treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: sceny wielopostaciowe

Liczba wyników: 42

Obiekty

31
Widok 1

Wazon chiński

nieznany

XIX/XX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Widok 1

Wazon chiński

nieznany

XIX/XX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Salome z głową św. Jana

Francken Frans II warsztat

pocz. XVII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Scena figuralna we wnętrzu skomponowana po przekątnej od lewego górnego do prawego dolnego rogu. Grupa sześciu mężczyzn - pięciu siedzi na ławie, jeden stoi przed nimi na pierwszym planie - ubranych w barwne, zdobione szaty, prowadzi rozmowę. Siedzą na rzeźbionej ławie wyłożonej kobiercem, ustawionej na dwóch schodkach.

Dysputa kapłanów

Hadziewicz, Rafał

1833

Muzeum Narodowe w Lublinie

Wielopostaciowa scena przed góralską chatą (karczmą?). Niemal wszystkie postaci w regionalnych strojach góralskich. Po prawej - drewniana, kryta gontem chata z gankiem, na którym stoją dwie kobiety i kilku mężczyzn, wśród nich Żyd; z jednego z okien wyhyla się kobieta (w ciemnej sukni, ze złotą biżuterią i broszą) i spogląda na scenę przed karczmą (?). Kilka osób obserwuje scenę przywitania młodego górala z kobietą i małym chłopcem. Kobieta siedzi na rozłożnej na ziemi tkaninie, obok niej siedzi starszy góral w kapeluszu, z fajką w ustach. Chłopiec, ubrany w białą długą koszulę przewiązaną sznurkiem, opiera się prawą ręką o kobietę, w dłoni trzymając jabłko, pod lewym ramienim trzyma książkę. Młody mężczyzna podchodzi do nich z rozłożonymi rękoma i uśmiechem na twarzy. W prawej dłoni trzyma kapelusz przystrojony wsążkami i stroikiem z kwiatów. Za nimi stoją dwie kobiety - jedna z nich spogląda na wprost, druga wskazuje palcem lewej dłoni na nadchodzącego mężczyznę. Obok na schodach siedzi bosonogi chłopiec oraz stoi para - bosa dziewczyna opiera się o młodego mężczyznę. W centrum obrazu stoi wóz z sianem, na którym siedzi dziewczynka spoglądająca na wprost. Obok niedokończone (?) głowy dwóch koni. W tyle -  wychodzi z doliny orszak weselny i, witany przez dwóch grajków, zmierza w kierunku widocznego (po lewej stronie na pagórku) drewnianego kościoła, otoczonego drzewami. Na horyzoncie widoczne wysokie skaliste szczyty.

Na Podhalu

Lipiński, Hipolit

1870

Muzeum Narodowe w Lublinie

scena biblijna - ujęcie z przodu; Odbitka w układzie pionowym, czarną farbą drukarską na prostokątnym arkuszu papieru. Arkusz obcięty – ślad odcisku płyty zachowany w górnej, lewej części; liczne przedarcia brzegów, większość podklejona papierem, ubytek lewego dolnego rogu; 
Kompozycja symultanicznie przedstawia wydarzenia związane z ukrzyżowaniem Chrystusa na Golgocie. Na pierwszym planie po lewej odział konnicy rzymskiej z dowódcą i chorążym na czele. Po prawej biodro i noga robotnika uczestniczącego w podnoszeniu krzyża. W głębi słudzy przybijają Chrystusa do leżącego krzyża, a za nimi widoczni dwaj żołnierze rzymscy prowadzący skazanego na miejsce kaźni. Szymon Cyrenejczyk podtrzymuje prawą rękę Chrystusa. W tle widoczna zabudowa Jerozolimy. Pod przedstawieniem po lewej zachowana data wykonania odbitki: Aº 1638, a po prawej fragment dedykacji: D CORNELIO VANDER GEEST VIRORVM OPTIMO [...].

De Kriusoprichting | Podniesienie krzyża

scena biblijna

Rubens, Peter Paul

1638

Muzeum Narodowe w Szczecinie

lico obrazu

Odpoczynek Diany

szkoła flamandzka, Balen Hendrik van

XVII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Scena rodzajowa o tematyce religijnej. Przedstawienie w poziomym prostokącie, ujęte wąską ramką, w formie tryptyku podzielonego na kwadratowe pola obrazowe, w których artysta przywołuje symultanicznie dwa momenty unicestwienia rodzaju ludzkiego - Potop oraz zniszczenie Sodomy (?). 
Uchwycone na pierwszym planie, uproszczone sylwetki stłoczonych, przeważnie nagich, uciekających ludzi, którzy w geście rozpaczy unoszą ręce ku niebu, ujęte w pełnym dynamiki ruchu. Na tle syntetyzowanego krajobrazu drugiego planu wyobrażona centralnie arka Noego zapowiadająca nieuchronność nadchodzącego kataklizmu. W prawym polu obrazowym  prawdopodobnie scena zagłady płonącej Sodomy, z syntetycznie ujętymi sylwetami płonących zabudowań.  Nawałnicy towarzyszą efekty świetlne w postaci piorunów rozbijających skłębione chmury. Akcentują je żywe tony czerwieni, która według artysty ma wyrażać m.in. gwałt i niepokój. Dekoracyjne, giętkie linie obłoków podkreślają horyzontalną, panoramiczną kompozycję przedstawienia, a dramaturgię wyobrażonych scen potęguje ekspresja gestów postaci.
Narracyjne rozbudowanie sceny, dramatyzm sytuacji i charakterystyczny sposób upozowania dwóch ciał w prawym polu obrazowym „Potopu” ujawniają bardzo wczesną fascynację malarstwem Domenica Tintoretta. 
sygn. i dat. oł. p. d.: JW. 29. III. 921

Potop

Wydra, Jan

1921

Muzeum Narodowe w Lublinie

Wdowi grosz - Ujęcie z przodu;  Kompozycja przedstawia imaginacyjne wnętrze Świątyni Jerozolimskiej, wyobrażonej jako monumentalna bazylika emporowa z kolumnami w porządku korynckim. Szeroką nawę główną zamyka przegroda w formie łuku triumfalnego, zwieńczonego trójkątnym tympanonem z wizerunkiem króla Salomona. Za nią, pod zielono-złotym baldachimem (Namiotem Zgromadzenia), widać ołtarz z kamiennymi tablicami przykazań i złoty siedmioramienny świecznik (menorę). W nawie głównej na podwyższeniu stoi skrzynia na datki.

We wnętrzu ukazanych zostało kilkanaście osób w antykizujących strojach. Ubiór i nakrycia głowy identyfikują je jako kapłanów i darczyńców z różnych warstw społecznych. W centrum kompozycji, na prawo od osi, przy skarbonie, skromnie ubrana kobieta sięga do sakiewki, pochylając się nad skrzynię i wspierając się na niej. Do niewiasty zwraca się jeden z dwóch mężczyzn stojących przy skarbonie. Ukazany na pierwszym planie, zwrócony w stronę widza bogato odziany patrycjusz w turbanie na głowie również sięga do sakiewki. Idący w jego kierunku mężczyzna w długich, złocisto-zielonych szatach, z księgą w dłoni (zapewne kapłan) wskazuje na niego dłonią. Między kolumnami prawej nawy ukazano Jezusa wkraczającego do świątyni, który zwraca się do grupy idących za nim apostołów, wskazując na scenę rozgrywającą się przy skarbonie.

Wdowi grosz

nieznany

1600 — 1625

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 31 obiektów

Kolekcje

11

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd