treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: wyposażenie grobowe

Obiekty

90
naczynie - ujęcie z przodu; Amfora z baniastym brzuścem, prawie cylindryczną szyjką i parą taśmowatych uch umieszczonych niesymetrycznie  u nasady szyjki, zdobiona pod wylewem dookolnymi pasmami pionowych słupków odciskanych, na szyjce stemplami tworzącymi zygzaki i pomiędzy nimi rytymi rombami wypełnionymi ukośną kratką, a na górze brzuśca ponownie dookolnym pasmem pionowych słupków odciskanych.

Amfora zdobiona

nieznany

około 3100 p.n.e. — 2600 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

pucharek stożkowaty - Ujęcie z boku skosem do przodu. Grubościenny pucharek o kształcie doniczkowatym zaopatrzony jest w niewielki guzek poniżej krawędzi wylewu oraz zdobienie w postaci dookolnej listwy plastycznej. Barwa beżowa z ceglastymi plamami świadczy o wypale w atmosferze utleniającej. Glina ma dużą domieszkę gruboziarnistego tłucznia, który miejscami jest widoczny na powierzchni naczynia.

Pucharek stożkowaty

grupa płońska

około 2350 p.n.e. — 2000 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

pierścionek szklany - Ujęcie z dołu;; Pierścionek szklany w kolorze turkusowym o przekroju płaskokulistym o nierównomiernej grubości.

Pierścionek szklany

Słowianie

970 — 1250

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Amfora miniaturowa - ujęcie z przodu; Nieprofilowana, miniaturowa amfora bez wyodrębnionego brzuśca, szyjki i wylewu ma kształt walca. Na poziomie 1/3 wysokości naczynka widnieje ślad po uszku. Pod uszkiem znajdują się dwa niewielkie koliste dołki. Dno jest wklęsłe. Powierzchnię zdobią dwa dookolne pasma linii rytych: jedno trójliniowe występuje w części przydennej, drugie pasmo dwuliniowe na wysokości uszek. Barwa naczynka jest niejednolita: beżowo-ciemnoszara. Glina zawiera dużą domieszkę miki.

Amfora miniaturowa

kultura łużycka

około 1100 p.n.e. — 750 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Stojący ceramiczny koń z łbem zwróconym w lewo. Łeb nieco spuszczony ogon podwiązany.

Figura grobowa konia

618 — 907

Muzeum Okręgowe w Toruniu

Siekierka czworościenna zwężająca się stopniowo od ostrza ku obuchowi krawędzie boczne proste ostrze łukowate, wszystkie ścianki wypukłe staranie gładzone

Siekierka krzemienna

nieznany (rzemieślnik)

Muzeum Narodowe w Lublinie

524/A/ML/2 - Kubek gliniany o niskiej szyjce, lejkowato rozchylonej o ukośnie ściętej do wewnątrz krawędzi, oddzielona ostrym załomem od dwustozkowatego brzusca, którego maksymalna wydętość przypada nieco poniżej połowy wysokości naczynia, dno silnie wyodrębnione, wklęsłe. Górny przyczep ucha ansa lunata przylega do krawędzi wylewu, dolny siega największej wydętości brzuśca. Ornament odciśniety prostokątnym stempelkiem, pod wylewem pozioma linia zygzakowata, na brzuścu 6 pionowych pasm ornamentu drabinkowego zakończonych 3 ukośnymi odciskami stempelka (sięgających od załomu szyjka/brzusiec po maksymalną wydętość brzuśca). Takie pasmo także na osi symetrii ucha, pozioma linia drabinkowa łączy skrzydełka ucha anasa lunata. Ornament inkrustowany białą masą. Wymiary: wysokość 7,4 cm; wysokość z uchem ok. 9,1 cm; średnica wylewu 8 cm; szyjka 7,1 cm; brzusiec 9,5 cm; dno 4,4 cm. Surowiec - glina z drobnym piaskiem. Barwa powierzchni zewnętrznej - szarobrunatna, powierzchni wewnętrznej brunatna. Przełom szary. Sposób wykonania - lepienie, powierzchnia gładzona do wybłyszczenia, zdobiona, dobry wypał. zabiegi konserwatorskie - oczyszczanie, sklejanie, wygipsowanie, ucho częściowo zrekonstruowane. Stan zachowania - średni.

Kubek

nieznany

Muzeum Narodowe w Lublinie

naczynie - Ujęcie z przodu; Amfora z baniastym brzuścem, prawie cylindryczną szyjką i parą taśmowatych uch umieszczonych niesymetrycznie u nasady szyjki, zdobiona na szyjce dookolnymi pasmami stempelków tworzącymi zygzaki i rombami wypełnionymi ukośną kratką, a na górze brzuśca dookolnym, przerywanym pasmem krótkich, pionowych linii rytych zakończonych stempelkami.

Amfora zdobiona

nieznany

około 3100 p.n.e. — 2600 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kolia paciorków z wisiorkiem - Ujęcie fragmentu kolii w powiększeniu. Delikatna kolia złożona jest z niewielkich brązowych paciorków w kształcie rurek lub spiralek o średnicy 3 mm, separowanych drobnymi kolistymi paciorkami z zielonkawego szkła. Całość wieńczy wisior z brązu przypominający miniaturowy toporek o podwójnym ostrzu albo niewielkie śmigiełko o lekko wygiętych łopatkach. Wisior od strony wierzchniej jest wypukły, a od spodniej płaski. Środkowe zgrubienie zdobią poprzeczne żłobki.

Kolia paciorków z wisiorkiem

kultura łużycka

około 1000 p.n.e. — 900 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Nóż typu Pfatten - Ujęcie przodu noża z góry. Długi nóż wykonany z brązu ma smukłe esowato wygięte ostrze i wyraźnie zaznaczony tylec, przechodzący w sztabę do osadzania na niej rękojeści. Podstawa sztaby jest wyraźnie pogrubiona, jej szczyt natomisat uszkodzony. Profilowanie jej pozostałej części uzyskano poprzez charakterystyczne podniesienie brzegów. Przy podstawie zachował się niewielki nit służący do przytwierdzania rękojeści. Na zakończeniach po obu stronach sztaby widnieją dwa skrzydełka.

Nóż typu Pfatten

kultura łużycka

około 1000 p.n.e. — 900 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zausznica z drutu o powrotnym zwoju - Ujęcie tyłu zausznicy. Niewielka zausznica wykonana z jednego kawałka cienkiego, złotego drutu o kolistym przekroju i średnicy 1 mm. Dzięki zastosowaniu techniki powrotnego zwoju uzyskano formę niedomkniętej, obłej obręczy, której zakończenie tworzy podwójny pierścień przylegajacy do jednej ze stron zausznicy.

Zausznica z drutu o powrotnym zwoju

grupa płońska

około 1700 p.n.e. — 1600 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kabłączek skroniowy - Ujęcie dołu z góry. Lity kabłączek skroniowy wykonany z drutu o okrągłym przekroju poprzecznym z esowatym, spłaszczonym uszkiem podwójnie zagiętym. Powierzchnia pokryta została srebrną powłoką, obecnie jest spatynowana, nierówna, z kilkoma ubytkami, szczególnie przy końcach ozdoby.

Kabłączek skroniowy

nieznany

951 — 1100

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kabłączek skroniowy - Ujęcie dołu z góry. Brązowy kabłączek skroniowy z litego metalu z esowatym spłaszczonym uszkiem podwójnie zwiniętym w spiralę. Powierzchnia spatynowana, ciemnobrązowa.

Kabłączek skroniowy

nieznany

951 — 1100

Muzeum Narodowe w Szczecinie

zapinka typu Almgren 88 z Łobza - MNS/A/17502/1

Zapinka typu Almgren 88 z Łobza

kultura wielbarska

80 — 160

Muzeum Narodowe w Szczecinie

ceramika, naczynie - Ujęcie z przodu; Puchar o wydętym brzuścu i wyodrębnionej, lejkowatej szyjce, zdobionej dookolnym pasmem odcisków sznura, złożonym z ukośnych odcisków układających się w zygzak, między prostymi liniami, podwójną u góry i potrójną u dołu.

Puchar zdobiony

nieznany

neolit schyłkowy

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fibula z brązu z Borkowic typu Bügelknopffibel - Ujęcie z góry; Zapinka z brązu z guzkiem na łukowatym kabłąku typu Bügelknopffibel. Fibula pozbawiona jest sprężynki i szpili. Kabłąk jest w trzech miejscach zdobiony profilowanymi guzkami w symetrycznym układzie.

Fibula z brązu z Borkowic typu Bügelknopffibel

grupa dębczyńska

250 — 300

Muzeum Narodowe w Szczecinie

bransoleta żmijowata typu II wg Blumego - Ujęcie z przodu; Bransoleta żmijowata typu II wg Ericha Blumego wykonana z srebrnej taśmy zgiętej w okręg, której zakończenia przypominają główki żmij. Maksymalna szerokość kabłąka to 14 mm i szerokości zakończeń 22 mm. Powierzchnia kabłąka zdobiona trzema wzdłużnymi pasmami ornamentu: pseudofiligranem przy krawędziach zewnętrznych i wężykiem ujętym w dwa wąskie żeberka pośrodku. Zakończenia kabłąka ornamentowane są karbowaniem i zwielokrotnionymi pasmami pseudofiligranu, cyzelowanymi w poprzek, a na samych łukowatych główkach zakończeń koncentrycznie wzdłuż krawędzi.

Bransoleta żmijowata typu II wg Blumego

kultura wielbarska

80 — 160

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zhenmushou (strażnik grobowca) - ujęcie z przodu; Duża, wykonana z porcelany postać z ludzką twarzą. Ciało postaci i podstawa pokryte szkliwem w odcieniach brązu, zieleni, żółci, beżu. Nie zachowały się szkliwienia na głowie, jedynie żółto-zielony fragment na lewym uchu. Z czubka głowy wyrasta stożkowaty róg, natomiast nad czołem zaznaczono trzy malutkie różki. Za dużym rogiem znajduje się uszkodzona, nieszkliwiona część o kielichowatym kształcie. Uszy postaci są duże i odstające. Głowę osadzono na torsie uskrzydlonego lwa z kopytami byka. Bestia wydaje się wpół siedzieć i wpół kucać. W podstawie znajduje się okrągły otwory Pierwotnie brakowało fragmentu prawego skrzydła, małego, środkowego różka na czole oraz zakończenia dużego rogu. Brakujące części uzupełniono podczas prac konserwatorskich.

Zhenmushou (strażnik grobowca)

nieznany

618 — 907

Muzeum Narodowe w Szczecinie

naczynie gliniane - Ujęcie z boku; Misa o kulistym dnie (typ IVA1 Wiślańskiego), zdobiona w części górnej podwójnym pasmem dookolnym złożonym z grup potrójnych odcisków ujętych u dołu, nad maksymalną rozdętością brzuśca, poziomą liniaą odcisków. Ceramika bardzo krucha. Naczynie było rekonstruowane przynajmniej dwukrotnie i uzupełniane barwionym gipsem.

Naczynie o kulistym dnie

kultura amfor kulistych

3100 p.n.e. — 2500 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Grot strzały łuku - ujęcie z przodu od prawej; Żelazny grot strzały łuku charakteryzuje się długimi zadziorami liścia i stożkowatą tulejką do osadzenia na drzewcu.

Grot strzały łuku

nieznany

951 — 1050

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Fibula z wysoką pochewką - ujęcie z przodu z prawej; Srebrna, niezdobiona zapinka z wysoką pochewką o prostej konstrukcji. Kabłąk ma postać masywnego drutu.

Fibula z wysoką pochewką

nieznany

80 — 160

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pinceta - ujęcie ze skosu; Dość masywna pinceta z brązu o wyraźnie przewężonym kabłąku przechodzącym w szerokie trójkątne ramiona. Brzegi kabłąka są zdobione drobnymi nacięciami i podwójną linią rytą. Natomiast po środku ramion trzy niewielkie ozdobne guzki wyznaczają trójkąt, którego dwa boki tworzy liniowy ornament w postaci motywu tzw. jodełki. Powierzchnia zabytku pokrywa zielona szlachetna patyna.

Pinceta

kultura łużycka

około 900 p.n.e. — 750 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

210/A/ML/4 - Pokrywka w formie niewysokiej niemal cylindrycznej miseczki z niewyodrębnionym lekko wklęsłym dnem, ścianki łukowate, nieco rozchylone ku górze o ścienionej, wąskie, zaokrąglonej krawędzi. Cała powierzchnia zewnętrzna ornamentowana: ścianki oraz częściowo górną powierzchnię zdobi 9 dość równomiernie rozmieszczonych na obwodzie grup odcisków prostokątnego stempelka (po 6-7 rzędów składających się z 6-9 pionowych odcisków), pod wylewem pozioma linia sznurowa (nakładająca się na ornament stempelkowy), mniej więcej pośrodku dna 2 koncentryczne, nieregularne koła odciśnięte sznurem wokół większego z nich

Pokrywka

nieznany

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 90 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd