treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
W centralnej części obrazu wiatrak z długimi skrzydłami. Po jego prawej stronie dom z gankiem oraz płot. Na pierwszym planie rozległa łąka. Na horyzoncie szpaler wysokich, smukłych drzew. Przy prawej krawędzi płótna jedno wyższe, rozłożyste drzewo. Na niebie skłębione chmury. W tonacji barwnej dominują brązy i zielenie, w partii nieba błękit i biel. Nieregularne, drobne pociągnięcia pędzla, wywołujące efekt fakturowy.

Pejzaż z wiatrakiem

Czyżewski, Tytus

1931 — 1941

Muzeum Narodowe w Lublinie

Martwa natura. Na brązowej podłodze, na tle udrapowanych kotar (ugrowej i błękitnej) drewniana skrzynia stojąca na nóżkach. Zielone ścianki mebla malowane w róslinne wzory - na przodnie bukiet kwiatów w wazonie. Na szarym blacie leżą rozrzucone owoce i warzywa: jabłka, dwie marchewki oraz duża kalarepa. W lewym rogu stoi gliniana misa na niebieskiej tkaninie. W misie czerwona kapusta, pietruszka i jabłka.

Martwa natura

Mierzejewski, Jacek

po 1916

Muzeum Narodowe w Lublinie

lico

W drodze do okopu

litografia

Gottlieb, Leopold

1936

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Pejzaż architektoniczny ze sztafażem - widok zabudowań wiejskich. Perspektywa ukośna, tonacja ziemista - brązy, zielenie i blady błękit nieba. Z lewej strony drewniane szopy z otwartymi oknami i drzwiami, w których progu siedzi mały chłopiec. Przed szopą, na ławce narzędzia, garnki, obok na ziemi wiadro i drabina oparta o ścianę. Nieco dalej, po prawej, fragment jasnego domu z przylegającymi do niego niższymi budynkami gorspodarczymi. Obok zabudowań na ziemi leży mężczyzna ubrany w białą koszulę, ciemne spodnie i czarny kapelusz. Przy nim dwie kury i rozwieszone pranie. Schematycznie potraktowane formy.

Pejzaż z Orłowa

Wąsowicz, Wacław

1926

Muzeum Narodowe w Lublinie

Kompozycja figuralna złożona z trzech postaci w ujęciu do pasa, które wydobywa z gęstego mroku  światło padające z góry od lewej strony. Po prawej Piłat - w średnim wieku , z ciemną brodą, ubrany w luźną czerwoną szatę, z białym turbanem na głowie; spogląda w dół na dłonie wyciągnięte nad misą. Po lewej sługa - młody ciemnowłosy, w prawej ręce trzyma metalowy dzban, z którego polewa wodą dłonie Piłata. Pośrodku - górując nieco nad pozostałymi - drugi sługa, stary, z łysą czaszką i siwą brodą, pochylony, prawą ręką zdejmuje  ręcznik przewieszony przez lewe ramię. 
Tonacja barwna ciemna z przewagą brązów, ciemnoczerwona szata Piłata, zielonkawy strój młodego sługi, ciemnoszary starego, jasne plamy to biały turban Piłata i koszula młodego sługi, karnacja ciał ciemna,

Piłat umywający ręce

Brugghen, Hendrick ter

1617

Muzeum Narodowe w Lublinie

scena rodzajowa - ujęcie z przodu; Obraz przedstawia stateczek płynący po rytmicznie falującej wodzie. Punkt widzenia z wysoka przybliża optycznie przeciwległy brzeg zieleniejący kulistymi krzewami na dwóch wzniesieniach. Na przedplanie rysunek czarnej barierki biegnący ukośnie od lewego narożnika. Nad barierką leci biały gołąb z zieloną gałązką w dziobie. Na rufie stateczku stoi kobieta w szarej, długiej sukni. W prawym ręku trzyma biały papier (list?), w lewym podtrzymuje rozpięty nad głową czarny parasol. Na obrazie dominują tony chłodnych szarości (woda, niebo), zieleni (krzewów), z którymi kontrastuje niebieskość , czerwień burty, nadbudówki i komina stateczku i przełamana żółć pokładu.

Kompozycja ze statkiem i gołębiem

scena rodzajowa

Pękalski Leonard

około 1924

Muzeum Narodowe w Szczecinie

portret męski - ujęcie z przodu z na kremowym tle; Portret męski, popiersie zwrócone 3/4 w lewo na tle neutralnym z zaznaczonym u góry fragmentem tkaniny. Twarz ukazana jakby z różnych punktów widzenia, zdeformowana poprzez włączenie w system figur stereometrycznych i przecinających się płaszczyzn.

Głowa I

portret męski

Czyżewski, Tytus

około 1920

Muzeum Narodowe w Szczecinie

akt kobiecy - ujęcie z przodu; Kompozycja jednoplanowa. Na tle draperii siedząca kobieta. Tors zwrócony w 3/4, nogi skierowane w lewo, podkurczone, lewa ręka wyprostowana, wsparta, prawa uniesiona ku górze, dłoń skryta za głową. Głowa lekko pochylona, en face, bujne włosy spięte, oczy spuszczone.

Akt kobiecy

akt kobiecy

Pronaszko Zbigniew

około 1921

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kompozycja formistyczna - ujęcie z przodu; Przedstawienie formy, jako nadrzędnego komponentu obrazu ma pełną realizację w opisywanej pracy. Założenia formizmu są odzwierciedlone w uproszczonej, zgeometryzowanej formie, zdeformowaniu przestrzeni i mocnym konturze. Jednorodna płaszczyzna wyróżniająca się ciepłą tonacją brązów zakomponowanych z zielenią i bielą, charakteryzuje się ostrymi jak i giętkimi liniami, co przywołuje na myśl elementy secesyjnej jak i kubistycznej estetyki. Cała kompozycja jest zgeometryzowana.

Kompozycja formistyczna

kompozycja formistyczna

Pronaszko Andrzej

około 1920

Muzeum Narodowe w Szczecinie

portret kobiecy - ujęcie z przodu; Obraz przedstawia siedzącą, na tle ciemnej kotary, dziewczynę ubraną w jasny płaszczyk i kapelusz. Dziewczyna zwrócona w 3/4 postaci do widza, lewą ręką opartą na kolanach podtrzymuje doniczkę z kwiatem, a prawą przechyla gałązkę. Koloryt spokojny, składają się na niego błękity, ugry i biele.

Portret

portret kobiecy

Eibisch, Eugeniusz

przed 1923

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 10 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd