłonie w geście modlitwy. Obok niego stoją dwaj prorocy: po lewej Izajasz w długiej błękitnej tunice i narzuconym na nią białym płaszczu, po prawej Jan Chrzciciel odziany w skórę i czerwony płaszczu, z księgą w ręce. Za Izajaszem na tle pejzażu przedstawiono sceny ze Starego Testamentu: Mojżesza z tablicami przykazań, Adama i Ewę, historię węża miedzianego, a także sarkofag ze szkieletem, a za Janem Chrzcicielem sceny związane z historią Odkupienia: Marię w momencie wcielenia, ku której spływa z niebios Dzieciątko z krzyżem, Jezusa Ukrzyżowanego, Baranka Paschalnego oraz Zmartwychwstającego Chrystusa depczącego Śmierć i Szatana.

Alegoria Prawa i Łaski

nieznany malarz pomorski

około 1567 — 1600

Muzeum Narodowe w Szczecinie

lico obrazu

Putta z girlandą owoców

Rubens Peter Paul kopia

XVIII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

lico obrazu

Rodzina Matki Boskiej

szkoła flamandzka Lombard Lambert?

2. poł. XVI

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

lico obrazu

Madonna z Dzieciątkiem i Św. Janem

Battista de Lutero zw. Dossi

po 1520

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

lico

Adoracja Dzieciątka

szkoła włoska

2. poł. XVII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

lico obrazu

Pokłon pasterzy

szkoła włoska

2. poł. XVII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

S/Mal/270/ML - Ikona przedstawia wizerunek Maryi z Dzieciątkiem Jezus w ujęciu do ramion. Głowa Matki jest lekko przechylona. Maryja podtrzymuje lewą dłonią ramię Chrystusa, prawą przytula jego głowę do swego policzka. Ma okrągłą twarz i duże, brązowe oczy o intensywnym, smutnym, wpatrzonym w dal spojrzeniu. Wąski nos i zaciśnięte usta wskazują na wyzbycie się zmysłowości, zaś bruzda na czole i szyi – mądrość i obecność Ducha Świętego. Jej szaty są bardzo ozdobne i precyzyjnie oddane: czerwony maforion (od podbicia zielony), z gwiazdami na czole i ramieniu wykończony jest lamówką ze złotym ornamentem i pasem drogich kamieni. Suknia Maryi zebrana jest przy nadgarstku złotym mankietem, ozdobionym dwoma rzędami pereł i kamieniem. Spod maforionu widoczny jest błękitny kekryfolos (czepiec). Nad lewy ramieniem Maryi widnieje kartusz, naśladujący w uproszczony sposób motyw rocaille, z cyrylickim napisem Umilenije. Jej głowę otacza złoty nimb, u góry, po jego bokach, w podobnych kartuszach z wydzielonymi owalnym polami znajduje się monogram maryjny.
	Chrystus przytula się do Maryi, otaczając jej szyję lewym ramieniem, prawym dotykając maforionu. Podobnie jak Maryja, ma okrągłą twarz o wąskim nosie i ustach oraz szeroko otwartych, wpatrzonych w dal oczach, ma także zmarszczkę na czole i szyi. Włosy ma ułożone w równe pukle. Ubrany jest w błękitny, ozdabiany złotym wzorem chiton z czerwonym stichosem i czerwony himation. Jego głowę otacza nimb, obok widnieje jego monogram IC XC.
	Postacie Maryi i Dzieciątka oddane są niezwykle precyzyjnie, z użyciem głębokich, intensywnych barw, co daje wrażenie bogactwa i dostojeństwa, nie pozbawionych jednak słodyczy.
	Po bokach, na polu ikony znajduje się po dwóch świętych, opisanych cyrylicą. Po lewej stronie w obramieniu naśladującym kształt cerkiewnej bani, na niebieskim tle ukazano archanioła Rafała. Trzyma on kulę, na której widnieje trzykrotnie powtórzona l

Eleusa

szkoła wietkowska

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz malowana na odwrociu szkła, prostokątny w układzie pionowym, oprawiony w drewniana ramkę z deseczek sosnowych (szer. 4 cm), łączonych na wpust i kołeczki. Tło obrazu jasne, rozbielone popielate. Po środku namalowana 3 postaci św. Apolonii, z czarnym okonturowaniem wszystkich elementów szat i rysów. Twarz zwrócona w prawą stronę, otoczona żółtą aureolą. Rysunek oczu, brwi, nosa, ucha wykonany czarną kreską, jasne plamy na policzkach i w kącikach oczu, usta nie są widoczne. Włosy ciemne, półdługie opadające na lewe ramię. Suknia fałdowana koloru czerwonego z głębokim wycięciem V, sięgającym do pasa, pomalowanym na żółto z kwiatem pośrodku, wokół szyi szara obwódka. W talii ciemny, szeroki pas ze śladami złocenia. Rękawy do łokci, przy lewym żółta falbanka. W prawej dłoni ciemnozielona palma męczeństwa, w lewej – szczypce beżoworóżowe. Dolna partia sukni, poniżej talii, otoczona od tyłu szatą opadającą w dół, w kolorze ultramaryny, przewieszona przez zgięcie prawej ręki. Tło u góry obrazu, po obu stronach postaci, ozdobione jest symetrycznymi kwiatonami, złożonymi z kulistych kwiatów (po 3) czerwono-żółtych, rozdzielonych ciemnozielonymi owalnymi listkami.

Święta Apolonia

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Figurka z szopki, diabeł, rzeźbiona w drewnie. Pomalowana na czarno. Ubrana w czerwony kaftan. Na szyi łańcuch. Do łańcucha doczepione widły, które diabeł trzyma obydwoma rękami. Twarz mocno modelowana, głębokie oczodoły, duże uszy, mała broda wysunięta mocno do przodu. Na głowie małe różki. Z tyłu skórzany ogon.

Kukiełka z szopki "Diabeł"

Muszyński, Bronisław

1901 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz na płótnie przedstawiający Św. Antoniego z Dzieciątkiem, na czerwonym tle.

Święty Antoni Padewski z Dzieciątkiem

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Widok Lublina z przedstawieniem św. Antoniego. Widok miasta ujęty od południa. W górnej części wizerunek cudownego obrazu św. Antoniego z Dzieciątkiem Jezus z kościoła Bernardynów. W strefie dolnej panorama miasta. Na osi kościół Bernardynów, na bliższym planie pałac Sobieskich, po jego prawej stronie kościoły Reformatów i misjonarzy. Nad nimi kościół Jezuitów i Brama Krakowska. Nad wieżą kościoła św. Michała postać wojownika na smoku (prawdopodobnie archanioł Michał). Po lewej od kościoła Bernardynów pałac Tarłów, kościół Brygidek i kosciół Bonifratrów. W lewym dolnym rogu scena rodzajowa oraz napis PIASKI. Całość ujęta ozdobnym obramowaniem.

Lublin

Maszewski, Jan

1774

Muzeum Narodowe w Lublinie

Piękna Madonna z Żarnowa - Ujęcie z przodu; figura ołtarzowa; Kobieca figura stojąca na czworobocznej podstawie w obszernych szatach i koronie, trzymająca przy boku dzieciątko. Sylwetka kobieca zakomponowana w wyraźnym kontrapoście, odchylająca tors do tyłu i w lewo, z twarzą zwróconą w trzech czwartych w prawo ku dzieciątku trzymanym na lewym biodrze. Maria ukazana w wieku młodzieńczym nosi długą suknię i płaszcz, którego poła przerzucona przodem układa się w miękką kolistą, wydatną fałdę. Brzegi płaszcza opadają poniżej uniesionych do przodu dłoni spiętrzonymi dekoracyjnie fałdowaniami. Na głowie nałożona wysoka korona oraz chusta zsuwająca się do tyłu i opadająca miękkimi łukami wokół szyi. Twarz owalna z wysokim czołem i wydatnymi policzkami, o łagodnym wyrazie. Dzieciątko o pulchnych nóżkach siedzi przy biodrze, podtrzymywane lewą dłonią matki. Brakuje prawej dłoni Marii i figury dzieciątka powyżej bioder. Na powierzchni rzeźby widoczne pozostałości polichromii.

Piękna Madonna z Żarnowa

figura ołtarzowa

warsztat zachodniopomorski

około 1430

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 30 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd