treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo, materiał

Kategoria 1

Autor, wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania, znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja, status

Kategoria 1

Czas powstania, datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Obiekty

0
maska do tańca wiatru - Ujęcie z tyłu; Maska (strój) z jasnego włókna roślinnego (tapy) o podłużnym, trójkątnym kształcie rozszerzającym się ku dołowi, który wykończono brązowymi frędzlami z włókien roślinnych. Widzimy centralnie rozmieszczony kolorowy rysunek przypominający słońce od którego odchodzą różnego rodzaju pasy wzorów geometrycznych: proste i zakręcone linie, zygzaki, romby, trójkąty, półkola. Namalowane słońce wydają się być głową, która ma zaznaczone symboliczne rysy twarzy: oczy z rzęsami, nos, brwi i usta. Od główy odchodzą kolorowe trójkąty (żółto-brązowo-zielone lub żółto-brązowe), kojarzące się z promieniami oraz długie pasma wzorów geometrycznych, ułożone tak, że przypominają ciało. Postać wyróżnia usytuowany centralnie wzór brązowo-zielono-żółtego rombu i dwóch żółto-brązowych trójkątów. Rysunek zakończony jest wzorem wykorzystującym półkola. Obiekt uszkodzony w wielu miejscach. Ma liczne przerwania i przebarwienia.

Maska do tańca wiatru

nieznany

około 1990 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Rysunek utrzymany w tonacji czarno-biało-szarej. Wszystkie elementy rysowane są w sposób uproszczony, postaci zarysowane są konturowo, czarnym cienkopisem, ekspresyjnie i z charakterystycznymi dla artystki zniekształceniami. Scena przedstawiona we wnętrzu, widać zarys parkietu z klepki oraz 2 okna w tle umieszczone naprzeciwko siebie w narożnych ścianach. W centralnej części kompozycji umieszczony został prostokątny stół, na którym stoi wazon z kwiatami, nakrycia dla dwóch osób oraz półmisek z jedzeniem. Przy dłuższych krawędziach stołu, naprzeciwko siebie, siedzą dwie osoby - kobieta i mężczyzna. Blat stołu wraz z naczyniami oraz te postaci narysowane konturowo, cienkopisem i ołówkiem bez wypełnienia, wyróżniają się na ciemnym tle całej kompozycji. Za siedzącymi postaciami stoją szare postaci pary Żydów - za kobietą stoi kobieta, a za mężczyzną - mężczyzna. Przodem do stołu, a tyłem do widza stoją trzymające się za ręce dzieci. Ich postaci także przedstawione zostały w całości w jednolitej, szarej barwie.

To mogło zdarzyć się także i teraz

rysunek

Wójcik, Jaśmina

2009

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

głowa - Ujęcie z przodu; Gliniana głowa postaci ludzkiej o ceglastym kolorze i podłużnej twarzy. Zachowało się jedynie pół twarzy, na której zaznaczono charakterystyczne pionowe, poziome i ukośne nacięcia: na czole tworzą one wzór jodełkowy, na policzku są to dwie ukośne drabiki, między okiem a uchem dekoracja w formie ornamentu kostkowego. Rzeźbie zaznaczono rysy twarzy. Zachowały się: jedno wypukłe, owalne oko, które wygląda jakby było przymknięte; szeroki, lekko zdeformowany nos, część wypukłych ust, które wykonano w kształcie dziubka oraz lekko odpryśnięte ucho z zaznaczonym otworem. Na powierzchni widoczne są liczne rysy, mikropęknięcia, przetarcia oraz ubytki.

Głowa

nieznany

około 1201 — 1985

Muzeum Narodowe w Szczecinie

głowa - Ujęcie ze skosu z lewej; Gliniana głowa postaci ludzkiej o grafitowobeżowym kolorze i podłużnej twarzy. Postać od czubka głowy do wysokości nosa jest w kolorze grafitowym, natomiast jej usta oraz zaokrąglona broda są beżowe. Głowa ma charakterystyczne, duże uszy w kształcie półkoli, którym wewnątrz wykonano okrągłe otwory. Rzeźbie zaznaczono następujące rysy twarzy: jedno oko wypukłe w kształcie glinianej kulki, drugie większe, owalne i płaskie; wąski i mały nos oraz szerokie, wypukłe usta z widocznymi ubytkami. Na powierzchni widoczne są liczne przebarwienia, rysy, mikropęknięcia oraz przetarcia.

Głowa

nieznany

około 1201 — 1985

Muzeum Narodowe w Szczecinie

głowa - Ujęcie z przodu; Gliniana i owalna głowa postaci ludzkiej w kolorze beżowo-ceglastym. Na czubku głowy znajduje się charakterystyczne zgrubienie, od którego odchodzi wzór w kształcie zygzaka. Rzeźbie zaznaczono następujące rysy twarzy: szerokie, wąskie, owalne oczy, które ozdobiono licznymi ukośnymi nacięciami; mały, wąski nos oraz uszy w kształcie półkoli. Przy obu uszach postaci wykonano charakterystyczne zdobienia w formie wypukłego ornamentu kostkowego. Głowa uszkodzona, twarz poniżej wysokości nosa nie zachowała się. Na powierzchni widoczne są rysy, mikropęknięcia oraz przetarcia.

Głowa

nieznany

około 1201 — 1985

Muzeum Narodowe w Szczecinie

przedmiot ceremonialny, insygnium, korona - Ujęcie z góry przodu korony. Koronę wykonano z różnokolorowych ptasich piór. W dolnej części zdobi ją ogon składający się z wielu, długich, niebiesko-czerwonych piór papugi ary.

Korona z ptasich piór

nieznany

około 1990 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

przedmiot ceremonialny, przedmiot religijny i obrzędowy, maska rytualna - Ujęcie z przodu skosem w lewą stronę. Maskę wykonano z włókna roślinnego - tapy, umocowanego na plecionce. Część twarzową powleczono żywicą. Zaznaczono oczy, nos, usta oraz uszy. Maska posiada bujną fryzurę w kolorze słomkowym.

Maska do tańca wiatru

nieznany

około 1990 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba; przedmiot obrzędowy; Figura kultu sił wegetacji - Ujęcie z przodu. Rzeźbiona w grafitowym steatycie siedząca postać ludzka o cechach kobiecych z podkurczonymi nogami i dzieckiem na plecach.

Figura kultu sił wegetacji

nieznany

1901 — 1971

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Dawid grający przed Saulem - Ujęcie z przodu; Obraz; W pałacowym wnętrzu rozgrywa się wielofiguralna scena odnosząca się do wydarzeń opisanych w Księdze Samuela. Na pierwszym planie ukazano króla Saula szamoczącego się na tronie i podtrzymywanego przez dworzan. Z jego ust wydobywa się szary obłok z fruwającymi w nim złymi duchami. Przed tronem stoi młody Dawid, który gra na harfie uzdrawiając władcę. Przyglądają się tej scenie, liczni zgromadzeni w sali dworzanie, m.in. siedzący przy stole po lewej mężczyzna w okularach. Obok stołu ukazano białego psa, który siedzi zwrócony w stronę tronu.

Dawid grający przed Saulem

Collaert, Adriaen

około 1590 — 1650

Muzeum Narodowe w Szczecinie

tarcza wojenna - Ujęcie zprzodu; Drewniana, prostokątna, bogato zdobiona tarcza z centralnie rozmieszczonym motywem motyla.

Tarcza wojenna

nieznany

1900 — 1940

Muzeum Narodowe w Szczecinie

ujęcie 3/4

Oinochoe protokoryncka

nieznany

675-650 p.n.e.

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Grzechotka gliniana. Kształt zbliżony do walcowatego. W połowie wysokości ozdobiona 9 guzkami.

Grzechotka

nieznany

Muzeum Narodowe w Lublinie

Kogut wykonany z żelaza techniką kucia. Stanowi zakończenie żelaznego krzyża zwieńczającego drewniany krzyż przydrożny. Posiada krzyżyki na głowie i w obu końcach podstawy.

Kogut z krzyża drewnianego

nieznany

1905

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/190/ML - Grzechotka o kształcie zbliżonym do stożka zakończona główką ludzką. Malowana w pasy żółte,czerwone i zielone. Służy jako zabawka dziecięca.

Grzechotka

nieznany

1901 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Grzechotka ta składa się z kawałeczków deseczki, rzeźbionych z brzegu i wycinanych w środku z jednej strony. Zrobiona jest bez kleju i gwożdzi. Deseczki te mają wymiary: dł. 4,5 cm szer. 2,2 cm grub. 0,5 cm. Jest ich 26. Tworzą one 6 

Grzechotka

nieznany

1901 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

ML/H/1561/6 - Kompozycja w formie stojącego prostokąta zakończona górą łukiem pełnym. Na pierwszym planie pod urwiskiem skalnym leży młoda kobieta, lekko wsparta na prawej dłoni. Głowa przechylona, włosy długie, jasne, rozpuszczone. Ponad nią wysoka skała, z której szczytu wyłania się głowa i ramię starca. Siwa broda mężczyzny spływa na skałę, z rozwianych włosów na głowie wyrasta zamek. Mężczyzna patrzy na śpiącą kobietę. Na dalszym planie pomiędzy prześwitem skalnym widoczny pejzaż. Pod rysunkiem napis

Bajka

Barwicki, Władysław

1913

Muzeum Narodowe w Lublinie

lalka teatralna: rybak Bozo - Ujęcie z przodu. Drewniana głowa mężczyzny na grubym, krótkim patyku imitującym szyję. Głowa przyozdobiona kremową tkaniną w wyblakłe czarne centki, z czerwoną cienką obramówką przy czole. Krzaczaste brwi i broda z kremowo-szarego włosia. Nos długi, zaokrąglony na końcu, cienki, pomalowany na czarno. Oczy małe, okrągle, pomalowane na biało, w środku małe czarne, okrągłe źrenice. Usta uchylone, wypukłe, pomalowane na kolor czerwony. Kości policzkowe wypukłe, czarne. Odstające okrągłe, płaskie, małe uszy. Szyja u góry pomalowana na czarno. Na powierzchni całego obiektu liczne odpryski.

Rybak Bozo

nieznany

między 1951 — 1969

Muzeum Narodowe w Szczecinie

lalka teatralna: Donso (myśliwy) - Ujęcie z przodu. Drewniana lalka przedstawiająca postać męską. Twarz podłużna, wąska, mocno zarysowane czarne brwi, długi nos, wąskie usta, niewielka broda i wąsy. Postać jest ubrana w długą niebieską szatę w kratę. Na głowie wysoka czapka. Dłonie z zaznaczonymi palcami.

Lalka teatralna Donso (myśliwy)

nieznany

między 1951 — 1984

Muzeum Narodowe w Szczecinie

lalka teatralna: Yayoroba na antylopie dajè - Ujęcie z przodu. Drewniana lalka teatralna przedstawiającą kobietę siedzącą na głowie antylopy.

Lalka teatralna Yayoroba na antylopie dajè

nieznany

między 1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

figura - Ujęcie z góry z drugiej strony; Okrągła, chropowata, gliniana rzeźba o beżowoceglastym kolorze, w formie spiralnej, pogrubionej i połączonej linii - zawijasa. Figura swym kształtem przypomina muszlę ślimaka lub zwiniętego węża. Rzeźbę z zewnętrznej strony ozdobiono podłużnymi i owalnymi wgłębieniami. W części centralnej uzyskano owalną, pustą przestrzeń. Na powierzchni widoczne są rysy i mikropęknięcia.

Figura zoomorficzna

nieznany

około 1460

Muzeum Narodowe w Szczecinie

figura z wężami - Ujęcie z dołu; Mała, gliniana figurka o beżowo-ceglastym kolorze i walcowatym kształcie, który lekko zwęża się na wysokości okrągłego otworu widocznego po obu bokach. Figurka przypomina wazon (amforę), w jej części centralnej wiją się dwie postaci zoomorficzne, najprawdopodobniej są to wyobrażenia węży, które pokryto licznymi, okrągłymi wgłębieniami. Ozdobiono ją pionowymi liniami rozmieszczonymi równolegle co kilka milimetrów na całej długości rzeźby. Na górnej krawędzi figurki zauważalne ubytki. Na powierzchni widoczne są rysy, mikropęknięcia, pęknięcia oraz przetarcia.

Figura z wężami

nieznany

około 1201 — 1985

Muzeum Narodowe w Szczecinie

głowa - Ujęcie z przodu; Niewielka, owalna, gliniana głowa postaci o beżowo-ceglastym kolorze i okrągłej twarzy. Rzeźbie zaznaczono następujące rysy twarzy: owalne, lekko wypukłe oczy z zaznaczoną linią powiek; masywny nos z nozdrzami w formie dwóch okrągłych otworów oraz szeroko otwarte usta. Postać ma charakterystyczne uszy w formie dwóch owalnych wgłębień, w których centralnie zaznaczono okrągłe otwory. Uszy wymodelowano na wysokości czoła. Głowę osadzono na masywnej szyi. Po lewej stronie twarzy widoczne dwa nacięcia, jedno na wysokości oka, natomiast drugie, dłuższe, zaczyna się od oka i zaokrągla w okolicy brody, tworząc podbródek. Na powierzchni widoczne są rysy, mikropęknięcia, przetarcia i przebarwienia.

Głowa

nieznany

około 1201 — 1985

Muzeum Narodowe w Szczecinie

instrument muzyczny, idofon potrząsany, przedmiot ceremonialny, atrybut szamana - Ujęcie z lewej strony. Ciemnobrązowa, pokryta rytem, grzechotka z tykwy w kształcie kuli. Przy potrząsaniu wydaje charakterystyczny dźwięk. Górną część drewnianego uchwytu ozdobiono ciemnymi ptasimi piórami.

Maraka szamańska; grzechotka

nieznany

około 1990 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

przedmiot ceremonialny, atrybut szamana, zestaw rytualny - Ujęcie z góry. Zespół przedmiotów składający się z drewnianej tacy, tłuczka, pojemnika przykrytego liściem z bananowca oraz kościanej rurki w kształcie litery Y.

Zestaw do przygotowywania i zażywania yopo

nieznany

około 1990 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

wyposażenie dziecięce, zabawka - Ujęcie z przodu skosem w lewą stronę. Mała, drewniana figurka chrząszcza rohatyńca nosorożca.

Zabawka przedstawiająca chrząszcza

nieznany

około 1970

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 43 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd