treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo, materiał

Kategoria 1

Autor, wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania, znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja, status

Kategoria 1

Czas powstania, datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
E/16797/ML - Ikona ma formę zamkniętej kasety, wewnątrz której znajduje się deska lipowa i przymocowane do niej gwoździkami namalowane na blasze cynkowej wizerunki świętych. Mosiężna kaseta ma formę prostokąta o falistych bokach. Jej dolna część osadzona jest na metalowej kuli, wewnątrz której znajduje się kula drewniana z otworem do zamocowania drzewca. Kaseta ozdobiona jest trzema półkolistymi „skrzydłami”, zamykającymi całość w formę trójliścia. Jest to symboliczne nawiązanie do formy krzyża, można by więc uznać, że obiekt jest rodzajem krzyża procesyjnego. Kaseta złożona jest z dwóch części, z których każdą można potraktować oddzielnie jako pojedynczy okład ikony. Na jednej stronie przedstawiony został wizerunek MB Kazańskiej, drugą zdobi wyobrażenie Św. Mikołaja, a nad nim znajdują się dwie maleńkie postacie po lewej stronie Chrystus po prawej Matka Boża. Malowidła wykonane na blasze cynkowej są dość schematyczne. Malarsko opracowane zostały tylko twarze i dłonie świętych. W ten sposób przygotowywano wizerunki przeznaczone pod okład, czyli podokładnice. Rysem charakterystycznym dla podokładnic jest całkowicie sprzeczne z tradycją sztuki prawosławnej pominięcie napisów identyfikujących.1 Jasnobrązowe karnacje z zaróżowionymi policzkami, miękki, światłocieniowy modelunek przydają wizerunkom nieco sentymentalnego charakteru. Dopełnieniem wyobrażeń jest grawerunek na okładach, opracowanych znacznie dokładniej. Kaseta (okłady) i skrzydła są grawerowane, brzegi skrzydeł i nimbu Matki Bożej wykończone ażurem. Grawerunek wykonany jest dość precyzyjnie, a ornament zróżnicowany, tworzący niezwykle piękny rysunek postaci i zdobiący tło przedstawień. W dolnej części obu okładów umieszczono napisy jednoznacznie identyfikujące postaci świętych: „??????KI?. ?” (Kazańska Putiewodnica – Przewodniczka, Wskazująca Drogę) i „??. ???????” (Św. Mikołaj). Drzewce, na kt.

Matka Boża Kazańska. Święty Mikołaj

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/16801/ML - Feretron drewniany polichromowany. Z kręgu sztuki prawosławnej. W obramieniu trójlistnym ze stylizowanymi liśćmi akantu, przedstawia Matkę Bożą Chełmską i Św. Mikołaja. 
Madonna z Dzieciątkiem: w niebieskiej szacie ze złotym wykończeniem przy szyi, czerwonym płaszczu, złotej koronie. Na prawym ramieniu trzyma Dzieciątko, w biało-szarej szacie i złotej koronie. Wzrok postaci skierowane ku sobie. Wokół głów – złote nimby. Karnacja cielisto-brązowa. Tło ciemnobrązowe. Po obu stronach głów postaci litery.
Św. Mikołaj: postać stojąca w czerwono-niebieskiej szacie ze złotymi lamowaniami. W lewej, zgiętej w łokciu ręce – księga, brązowa ze złotymi kartami. Prawa ręka zgięta i uniesiona w geście błogosławieństwa; pod nią torba. Na szyi – łańcuch z krzyżem. Na głowie biskupia korona, a wokół niej złoty nimb. Po obu stronach postaci, na wysokości ramion, napisy w j. greckim. W tle pejzaż ze wzniesieniem i roślinnością, a po lewej stronie przedstawienia – cerkiew. 
Kolory obramienia feretronu: ceglasty, czerwony, granatowy, ciemnozielony. 

Konserwacja: 1999-2000

Matka Boża Chełmska i Święty Mikołaj

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz wykonany na papierze, temperą. Skomponowany w dwóch wydzielonych strefach. W centralnej części górnego pasa, niebiańskiego, jest wieniec złożony z 6 stylizowanych kwiatów, przewleczonych przez zieloną liściastą gałąź, okalający postać Matki Bożej z Dzieciątkiem na prawym ręku.  MB ubrana jest w niebiesko-czerwoną szatę, Dzieciątko w długiej czerwonej sukience. Obie postaci mają na głowach żółte korony. Postać MB jest adorowana przez św. Jacka i św. Dominika, zwróconych w jej stronę, stojących na biało-szarych obłokach, po obu stronach. Święci wyglądają niemalże identycznie, mają jasnoniebieskie szaty w pionowe i skośne granatowe linie, na ramionach zarzucone czarne płaszcze. Wokół ich głów rozchodzą się krótkie czerwone promienie. Nad świętymi szara odsłonięta kotara zwieńczona żółto-czerwoną koroną. Na zewnątrz kotary jednolite tło niebieskie, a w jej wnętrzu tło żółte. 
Dolna część obrazu, ziemska, wyobraża cudowne znalezienie posążka na roli przez chłopa. Na pierwszym planie chłop ubrany w: czerwoną koszulę, żółte spodnie, czarne buty, niebiesko-granatowy płaszcz, czarny kapelusz. Chłop przyklęka w geście zdziwienia, na białej kopule, w którą wpisany jest tekst: „MB Gidelska”. Za nim przyglądające się zdarzeniu dwa woły zaprzęgnięte do pługa, z łbami stylizowanymi na ludzkie twarze. W prawym dolnym rogu obrazu biegnie brązowo-czarny pas zaoranej ziemi, a na nim czarny posążek, który na owalnym żółtym tle okalają czerwone promienie. W oddali pas 6 symetrycznych drzew (zielone korony, brązowe pnie) oraz po obu stronach obrazu kościoły z wieżami i czerwonymi dachami.

Matka Boska Gidelska

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz z przedstawieniem Matki Bożej z Dzieciątkiem w typie częstochowskim. Całość obrazu utrzymana w kolorystyce brązu z ciemniejszymi partiami twarzy i dłoni postaci. Szaty postaci i aureole wokół twarzy zaznaczone żłobieniami, tworzą zarysy sukni, płaszczy, ich fałdowania zdobienia oraz zarysy ramion, rąk i nóg Jezusa. Madonna w bogatej, tłoczonej szacie z welonem na głowie. Na przetartej na złoto aureoli 5 małych złotych gwiazdek. Szata na piersi oraz welon tłoczone we wzory w kwiaty i linie łamane. Twarz i prawa dłoń Madonny namalowana słabo widocznie. Dzieciątko siedzi na lewym ręce Madonny, ubrane w długą suknie tłoczona w motywy kwiatowe. Prawą ręką wykonuje gest błogosławieństwa, w lewej trzyma księgę (?). Twarz i dłonie namalowane także słabo widocznie. 
Tło wokół postaci wykonane zdobieniem żłobienia grzebykowego,  promieniście rozchodzi się wokół postaci. Na nim 12 małych złotych gwiazdek.
U dołu obrazu, pod wizerunkiem, napis: POD TWOJĄ OBRONĘ UCIEKAMY SIĘ.

Matka Boska Częstochowska

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/270/ML - Ikona przedstawia wizerunek Maryi z Dzieciątkiem Jezus w ujęciu do ramion. Głowa Matki jest lekko przechylona. Maryja podtrzymuje lewą dłonią ramię Chrystusa, prawą przytula jego głowę do swego policzka. Ma okrągłą twarz i duże, brązowe oczy o intensywnym, smutnym, wpatrzonym w dal spojrzeniu. Wąski nos i zaciśnięte usta wskazują na wyzbycie się zmysłowości, zaś bruzda na czole i szyi – mądrość i obecność Ducha Świętego. Jej szaty są bardzo ozdobne i precyzyjnie oddane: czerwony maforion (od podbicia zielony), z gwiazdami na czole i ramieniu wykończony jest lamówką ze złotym ornamentem i pasem drogich kamieni. Suknia Maryi zebrana jest przy nadgarstku złotym mankietem, ozdobionym dwoma rzędami pereł i kamieniem. Spod maforionu widoczny jest błękitny kekryfolos (czepiec). Nad lewy ramieniem Maryi widnieje kartusz, naśladujący w uproszczony sposób motyw rocaille, z cyrylickim napisem Umilenije. Jej głowę otacza złoty nimb, u góry, po jego bokach, w podobnych kartuszach z wydzielonymi owalnym polami znajduje się monogram maryjny.
	Chrystus przytula się do Maryi, otaczając jej szyję lewym ramieniem, prawym dotykając maforionu. Podobnie jak Maryja, ma okrągłą twarz o wąskim nosie i ustach oraz szeroko otwartych, wpatrzonych w dal oczach, ma także zmarszczkę na czole i szyi. Włosy ma ułożone w równe pukle. Ubrany jest w błękitny, ozdabiany złotym wzorem chiton z czerwonym stichosem i czerwony himation. Jego głowę otacza nimb, obok widnieje jego monogram IC XC.
	Postacie Maryi i Dzieciątka oddane są niezwykle precyzyjnie, z użyciem głębokich, intensywnych barw, co daje wrażenie bogactwa i dostojeństwa, nie pozbawionych jednak słodyczy.
	Po bokach, na polu ikony znajduje się po dwóch świętych, opisanych cyrylicą. Po lewej stronie w obramieniu naśladującym kształt cerkiewnej bani, na niebieskim tle ukazano archanioła Rafała. Trzyma on kulę, na której widnieje trzykrotnie powtórzona l

Eleusa

szkoła wietkowska

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Matka Boska Skępska - ujęcie ze skosu z przodu; Rzeźba przedstawiająca figurę Matki Boskiej znajdującej się w kościele Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny, w klasztorze ojców Bernardynów w miejscowości Skępe (województwo kujawsko-pomorskie). Postać kobieca wykonana w jednym kawałku drewna stoi na postumencie o kształcie półkola. Oba elementy połączone są ze sobą w sposób niewidoczny, prawdopodobnie za pomocą bolca lub kleju. Na frontowym boku postumentu wycięty negatyw półksiężyca. Prawdopodobnie pierwotnie w tym miejscu umieszczony był siep półksiężyca. Rzeźba pełna, wolnostojąca, statyczna, pomalowana w całości srebrną farbą – poza czarnymi włosami. Na głowie postaci duża ażurowa korona, włosy luźno spływają na plecy. Dłonie o wydłużonych palcach modlitewnie złożone na piersiach są jedyną częścią ciała widoczną poza okrywającą całą postać szatą zdobioną motywem roślinnym.

Matka Boska Skępska

nieznany

1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

E/419/ML - Rzeźba pełna wykonana w drewnie przedstawiająca postać Matki Boskiej ze złożonymi do modlitwy rekami. Płaszcz i szata ułożone w równoległe pionowe fałdy. Polichromia koloru złotego.

Matka Boska

Gomiela, Mikołaj

1851 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz olejny na płótnie – Matka Boża Częstochowska z Jezusem i Aniołami. MB trzyma na lewej ręce siedzącego Jezusa, prawą dłonią wskazuje na niego. Jezus w lewej ręce, na kolanach trzyma księgę. Prawą wskazuje na matkę. Madonna ubrana jest w białą suknię z długimi rękawami. Na szyi dwa rzędy białych paciorków, perełek. Pod szyją suknia wykończona ciemnożółta lamówką imitującą złoto. Lamówką taką, o różnej szerokości, obrzeżono płaszcz MB i suknię Jezusa. Płaszcz ciemnoniebieski, cieniowany granatowo na ramionach i fałdach, okrywa głowę i ramiona, odsłaniając: twarz, dłonie i fragmenty sukni Madonny. Od spodu pokryty jest kolorem jasnoczerwonym z żółtymi i brązowymi refleksami. Jezus ubrany jest w różowo-czerwoną sukienkę z długimi rękawami, zmarszczoną w pasie, zakrywającą stopy. 
Twarz i dłonie postaci jasnobrązowe. Na policzku MB – dwa cięcia. Oczy obojga niebieskie, patrzące w przestrzeń. Na głowach podobne korony barokowe, zamknięte, trójdzielne, obwiedzione i podzielone perełkami. Zewnętrze części wypełnione kolorem ciemnozielonym, środkowe – ciemnoczerwone. Korona Jezusa, mniejsza, ma na szczycie krzyżyk z 4 perełkami. Koronę Madonny podtrzymują dwa Anioły. Anioł z lewej, w biało-zielonej szacie, trzyma w lewej ręce włócznię. Anioł z prawej, w szacie czerwono-zielonej, kij z gąbką. Nad głową MB – pionowy wieniec z zielonych gałązek i 3 niebiesko-białych stokrotek. Wewnątrz wieńca czerwony monogram z liter drukowanych – symbol MB. 
Obraz malowany przez nieprofesjonalnego malarza z pominięciem szczegółów oryginału obrazu Matki Bożej Częstochowskiej.

Konserwacja: 2002 r.

Matka Boska Częstochowska

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/6363/ML - Rzeźba z drewna lipowego, polichromowana farbą olejną. Zakomponowana w jednym kawałku drewna na postumencie o formie owalnej z płaskorzeźbionym motywem dwóch skrzyżowanych gałęzi. Postać stojąca przedstawia Matkę Boską Różańcową. Twarz owalna, głęboko osadzone oczy, prosty i szeroki nos, małe pełne usta. Ręce zgięte w łokciach: duże dłonie złożone do modlitwy. Na przedramieniu prawej ręki brązowy różaniec o płaskich paciorkach, zakończony dużym krzyżem. Postać odziana w białą prostą suknię, gładko wykończoną pod szyją i przewiązaną granatową szarfą. Na głowie granatowa szata spełniająca jednocześnie rolę peleryny spływającej z ramion ku dołowi i spowijającej całą postać.

Matka Boska Różańcowa

Kuźmiuk, Daniel

1894 — 1930

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/16804/ML - Matka Boża Chełmska – wizerunek Maryi w typie Dexiokratusa (trzymająca Dzieciątko na prawym ramieniu). Maryja ukazana jest w ujęciu do pasa; ubrana jest w zieloną szatę spodnią wykończoną złotymi lamówkami, zielony czepiec oraz czerwony maforion, wykończony przy twarzy złotą lamówką, spięty przy szyi, ze złotymi gwiazdami na czole i ramieniu (symbol dziewictwa Maryi). Maryja lekko pochyla głowę w stronę Chrystusa, lewą dłonią na niego wskazuje. Twarz ma owalną, o regularnych rysach, oczy duże, zapatrzone w dal;  ma zamyślony wyraz twarzy. Chrystus spoczywa swobodnie na ramieniu Maryi: spogląda na matkę poważnie, prawą dłonią ją błogosławiąc, w lewej trzyma zwój. Ubrany jest w jasny chiton i złocisty himation. Lewą nogę ma charakterystycznie odgiętą, tak, że stópka jest widoczna od spodu.
Głowy obojga otaczają gładkie złocone nimby, wyznaczone potrójną linią, ozdobioną regularnie rozmieszczonymi rozetkami. Tło złote (złoto drukarskie? ), zdobione powtarzającym się wypukłym (złoto proszkowe? ) motywem równoramiennego krzyża i zgeometryzowanej rozetki. U dołu na złotym tle widnieje czarny napis cyrylicą: WYOBRAŻENIE CHEŁMSKIEJ CUDOWNEJ IKONY BOZEJ MATKI: 
??????????? XO?MCKO? ???OTB ???? ????? MATEP?
Całość obiega bordiura, na którą składają się: wypukły pas złoty, zielony i znów złoty, ozdabiana regularnie rozmieszczonymi siedmioma geometrycznymi wzorami – rombami-gwiazdkami z czerwonymi kwadratami. Pole obrazowe ma kształt prostokąta zamkniętego od góry łukiem.

Konserwacja: 2009 r.

Matka Boska Chełmska

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 55 obiektów

Kolekcje

16

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd