treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: Pasja

Obiekty

32
pasja Chociwelska - figura Chrystusa Ukrzyżowanego - Ujęcie z przodu; Ponadnaturalnych rozmiarów figura Chrystusa Ukrzyżowanego. Ciało Chrystusa okryte krótkim perizonium oddane naturalistycznie. Uwagę zwraca dobrze zbudowana klatka piersiowa i wyraźnie zaznaczona muskulatura. Ręce uniesione szeroko, dłonie o przykurczonych palcach zwrócone wierzchem. Głowa pochylona nad prawe ramię nosi szeroką koronę cierniową, z otworami po kolcach. Silna sylwetka kontrastuje z wymizerowaną w grymasie bólu twarzą o zapadniętych policzkach, widoczną spod falujących długich włosów. Chrystus ukazany jest jako żywy. Jego zmęczone duże oczy patrzą poniżej. Prawy bok nosi ślady przebicia. W dłoniach i w skrzyżowanych stopach otwory na gwoździe. Korpus figury wykonany w jednym kawałku drewna. Ręce mocowane na trzpień w otwory w barkach. Liczne uzupełnienia drewna m.in. na wysokości klatki piersiowej, w partii ramion, twarzy; ubytki palców stóp.

Pasja Chociwelska - figura Chrystusa Ukrzyżowanego

mistrz Pasji Chociwelskiej

około 1500

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pasja Chociwelska - figura łotra

Pasja Chociwelska - figura łotra

mistrz Pasji Chociwelskiej

około 1500

Muzeum Narodowe w Szczecinie

figura ołtarzowa; Święta Weronika - Ujęcie z przodu; Smukła kobieca figura stojąca frontalnie o wydłużonej sylwetce i drobnej twarzy, polichromowana i złocona. Święta, ubrana w suknię z wysokim stanem, przewiązaną luźno opuszczonym pasem z klamrą oraz w długi płaszcz, trzyma przed sobą chustę z reliefowym wizerunkiem głowy Chrystusa w koronie cierniowej. Niewielką głowę figury otula chusta spływającą na ramiona i marszczona pod szyją podwiką. Twarz, o oczach zapatrzonych w dal i lekko pochylona w lewą stronę, wyraża smutek. Na prawym policzku świętej wydrążona rana cięta. Tył płaski, typowy dla rzeźb przyściennych. Brak prawej dłoni. Wyłamania drewna przy podstawie. Znaczne ubytki polichromii i złoceń.

Święta Weronika

figura ołtarzowa

warsztat szczeciński

około 1520 — 1530

Muzeum Narodowe w Szczecinie

tłok pieczętny - Ujęcie z przodu; Polichromowana i złocona figura stojącej postaci, zwróconej w trzech czwartych w prawo, przedstawia starszego mężczyznę ubranego w albę z humerałem, skrzyżowaną na piersi stułę przewiązaną paskiem cingulum oraz długą, złoconą kapę z ozdobną bordiurą i frędzlami. Prawa poła płaszcza zawinięta pod prawe ramię układa się z przodu figury po przekątnej, powierzchnią zmarszczoną w kilka fałd o wysokich grzbietach. Szeroką twarz o wysokim czole patrzącą w dal w zamyśleniu otacza gęsta fryzura półdługich włosów i rozłożystej brody. Lewa dłoń świętego unosiona na wysokości piersi, zwrócona jest wnętrzem do widza. Tył rzeźby płaski, charakterystyczny dla rzeźby przyściennej. Nos, prawa dłoń oraz palce lewej – zniszczone. Dekoracja kołeczkowa bordiury kapy zachowana szczątkowo. Podstawa rzeźby uszkodzona.

Święty Piotr

figura ołtarzowa

warsztat szczeciński

1520 — 1530

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja; Szukam indywidualności - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie pionowym. Na szarej tekturowej tablicy kilkanaście poziomych rzędów naklejonych nowych zapałek. Ponad nimi napis wielkimi literami wykonany z czarnej folii samoprzylepnej: SZUKAM INDYWIDUALNOŚCI. Zapałki ułożone ciasno jedna przy drugiej, dominują zapałki o standardowych wymiarach i wyglądzie. Gdzieniegdzie w rzędach zapałek pojawiają się zapałki o wykraczającym poza normę wyglądzie - dłuższe, grubsze, uszkodzone, podwójne. Narożniki i krawędzie tektury z licznymi śladami nakłuć pomontażowych.

Szukam indywidualności

Ciesielski, Andrzej

1997 — 2004

Muzeum Narodowe w Szczecinie

strona 3

List do Ireny Rybczyńskiej

Majorek, Arnold

1943-06-18

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

lico obrazu

Pius IV (1499-1565) - portret

szkoła włoska

2. poł. XVI

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

S/G/104/ML - Fragment popiersia starszego mężczyzny. Kompozycja przesunięta w lewo. Głowa 3/4 w prawo, schowana w ramionach. Z lewej strony wsparta na dłoni. Twarz o ostrych rysach okolona na wysokości obrzeża twarzy długą, nieco splątaną brodą. Oczy przymkniete, podkrążone, wokół zmarszczki. Brwi ściągnięte, o zdecydowanym łuku. U nasady nosa głębokie bruzdy. Nos długi, wąskie, zaciśnięte usta, ostro zarysowane wystające kości policzkowe. Ubrany w luźną szatę, na szyi fragment łańcucha.
sygn. p.d.: JM (monogram wiązany), p.g. ołówkiem 29.

Szkic głowy męskiej (typ Zygmunta Augusta)

Matejko, Jan

1852 — 1893

Muzeum Narodowe w Lublinie

Widok dziedzińca zamku lubelskiego z kaplicą i basztą. Na pierwszym planie, po prawej baszta na planie koła, w głębi nieco na lewo od osi, w obwodzie murów skrzydła wschodniego bryła późnogotyckiej kaplicy św. Trójcy. Przy północnej ścianie kaplicy dawny dom mansjonarski, po lewej wolnostojąca smukła kapliczka. Przedstawienie w tonacji szarości i beżu, miękko modelowane.

Dziedziniec Zamku Lubelskiego

Fajans, Maksymilian

1882 — 1883

Muzeum Narodowe w Lublinie

Widok 1 Lico

Krajobraz z Osieka

Obraz

Fałat, Julian

XX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

krzyż pasyjny - Ujęcie z przodu; Drewniany, czerwony krzyż pasyjny, usytuowany na białej, dwustopniowej, kwadratowej podstawie ozdobionej ciemnym malowanym wzorem półkolistych form i liści, której krawędzie pokryto czerwoną farbą. Bogato dekorowany białymi i fioletowymi wzorami kwiatowymi i obłymi liniami, dodatkowo boki ramion krzyża zostały ozdobione plastycznym falistym motywem w kolorze srebrnym, którego krawędzie podkreślono czerwoną farbą. W jego centralnej części umieszczono wykonaną z formy głowę cierpiącego Chrystusa w koronie cierniowej, nad nią zaś postać gołębia i napisane na prostokątnej plakietce czarnym tuszem litery I.N.R.I. Całość wypełniono rozlicznymi atrybutami i symbolami męki pańskiej, takimi jak: serce, tunika, kielich, kogut, zielona drabina, zielone włócznie (?), szczypce i młotek. Narożniki między skrzyżowanymi ramionami krucyfiksu udekorowano czterema koralowymi różami oraz czterema potrójnymi promieniami w kolorze pomarańczowym.

Krzyż pasyjny

nieznany

1978

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Epitafium ze sceną Ukrzyżowania - ujęcie z przodu; Na pierwszym planie Chrystus na krzyżu w formie litery T, odziany w białe perizonium rozwiane przy lewym biodrze. Głowę i spojrzenie kieruje ku górze. Na głowie korona cierniowa w świetlistym nimbie. Nad głową przygwożdżona kartka z napisami w trzech językach. Po bokach, sięgając do wysokości bioder Chrystusa, przedstawione postacie: po lewej postać mężczyzny w czarnym płaszczu i odznaczającym się białym żabotem u szyi; po prawej sześć postaci kobiecych, dwie dorosłe i czwórka dzieci. Jedna z kobiet w białym czepcu z czarnymi kokardkami, trzyma w rękach kwiat oraz owoc cytryny. Na dalszym planie po lewej stronie stok wzgórza, dalej na horyzoncie przedstawiono sztafaż miejski za murem. Niebo zachmurzone, rozświetlone nad postacią Chrystusa pojedynczą smugą światła.

Epitafium ze sceną Ukrzyżowania

nieznany

około 1650 — 1700

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Epitafium rodziny Bernda Ottona von Ramina - ujęcie z przodu; Owal ujęty czarnym obramieniem stanowi centrum kompozycji. W obramieniu herby przodków m.in.: Güntersbergów, Borcków, Blanckenburgów, Schwerinów, Kleistów, Eickstedtów, Rexsingerów i Oppenów. W zwieńczeniu dwa duże herby rodzin von Ramin i von Berge. Centralne pole, po bokach którego dwie hermy w postaci aniołów ze skrzydłami uniesionymi ku górze, przedzielone na pół napisem na czarnym tle: „Ich bin die Aüffersteung undt daß leben wer An mich glaubet”. Nad napisem przedstawienie zmartwychwstałego Chrystusa, odzianego w perizonium i czerwoną powiewającą pelerynę, trzymającego proporzec i unoszącego się nad grobem na tle jaśniejącego pola. Po bokach otwartego grobowca grupa budzących się żołnierzy. W dolnym polu przedstawienie ukrzyżowanego Chrystusa. Pod krzyżem czaszka i piszczele. U góry biała podpięta zasłona. . Po obu stronach krzyża, w czarnych strojach zostali przedstawieni Bernd Otto von Ramin i jego małżonka Ilsa Sabina von Berge oraz ich dwanaścioro dzieci – sześciu synów i sześć córek. Dwoje dzieci ma zaznaczone nad głowami czerwone krzyżyki. Podobizny dzieci są malowane pobieżnie, natomiast ujęcia rodziców są portretowe, choć i tak bardzo schematyczne. U dołu umieszczono inskrypcję ujętą w liście akantu z wkomponowaną główką putta.

Epitafium rodziny Bernda Ottona von Ramina

nieznany malarz pomorski

1668

Muzeum Narodowe w Szczecinie

figura krucyfiksu - ujęcie z przodu; Sylwetka o krępej, geometrycznej budowie ukazana została frontalnie, w układzie symetrycznym, z głową opadającą na prawe ramię. Długie szczupłe ręce o dłoniach zwróconych wnętrzem układają się ukośnie do góry. Wypukły tors o zapadniętym brzuchu oddzielony od partii krągłych ud wąską talią. Biodra okrywa chusta ułożona w poziomy wałek, której końce opadają symetrycznie po bokach. Lekko podkurczone golenie skrzyżowane są prawa nad lewą. Twarz o krótkim zaroście skierowana jest do przodu. Oczy są zamknięte. Na głowie widoczna jest korona cierniowa w formie skręconego z dwóch splotów grubego sznura. Włosy opadają falistym pasmem na tors. Powierzchnia rzeźby jest uszkodzona. Brakuje prawego przedramienia Chrystusa. W koronie widoczne wgłębienia po cierniach, z których zachował się jeden. W dłoni i stopach duże otwory do mocowania na krzyżu.

Chrystus Ukrzyżowany

figura krucyfiksu

warsztat zachodniopomorski

1350 — 1375

Muzeum Narodowe w Szczecinie

antaba w kształcie głowy lwa - ujęcie z przodu; Antabę o centralizującej kompozycji tworzy niemal pełnoplastyczna głowa lwa i ażurowe obramienie z winnej latorośli układającej się w płaszczyźnie tła w osiem medalionów. Gładki pysk o dużych migdałowatych oczach i szeroko otwartej paszczy wypełnionej zębami otaczają dekoracyjne kosmki grzywy o grawerowanej powierzchni. Medaliony wypełniają przedstawienia figuralne. W dolnym znajduje się przedstawienia Ukrzyżowania, w górnym Chrystusa siedzącego na szerokim tronie. Boczne wypełniają prorocy ukazani w półpostaci, którzy trzymają długie szarfy układające się wewnątrz krawędzi medalionów. Przedstawienia usytuowane po przekątnej ukazują symbole ewangelistów: anioła w półpostaci oraz orła, lwa i byka.

Antaba w kształcie głowy lwa

Apengeter, Jan

około 1340 — 1344

Muzeum Narodowe w Szczecinie

płaskorzeźba ołtarzowa - ujęcie z przodu; Płaskorzeźbiona płyta o kształcie stojącego prostokąta przedstawia grupę postaci stłoczonych przy sarkofagu na tle skalistego pejzażu. Centrum obrazu stanowi ciało Chrystusa składane do sarkofagu ustawionego w poprzek na pierwszym planie. Całun z ciałem dźwigają mężczyźni stojący po lewej stronie - Józef z Arymatei i Nikodem, z których jeden stoi przed grobem i ukazany jest tyłem w trzech czwartych. Tors noszący ślady męki podpiera stojąca po prawej stronie za sarkofagiem matka Ukrzyżowanego, czule obejmując jego głowę. Obok stoi jedna z Marii ocierając chustą zapłakaną twarz. Pozostałe postaci ukazane są z tyłu i powyżej. Sugestywne gesty i spojrzenia budują nastrój żałobnej sceny. Szaty modelowane światłocieniowo są obficie złocone.

Złożenie do grobu

płaskorzeźba ołtarzowa

warsztat szczeciński

1510 — 1520

Muzeum Narodowe w Szczecinie

płaskorzeźba ołtarzowa - ujęcie z przodu; Płaskorzeźbiona płyta o kształcie stojącego prostokąta przedstawia scenę figuralną pod krzyżem na tle skalistego pejzażu. Przekątna obrazu biegnącą od lewego górnego narożnika porządkuje pole obrazowe na dwie trójkątne kompozycje. Lewą stronę wypełnia piętrząca się grupa sześciu postaci ukazanych po dwie osoby jedne za drugimi. Na pierwszym planie widoczne jest poziomo ułożone na chuście ciało Chrystusa noszące ślady męki i klęcząca przy nim jego matka - Maria. Obok widoczna jest leżąca na ziemi korona cierniowa. Za nimi stoją Józef z Arymatei trzymający ramię Chrystusa i Jan. Kompozycję wieńczą dwie Marie składające dłonie w geście modlitwy. Szaty postaci są dekoracyjnie marszczone i obficie złocone. Po przeciwnej stronie polichromowanej w barwach ziemi, na tle piętrzących się skał porośniętych darnią, stoi Nikodem. Swą prawą dłonią trzyma wysoką drabinę opartą o pusty krzyż. Pozioma belka krzyża wychodzi poza obręb płyty, stykając się z jej górną krawędzią.

Opłakiwanie

płaskorzeźba ołtarzowa

warsztat szczeciński

1510 — 1520

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena biblijna - ujęcie z przodu; Odbitka w układzie pionowym, czarną farbą drukarską na prostokątnym arkuszu papieru. Arkusz obcięty – ślad odcisku płyty zachowany w górnej, lewej części; liczne przedarcia brzegów, większość podklejona papierem, ubytek lewego dolnego rogu; 
Kompozycja symultanicznie przedstawia wydarzenia związane z ukrzyżowaniem Chrystusa na Golgocie. Na pierwszym planie po lewej odział konnicy rzymskiej z dowódcą i chorążym na czele. Po prawej biodro i noga robotnika uczestniczącego w podnoszeniu krzyża. W głębi słudzy przybijają Chrystusa do leżącego krzyża, a za nimi widoczni dwaj żołnierze rzymscy prowadzący skazanego na miejsce kaźni. Szymon Cyrenejczyk podtrzymuje prawą rękę Chrystusa. W tle widoczna zabudowa Jerozolimy. Pod przedstawieniem po lewej zachowana data wykonania odbitki: Aº 1638, a po prawej fragment dedykacji: D CORNELIO VANDER GEEST VIRORVM OPTIMO [...].

De Kriusoprichting | Podniesienie krzyża

scena biblijna

Rubens, Peter Paul

1638

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena biblijna - ujęcie z przodu; Odbitka czarną farbą drukarską na pionowym prostokątnym arkuszu papieru. Arkusz obcięty – z lewej strony brak śladu odcisku płyty. Papier silnie zniszczony, pognieciony, poprzedzierany, przedarcie pośrodku od prawej strony podklejone na verso szarym papierem, prawy dolny róg silnie oddarty. 
Przedstawienie figuralne z grupą postaci towarzyszącą podnoszeniu krzyża z przybitym Chrystusem. Na pierwszym planie cztery kobiety z kilkorgiem małych dzieci leżąc i siedząc na ziemi, każda w innej pozie, przyglądają się scenie i lamentują. Towarzyszy im szczekający pies. Za nimi stoi Matka Boska, której towarzyszy św. Jan Ewangelista trzymając ją za ręce i pocieszając. Matka Boska stoi tyłem do sceny, ale odwraca głowę w stronę syna. Po lewej stronie widoczni słudzy dokonujący egzekucji. W tle ciemny stok wzniesienia otaczającego miejsce kaźni. Pod przedstawieniem, po lewej napis AMICITIAE QVOD SVPERSTITI / DESTINARAT DEFVNCTO L. M. D. D. Q., po prawej formuła przywileju w dwu wersach: Cum priuilegiis Regis. Christianissimi / Principum Belgarum et Ordinum Batauiae.

De Kruisoprichting | Podniesienie krzyża

scena biblijna

Rubens, Peter Paul

1638

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Opłakiwanie - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie pionowym, o dużym stopniu uogólnienia utrzymana w szarościach i czerniach z postaciami stylizowanymi na głazy. Nad dolną krawędzią na płaszczyźnie oddzielonej od góry nierówną poziomą linią leżąca postać zbudowana z trzech walcowatych form: głowy, tułowia, nóg. Powyżej zespół pionowych, walcowatych form z wyodrębnionych stref światła i cienia.

Opłakiwanie

scena religijna

Tomaszewski, Marian

1966

Muzeum Narodowe w Szczecinie

MPOLIN-M524

Papierośnica

nieznany

1900 — 1932

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

ujęcie z przodu ze złożonymi nogami i blatem - lekko z góry

Stolik do gry

nieznany

ok. 1720

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

ujęcie 3/4

Stolik do gry

nieznany

ok. 1720

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Znaleziono 32 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd