treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo, materiał

Kategoria 1

Autor, wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania, znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja, status

Kategoria 1

Czas powstania, datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Obiekty

0
Obraz olejny na płótnie – Matka Boża Częstochowska z Jezusem i Aniołami. MB trzyma na lewej ręce siedzącego Jezusa, prawą dłonią wskazuje na niego. Jezus w lewej ręce, na kolanach trzyma księgę. Prawą wskazuje na matkę. Madonna ubrana jest w białą suknię z długimi rękawami. Na szyi dwa rzędy białych paciorków, perełek. Pod szyją suknia wykończona ciemnożółta lamówką imitującą złoto. Lamówką taką, o różnej szerokości, obrzeżono płaszcz MB i suknię Jezusa. Płaszcz ciemnoniebieski, cieniowany granatowo na ramionach i fałdach, okrywa głowę i ramiona, odsłaniając: twarz, dłonie i fragmenty sukni Madonny. Od spodu pokryty jest kolorem jasnoczerwonym z żółtymi i brązowymi refleksami. Jezus ubrany jest w różowo-czerwoną sukienkę z długimi rękawami, zmarszczoną w pasie, zakrywającą stopy. 
Twarz i dłonie postaci jasnobrązowe. Na policzku MB – dwa cięcia. Oczy obojga niebieskie, patrzące w przestrzeń. Na głowach podobne korony barokowe, zamknięte, trójdzielne, obwiedzione i podzielone perełkami. Zewnętrze części wypełnione kolorem ciemnozielonym, środkowe – ciemnoczerwone. Korona Jezusa, mniejsza, ma na szczycie krzyżyk z 4 perełkami. Koronę Madonny podtrzymują dwa Anioły. Anioł z lewej, w biało-zielonej szacie, trzyma w lewej ręce włócznię. Anioł z prawej, w szacie czerwono-zielonej, kij z gąbką. Nad głową MB – pionowy wieniec z zielonych gałązek i 3 niebiesko-białych stokrotek. Wewnątrz wieńca czerwony monogram z liter drukowanych – symbol MB. 
Obraz malowany przez nieprofesjonalnego malarza z pominięciem szczegółów oryginału obrazu Matki Bożej Częstochowskiej.

Konserwacja: 2002 r.

Matka Boska Częstochowska

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Głowa Królowej Matki - Ujęcie z przodu. Brązowy, pusty w środku odlew głowy kobiety, o złotym zabarwieniu. Twarz o cechach negroidalnych, wydatnych, lekko rozchylonych ustach oraz szerokim u nasady nosie ma oczy z wyraźnie zaznaczoną linią powiek. Na ich wysokości usytuowane są nieduże uszy. Lekko wypukłe czoło dekorowane jest pionowymi inkrustacjami z żelaza oraz trzema podłużnymi, symetrycznie rozmieszczonymi, pogrubieniami nad każdym okiem. Szyję i podbródek do wysokości dolnej wargi zasłonięto masywnym naszyjnikiem z korali. Głowa jest nienaturalnie poszerzona w tylnej części, tuż pod przechyloną do przodu koroną o charakterystycznym kształcie dziobu papugi, którą nad uszami ozdobiono dwoma rozetami. W dolnej części korony widnieje pięć ozdób o walcowatej formie, trzy nad czołem, dwie za rozetami oraz opaska z korali. Tuż za koroną znajduje się duży, owalny otwór na rzeźbiony kieł słonia, którego brak. Poniżej, po obu stronach twarzy i z tyłu głowy, zaznaczono zaplecione w warkoczyki włosy. Z tyłu głowy pomiędzy włosami a naszyjnikiem usytuowany jest niewielki, okrągły otwór. U podstawy odlewu znajduje się pozioma listwa, dekorowana motywem plecionki.

Głowa Królowej Matki

nieznany

około 1752 — 1897

Muzeum Narodowe w Szczecinie

awers grafiki

Obraz Matki Boskiej w kościele Łąkowskim

ryt. nieznany

2. poł. XVIII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

awers grafiki

Historia cudownego obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej

Schon A.

1717

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Obraz olejny na płótnie. Przedstawia scenę koronacji Matki Bożej: centralne miejsce zajmują 3 postaci. W środku klęcząca MB w błękitnej sukni, granatowym płaszczu, bladoróżowej chustce na głowie. Twarz okrągła, ciemne włosy, głowa zwrócona w prawo i pochylona. Ręka prawa na piersi, lewa – nisko, odchylona na bok. Po prawej stronie MB postać Chrystusa Zmartwychwstałego (z fragmentem krzyża w tle) w czerwonym płaszczu. Twarz owalna, ciemne włosy. Prawą ręką w górze podtrzymuje koronę nad głową MB. Po lewej stronie MB – postać Boga Ojca, w ciemnozielonej sukni i żółtym płaszczu. Twarz owalna, włosy, broda i wąsy przyprószone siwizną. Także prawą ręką podtrzymuje koronę nad głową MB. W lewej, wspartej na kolanie, trzyma berło. Korona ciemnobłękitna w złocistej ozdobnej oprawie. Nad nią błękitno-popielata gołębica w promienistej aureoli. Tło obrazu w górnej części żółte, natomiast na dole – ciemnobłękitne z obłokami, pod stopami Chrystusa i Boga Ojca. Na obrzeżach obrazu znaczne ubytki farby, a na całej powierzchni drobniejsze odpryski.

Konserwacja: 1985-1990; obraz rozpięty na nowym blejtramie w Pracowni Konserwacji Malarstwa Muzeum Lubelskiego

Koronacja Matki Boskiej (z feretronu)

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Srebrna figura Matki Boskiej na postumencie. Przód

Figurka Matki Boskiej

nieznany

XIX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico obrazu

Rodzina Matki Boskiej

szkoła flamandzka Lombard Lambert?

2. poł. XVI

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

E/6363/ML - Rzeźba z drewna lipowego, polichromowana farbą olejną. Zakomponowana w jednym kawałku drewna na postumencie o formie owalnej z płaskorzeźbionym motywem dwóch skrzyżowanych gałęzi. Postać stojąca przedstawia Matkę Boską Różańcową. Twarz owalna, głęboko osadzone oczy, prosty i szeroki nos, małe pełne usta. Ręce zgięte w łokciach: duże dłonie złożone do modlitwy. Na przedramieniu prawej ręki brązowy różaniec o płaskich paciorkach, zakończony dużym krzyżem. Postać odziana w białą prostą suknię, gładko wykończoną pod szyją i przewiązaną granatową szarfą. Na głowie granatowa szata spełniająca jednocześnie rolę peleryny spływającej z ramion ku dołowi i spowijającej całą postać.

Matka Boska Różańcowa

Kuźmiuk, Daniel

1894 — 1930

Muzeum Narodowe w Lublinie

obraz - Ujęcie z przodu; Popiersie starszej kobiety w zaszytej pod szyją czarnej sukni z niewielką koralową broszką. Siwe włosy kobiety spięte w koczek na czubku głowy.

Portret matki artysty

portret kobiecy

Wimmer Gustav

około 1931

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Matka Boska Skępska - ujęcie ze skosu z przodu; Rzeźba przedstawiająca figurę Matki Boskiej znajdującej się w kościele Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny, w klasztorze ojców Bernardynów w miejscowości Skępe (województwo kujawsko-pomorskie). Postać kobieca wykonana w jednym kawałku drewna stoi na postumencie o kształcie półkola. Oba elementy połączone są ze sobą w sposób niewidoczny, prawdopodobnie za pomocą bolca lub kleju. Na frontowym boku postumentu wycięty negatyw półksiężyca. Prawdopodobnie pierwotnie w tym miejscu umieszczony był siep półksiężyca. Rzeźba pełna, wolnostojąca, statyczna, pomalowana w całości srebrną farbą – poza czarnymi włosami. Na głowie postaci duża ażurowa korona, włosy luźno spływają na plecy. Dłonie o wydłużonych palcach modlitewnie złożone na piersiach są jedyną częścią ciała widoczną poza okrywającą całą postać szatą zdobioną motywem roślinnym.

Matka Boska Skępska

nieznany

1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz-ikona na desce prostokątnej drewnianej. Układ malowidła pionowy. Przedstawia Matkę  Boską Kazańską z Dzieciątkiem. 
Deska łączona z 2 części, spięta drewnianymi spągami (jednej brak), wypukła. Obrzeża obrazu otoczone ozdobną opaską z blachy mosiężnej (żółtej) szer. 3,5 cm, z ornamentem tłoczonym i ażurowanym. Blacha przybita małymi gwoździkami. 
Postać MB z Dzieciątkiem (półpostacie) na ciemnym, zatartym tle. Również fragmenty wizerunków, szczególnie twarze i ich kontury, są pozbawione farby. Lepiej zachowane są fragmenty obrazu w partii szat. Postaci spowite są w szaty w kolorze ciemnoczerwonym; chusta, płaszcz, aureole słabo widoczne. W górnych rogach symbole literowe, m.in. MP. Na płaszczu MB, w dwóch miejscach, widoczny ornament w postaci stylizowanych kwiatów.

Matka Boska Kazańska

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz przedstawiający Matkę Boską Karmiącą, wykonany farbami olejnymi na odwrociu szkła w kolorach: niebieskim, zielonym, złotym i czerwonym. W górnych rogach dwa klęczące anioły. Bez ram. Składa się z 3 szkieł złożonych i sklejonych papierem.

Matka Boska Karmiąca

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/166/ML - Akwarela na podstawie rysunku projektowego Ch. P. Aignera. Na wzgórzu budynek Panteonu, 
z lewej , w głębi fragment założenia pałacowego. Kaplica na planie koła, nakryta kopułą, z korynckim portykiem zwieńczonym trójkątnym naczółkiem. Belkowanie, naczółek i bęben kopuły obiega gzyms z ornamentem kostkowym. W bębnie półkolisty otwór. Po zboczu wzgórza biegną szerokie, tarasowe schody prowadzące do kaplicy. U podnóża flankowane  dwoma lwami - sfinksami na niskich postumentach. Schody ogranicznone murem biegnącym wzdłuż 
równoległej do dolnej krawędzi drogi. U stóp schodów cztery stojące , zwrócone w prawo postacie - dwie kobiety w empirowych sukniach i dwoje dzieci. Naprzeciw dwóch mężczyzn w strojach do jazdy, na wspiętych koniach. W oddali,  po lewej fragment pałacu. Na planie prostokąta, z czterokolumnowym portykiem w porządku wielkim, zwieńczonym attykową ścianką.  Stoki łagodnie opadającego zbocza porośnięte kępami drzew. Utrzymane w jasnej, pastelowej kolorystyce beżów i zieleni przełamanej różem.
W p.g. napis piórem : Puławy. 283.

Widok Panteonu w Puławach

Aigner, Chrystian Piotr

Muzeum Narodowe w Lublinie

Firgura Matki Boskiej

Fotografia

nieznany

XX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

rzeźba - Ujęcie z przodu; Postać kobiety siedzącej na stołu i trzymającej na kolanach dziecko. Kobieta ma owalną, wydłużoną twarz oraz długie, zwisające uszy. Rysy twarzy proporcjonalne, z cienkim kształtnym nosem, brwiami oraz wypukłymi oczami i ustami. Dziecko siedzi na kolanach bokiem do kobiety. Kobieta podtrzymuje ręką plecy dziecka.

Postać kobiety z dzieckiem

nieznany

między 1951 — 1991

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Maria z Dzieciątkiem - Ujęcie z przodu; Tronująca Maria z Dzieciątkiem stojącym na jej lewym kolanie. Maria siedzi na wąskiej ławie o lekko pochylonym do przodu siedzisku. Sylwetka zakomponowana na kształt miękko wydłużonego „S”, z subtelnie pochyloną dość dużą głową noszącą maforium i koronę. Twarz o łagodnym wizerunku. Maria ubrana jest w tunikę i długi płaszcz ciasno obejmujący prawą rękę podającą synowi jabłko. Lewą dłonią obejmuje chłopca stojącego na jej kolanie. Chłopiec o wyprostowanej sylwetce ubrany jest w długą tunikę i zwrócony jest w stronę widza. Prawą wyciągniętą ręką dotyka podawanego mu przez Marię jabłka. Modelunek szat w górnej partii rzeźby mało zróżnicowany. Od wysokości kolan Marii szaty opadają długimi prostymi fałdami, a po bokach figury układają się zygzakowato. Uwagę zwraca trójkątna fałda poniżej kolan Marii, wydobyta przez głębokie drążenie na kształt litery „M”. Rzeźba z tyłu drążona.

Maria z Dzieciątkiem

warsztat gotlandzki

około 1325 — 1350

Muzeum Narodowe w Szczecinie

portret kobiecy - ujęcie z przodu; Półpostać kobieca ujęta z profilu, siedząca na krześle, zwrócona w prawo na tle pustej ściany. Głowa w czarnym czepku wyodrębniona z tła cieniem twarzy starszej kobiety o zapadniętych oczach, mięsistym nosie, zaciśniętych ustach i wysuniętym podbródku, podkreślona kość jarzmowa, w uchu kolczyk, ciało w czarnej sukni z opuszczonymi rękoma o niewidocznych dłoniach przedstawione jako prawie jednolita plama miękko przechodząca w cień na ścianie, zarys pleców zaznaczony wyraźnie.

Portret matki

portret kobiecy

Karpiński, Alfons

około 1900

Muzeum Narodowe w Szczecinie

portret kobiety - Duży rysunkowy portret starszej kobiety przedstawionej w popiersiu. Kobieta jest zwrócona do widza en face, ma proste, uczesane z przedziałkiem po środku włosy do ucha. Jej ubiór jest przedstawiony w sposób uproszczony - widoczny jest zarys ubrania spodniego (bluzki?) oraz nakrycia wierzchniego z widocznym szalowym kołnierzykiem zaznaczonym ciemną plamą.

Portret matki

portret kobiety

Blum, Aviva

XX wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Ikona Matka Boska Fiodorowska

Bogurodzica Hodigitria [Bogurodzica Krzew Gorejący]

Ikona

nieznany

koniec XIX w.

Muzeum – Zamek w Łańcucie

List na karcie pocztowej napisany na pustej części karty i na części przy danych pocztowych. Na rewersie nadrukowany znaczek pocztowy, ślad prawdopodobnie po oderwanym znaczku, okrągła pieczątka z datą nadania i fragment drugiej (reszta oderwana wraz ze znaczkiem); nadruki - m.in. „TELEFON MIĘDZYMIASTOWY USUWA ODLEGŁOŚĆ!”.
Z treści: Kochany Tadziulku! | Żałuję mocno, że nie dopisały Ci pogody – u nas ciągłe upały. Jak wnosisz z karty, siedzimy w Nałęczowie – jesteśmy tu od niedzieli. Jest tu b. ładnie, zdumiewająca rozmaitość roślinności i drzew, 30to morgowy park, ładne spacery, ale ja chodzę mało z powodu panujących upałów, gdyż inaczej wycieczki wcale nie są uciążliwe. […]

List do Tadeusza Perla

Perl, Melania

1939-08-17

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

pieta - ujęcie z przodu; Rzeźba o pionowej kompozycji przedstawia dwufigurową grupę: Marię trzymającą martwe ciało Chrystusa. Sylwetka Marii ukazana frontalnie wsparta jest na kamiennym zboczu porośniętym darnią widocznym po bokach i poniżej postaci. Twarz o zaokrąglonych policzkach otacza falująca fryzura długich włosów. Głowę okrywa długi marszczony welon. Obszerny płaszcz nałożony na suknię o długich szerokich rękawach zagina się tworząc głębokie, światłocieniowe fałdowania i szerokie płaszczyzny na krawędziach. Ciało Chrystusa o nieco pomniejszonych proporcjach oddane jest naturalistycznie. Wsparte na kolanie matki osuwa się diagonalnie od jej prawej dłoni podtrzymującej głowę syna, ku lewej nisko opuszczonej i podpierającej tors tuż poniżej ciętej w szeroko rany w boku. Dłońmi oraz wysuniętym do przodu i ustawionym nieco wyżej swym prawym kolanem podtrzymuje osuwające się diagonalnie martwe ciało Chrystusa o pomniejszonych proporcjach.

Pieta

warsztat szczeciński

około 1520

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 290 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd