treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: przemysł szczeciński

Obiekty

60
10 srebrnych groszy - rewers; Okrągła moneta o gładkim rancie. Rewers: w polu w sznurowej obwódce nominał 10; powyżej między pięcioramiennymi gwiazdkami po łuku napis MARKE, a poniżej także po łuku S. GROSCHEN; obwódka zewnętrzna ząbkowa.

10 srebrnych groszy

Stettiner Consum u. Sparverein (1863-1934)

1863 — 1875

Muzeum Narodowe w Szczecinie

puchar klubu sportowego S.C. Blücher Stettin - ujęcie z przodu; Metalowe naczynie z pokrywą i podstawą, wydłużone w pionie. Podstawa złożona z okrągłej, lekko wysklepionej stopy i wspartej na niej ażurowej, wykonanej z cyny części wspierającej czarę. Dolna część czary wyższa, smukła, cylindryczna rozszerza się ku górze, górna wybrzuszona część jest wydzielona od dołu i od góry pierścieniami. Pokrywa okrągła, wysklepiona, z uchwytem w formie gałki ozdobionej rozetką, na wierzchołku. Powierzchnia pucharu zdobiona wypukłym ornamentem secesyjnym. Na stopie profilowanie wokół otoku, a w górnej części potrójna linia dekoracji z czterema falistymi załamaniami. Analogiczny ornament zdobi pokrywę. Część ażurowa ukształtowana z asymetrycznych zwojów miękko wyciętej taśmy, przechodzącej w cztery nóżki mocowane na śruby do stopy i tyle samo wsporników korpusu, z których dwa przykryte są ułożonymi w bukiet trzema wielopłatkowymi kwiatkami. Ze środkowego kwiatka wyprowadzona jest symetryczna dekoracja dolnej części czary, złożona z ornamentu roślinno-geometrycznego: pionowy trzon rozdwaja się sercowo w wić zakończoną kwiatkami, wyżej powtórnie otacza pole o kształcie medalionu, a następnie wygina się i prowadzi poziomo wzdłuż poszerzenia czary wicią z kwiatami i owocami. W centrum medalionu grawerowana tarcza z głową gryfa i napisem S.C. BLÜCHER STETTIN.

Puchar klubu sportowego S.C. Blücher Stettin

nieznany

nie po 1910

Muzeum Narodowe w Szczecinie

łopata drewniana - Ujęcie z boku; Łopata z litego drewna. Przedmiot został wykonany z jednego fragmentu drewna. Część pracująca lekko wygięta, o prostych bokach, ma drobne uszkodzenia przedniej krawędzi powstałe prawdopodobnie w procesie użytkowania. Nieco asymetryczne ustawienie trzonka oraz nieregularne krawędzie świadczą o tym, że pierwotnie była ona zapewne szersza. Trzonek ułamany, ustawiony został pod kątem w stosunku do części pracującej, co ułatwiało posługiwanie się tym narzędziem.

Łopata drewniana

nieznany

1175 — 1200

Muzeum Narodowe w Szczecinie

tłok pieczętny - Ujęcie przodu pieczęci. Okrągły tłok pieczętny z brązu z trzpieniem montarzowym w formie ostrosłupa oraz rysunkiem gryfa na iglicy wieży w polu pieczęci.

Tłok pieczętny

Miasto Grabowo

1856 — 1900

Muzeum Narodowe w Szczecinie

szklana butelka w ciemnym kolorze oliwkowo-zielonym - Ujęcie z tyłu; Szklana butelka piwówka z grubego szkła butelkowego w ciemnym kolorze oliwkowo-zielonym. Szyjka wyodrębniona z pogrubieniem przy wylewie, u dołu pogrubienia z dwoma otworami do zamknięcia pałąkowego. Dno zagłębione płaskie. Ślad szwóww bocznych.

Butelka

Richard Jagow Stettin

1901 — 1945

Muzeum Narodowe w Szczecinie

patera na owoce - ujęcie z przodu; Srebrne naczynie na profilowanej stopie, z okrągłym lustrem i silnie wyniesionym kołnierzem z wywiniętym na zewnątrz i ku dołowi szerokim brzegiem. Utworzona przez kołnierz czara o miękko kształtowanych wygięciach rozczłonowana w rozszerzające się od dołu pionowe, wachlarzowe segmenty, tworzące symetryczny układ 4 części szerszych rozdzielonych każdorazowo dwoma węższymi elementami. Części szersze wydzielone profilem wypukłym, wąskie - wklęsłym.

Patera na owoce

nieznany

1930

Muzeum Narodowe w Szczecinie

5 fenigów - rewers; Okrągła moneta Szczecińskiego Związku Spożywców o gładkim rancie. Rewers: w polu nominał 5 PF, napis w otoku STETTINER CONSUM-VEREIN E.G. zakończony pięcioramienną gwiazdką; bwódka perełkowa.

5 fenigów

Stettiner Consum u. Sparverein (1863-1934)

1865 — 1868

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Garnek z kabłąkowym uchem - Ujęcie z przodu skosem w lewo; Baniasty brzusiec z największym rozszerzeniem w połowie wysokości. Średnica dna mniejsza od średnicy wylewu, kołnierz wąski, łukowato wygięty na zewnątrz. Do krawędzi wylewu przytwierdzony kabłąkowe ucho. Szkliwiony obustronnie szkliwem ołowiowo - cynowym w tonacji różu. Brzusiec dekorowany czterema poziomymi paskami, a pod kołnierzem linią falistą. Ucho zdobione poprzecznymi, grubymi kreskami. Dekoracje w kolorze niebieskim.

Garnek z kabłąkowym uchem

nieznany

2. połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

grafika: Port w Szczecinie - Port szczeciński widziany z prawego brzegu Odry w rejonie Mostu Hansy w stronę Mostu Kłodnego, widocznego w tylnym planie. Po lewej charakterystyczny widok różnego typu łodzi zgrupowanych na stałe przy wykorzystywanym do celów handlowych nabrzeżu koło mostu, po prawej zabudowa wschodniego brzegu Odry z charakterystycznymi szczytami spichlerzy. W centrum kompozycji okazały trójmasztowiec przycumowany do wysokiej dalby, za nim dwa inne żaglowce, po lewej płynący holownik-pilot, a wzdłuż brzegu Łasztowni duże jednostki parowe. W głębi sylwetka Mostu Kłodnego zamykająca kompozycję.

Stettiner Hafen | Port w Szczecinie

grafika: Port w Szczecinie

Stöwer Willy

1923-04-07

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - ujęcie z przodu; Kompozycja abstrakcyjna układu zgeometryzowanych form. Nad dolną krawędzią czarny trójkąt wpisany w szarą prostokątną płaszczyznę o gruzełkowatej fakturze. Przedłużeniem prostokątnej jest skierowana w górę płaszczyzna łącząca się w środkowej części obrazu z płaszczyzną szarości po lewej stronie. Przy lewej krawędzi obrazu wydłużona forma pionowa zgaszonej bieli przerwana pośrodku płaszczyzną szarości, z wpisaną w szarość kolistą płaszczyzną żółci. Tło układów środkowej części obrazu stanowi wypełniający wysokość trójkąt równoramienny ciepłych zieleni i zgaszonych żółci. Na nim u góry wklejona płaszczyzna papieru zadrukowanego

Kompozycja VIII

kompozycja abstrakcyjna

Stern, Jonasz

1949

Muzeum Narodowe w Szczecinie

cegła szamotowa - Ujęcie przodu ze skosu z prawej; Prostopadłościenna cegła z jasnej glinki szamotowej. Prawa strona obtłuczona. Cegła niejednolita, ziarnista.

Cegła szamotowa

Didier-Werke AG

1864 — 1945

Muzeum Narodowe w Szczecinie

czapka studencka - Ujęcie przodu ze skosu z prawej; Czapka męska z brązowego aksamitu o okrągłym denku, z czarnym plastikowym daszkiem. Na denku, w przedniej części czapki wyszyty żółtą nicią wąż owinięty spiralnie na lasce.

Czapka studencka

Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Szczecinie (1946-1955)

1946 — 1955

Muzeum Narodowe w Szczecinie

suknia ślubna - Ujęcie z przodu; Prosta suknia ślubna w kolorze białym, na szerokich ramiączkach, o długości do kolan, w pasie zwężona, dekolt głęboki – okrągły. Spódnica z zakładkami rozkloszowana. Uszyta z jedwabnej żorżety, delikatnej tkaniny z nieregularnie marszczoną powierzchnią. Na całej powierzchni materiału wytłoczony wzór roślinny w postaci gałązek.

Suknia ślubna

nieznany

1960 — 1969

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja 2 - ujęcie z przodu; Kompozycja z polichromowanej masy plastycznej nałożonej na obramowaną listwami płytę pilśniową. Wzdłuż osi pionowej wtopione w masę rytmicznie rozlokowane różnokształtne elementy metalowe i drobne kamienie. Kolorystyka tła zdominowana przez beże i ugry, elementy metalowe lekko skorodowane, podkolorowane cynobrem, kamienie naturalne, w odcieniach szarości i beżu.

Kompozycja 2 

Eysymont, Tadeusz

prawdopodobnie 1958 — 1959

Muzeum Narodowe w Szczecinie

1 milion marek - awers; Na awersie, w ramce złożonej z szeregu odwróconych serc przetykanych punktami, na brązowym poddruku z gryfem w lewo pomiędzy nominałami 1 000 000, czarny druk gotycką czcionką: Eine Million Mark/ (duża czcionka) zahlt die/ Kreiskommunalkasse des Kreises Greifenhagen dem/ Einlieferer dieses Geldscheines/ Greifenhagen, den 14. August 1923 (mała czcionka). Poniżej czarny druk gotycką czcionką: Der Kreisausschuss des Kreis Greifenhagen (średnia czcionka), a niżej faksymilia podpisów starosty, burmistrza i sędziego powiatowego - Landrat, Burgermeister, Amtsgerichtsrat (mała czcionka). W lewym górnym narożniku bonu czarny druk gotycką czcionką: Ersatz=/ Wertzeichen (średnia czcionka). W prawym górnym narożniku numer emisyjny: 2138 na czarnym liniowym poddruku. W połowie długości górnej krawędzi bonu czarne faksymile okrągłej pieczęci zarządu powiatu. W polu orzeł pruski w postawie heraldycznej, napis otokowy: KREISAUSSCHUSS DES KREISES - GREIFENHAGEN.

1 milion marek

zarząd powiatu Gryfino (1818-1945)

1923

Muzeum Narodowe w Szczecinie

List ojca do syna, z dopiskiem ówczesnej przyjaciółki Tadeusza Perla, Pesy Frydlender.
List ojca rzeczowy, związany z pracą dziennikarską (w tym okresie zwłaszcza wsparcie syna, związane z jego artykułami do innych pism, w późniejszym czasie – także tekstami do zakładanego w tym czasie w Warszawie przez Perla „Głosu Gospodarczego”).
Dopsiek Frydlender krótki, z zapowiedzią innej korespondencji. Listów autorki zachowało się w tym zbiorze wiele, są bardzo ciekawym źródłem: zawierają wątki obyczajowe, ekonomiczne (młoda osoba zaczynająca aktywność zawodową), społeczne i polityczne (zwłaszcza w listach związanych z wyborami tużprzedwojennymi w Polsce); ukazują przedwojenne środowisko prawnicze i jego funkcjonowanie. Interesujące jest też to, że Frydlender naświetla niektóre aspekty wątków poruszanych przez innych korespondentów (Leona Perla, a zwłaszcza Seweryna Trossa) z odmiennej perspektywy. Pesa Frydlener (1909-1980), po wojnie Paulina Kernowa, przeżyła wojnę w Związku Radzieckim. W latach 1946-1962 była m.in. asesorem (1946), podprokuratorem (1946-1947) i wiceprokuratorem Prokuratury Sądu Okręgowego w Szczecinie (1947-1949). Z tego szczecińskiego okresu pochodzą jej ostatnie listy do Perla, który przenosił się wówczas z Francji do Polski. Najpewniej w późniejszym czasie, w Warszawie, Tadeusz Perl i Kernowa nie utrzymywali już stosunków. Kernowa w Warszawie pełniła funkcję wiceprokuratora Prokuratury Sądu Okręgowego w Warszawie i wiceprokuratora Prokuratury Sądu Apelacyjnego w Warszawie (1950), następnie była wiceprokuratorem Prokuratury Generalnej (1950-1962), w Departamencie Specjalnym do 1952. Do historii przeszła jako postać ze stalinowskich procesów politycznych przeciw opozycji antykomunistycznej, była m.in. oskarżycielką generała Emila „Nila” Fildorfa. Zwolniona z pracy z zarzutami działalności antypartyjnej, ostatecznie wyjechała w 1968 r. do Wielkiej Brytanii z mężem Karolem Kernem, zmarła w 1980 r. (wg niektórych źródeł w Wielkiej Brytanii, wg innych w Jerozolimie).
List na karcie pocztowej z nadrukiem:
Zrzeszenie Przedstawicieli Handlowych i Komisantów | Warszawa, Królewska 16. | Tel. 522-26, 652-55. || POCZTÓWKA
Poniżej adres:
Mr | Tadeusz Perl | Paris VI | 15, rue des Quatre Ventes
Okrągłe pieczęcie na dwóch znaczkach naklejonych jedno nad drugim, na nich data: 19 VIII 38
Po lewej na stronie do zapisywania treści listu, u góry, okrągły stempel pocztowy, paryski, z datą 22 VIII [?] 1938
Treść listu ojca do syna (pisownia i interpunkcja zmodernizowane): Mój drogi! Rozmawiałem dziś ze Szwalbem [Natan Szwalbe, redaktor „Naszego Przeglądu”, zob. https://sztetl.org.pl/en/node/22520]. Jutro daje Twój artykuł (4-ty w tym miesiącu) i tym podobno jest już zapas wyczerpany, za wyjątkiem artykułu do numeru jubileuszowego. Sz. oczekuje od Ciebie dalszych artykułów, w szczególności interesuje go akcja Morgenthau’a [amerykańskiego sekretarza skarbu] (dolar – franki), do tego zagadnienia, przypuszczam, możesz znaleźć na miejscu dużo materiału. Zł.35 do linii okrętowej dotychczas nie przekazano. Sądzę, że byłoby wskazanym, abyś Ty do nich w tej sprawie napisał. Czy stwierdziłeś na miejscu, czy p. G. wyjechał i dokąd – dobrze byłoby to ustalić. Czekam na wiadomości i materiał do G[łosu] Gosp[odarczego]. Pozdrawiam i całuję serdecznie
Leon
Czy przekaz pieniężny B[anku] Polsk[iego] (Tow.B.Kred.) już otrzymałeś?
Dopisek Pesy Frydlender:
Kochany Tadziku, kartkę otrzymałam, dzięki za pamięć. Praca idzie nieźle, nad Twymi sprawami czuwam, napiszę Ci […] [nieczyt.] Pest.

List do Tadeusza Perla

Perl, Leon

1938-08-19

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

butelka po mleku - Ujęcie z przodu; Butelka po mleku o pojemności 0,5 litra z przezroczystego szkła z wypukłym napisem MOLKEREI GENOSSENSCHAFT STETTIN E.G.M.B.H. Szyjka butelki krótka, kołnierz wlewu gruby.

Butelka po mleku

nieznany

1897 — 1945

Muzeum Narodowe w Szczecinie

butelka po mleku - Ujęcie z przodu; Butelka po mleku o pojemności 0,5 litra z przezroczystego szkła z wypukłym reliefem postaci Sediny z pomnika L. Manzela w części centralnej korpusu. Nad nią wypukły przezroczysty napis w półkolu SEDINA VOLLMILCH, pod nią  napis w prostej linii GES GESCHUTZT. Butelka z krótką szyjką i grubym kołnierzem dookoła wylewu.

Butelka po mleku

nieznany

1897 — 1943

Muzeum Narodowe w Szczecinie

czarno-biała grafika prezentująca stocznię szczecińską - Ujęcie z przodu całego arkusza. Widok budynków dziedzińca górnego stoczni

Grafika: Widok stoczni

Friedrich Kallmorgen

1880 — 1890

Muzeum Narodowe w Szczecinie

posąg - Ujęcie z przodu; Stojąca młoda kobieta w powłóczystej szacie, z żaglem na lewym ramieniu, z prawą ręką opartą o kotwicę. Rzeźba jest pomniejszoną kopią figury wieńczącej fontannę postawioną w 1895 r. na obecnym placu tobruckim.

Personifikacja Szczecina - Sedina

posąg

Manzel Ludwig

około 1894

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 60 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd